Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opgemerkt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Opgemerkt

2 minuten leestijd

Rechtszaak

In onze krant van 16 januari lezen we de inhoud van de rubriek “Onderste boven”. Het gaat om Holman I tot en met V. Hoe te handelen met het advies zich tot de officier van justitie te wenden? Wie is christen (in onze tijd)? Ja, ze zijn er door Gods genade. Maar juist zij zeggen: schelden doet geen zeer, slaan veel meer. In plaats van beledigd te zijn, moest het ons veel méér een eer zijn zo te worden uitgekreten, zoals door Holman gedaan.

Is dit dan welvoeglijkheid? Gans niet! Maar eerder wordt de HEERE hierdoor beledigd dan wij. Nou? En dan niks zeggen? Wij dachten van wel. Integendeel zelfs, de ontdekte zondaar vlucht met de beschuldiging tot de HEERE en legt de brief/de krant, gelijk Hiskia, voor aan Hem, Jesaja 37. ‘t Zou kunnen dat de HEERE ons verwijst naar Spreuken 1. Dáár worden alle belagers van God, Zijn dienst en Zijn Kerk door de HEERE gehoond en gestraft, hetzij in bedreiging met later uitvoering, hetzij in directe toepassing (zie dit in onder anderen Nadab en Abihu; Korach, Dathan en Abiram, als gruwzame exempelen, zegt onze Statenvertaling).

Dus dan maar lijdelijk afwachten? Gans niet! Ooit werden zondaren overwonnen door de Geest Gods, die HEERE is en levend maakt. Linea recta werden zij toen verwezen naar het arsenaal uit Efeze 6. Sinds die tijd strijden zij tegen álles wat Gods wil wederstaat, véél naar buiten in de wereld, maar méést naar binnen in ‘dees benauwde veste’. Zij toch hebben zelf God op ‘t hoogste misdaan. Wie onzer leeft het (nog) in?

Is het niet zo: Gij hebt de naam dat ge leeft, maar gij zijt dood? Openbaring 3. Of weet de HEERE van ons heel persóónlijk: Gij hebt kleine kracht. en gij hebt Mijn Woord bewaard? Vers 8. Hoewel we zelf bang en onwillig zijn, toch wensten we tevens dat de druk (van buitenaf) toenam, dan zullen Holman met de zijnen niet worden geschuwd. Zowel in publicus als in privatim zal het worden, zijn en blijven met Luther: Hier sta ik, ik kan niet anders... God helpe mij!”

Maar schoon ‘t alles om zal keren, GIJ blijft staande, HEERE der heren! Psalm 102:14

C.Burggraaf

Jan Steenlaan ll

2821 VA Stolwijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Opgemerkt

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken