Bekijk het origineel

Niet iedereen overleeft botsing met een trein

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Niet iedereen overleeft botsing met een trein

5 minuten leestijd

Als bij een spoorwegovergang de bellen gaan rinkelen en de rode lichten knipperen, is het voor iedereen duidelijk: er is een trein in aantocht. Binnen een halve minuut kan hij bij de overweg zijn. Met een snelheid van 140 km/u komt hij aanrazen. Uitwijken kan de machinist niet, voor een noodstop is het al te laat.

Niet iedereen heeft voldoende geduld, ledere dag zijn er mensen die de bellen en lichten negeren en proberen onder de overwegbomen door te duiken of erlangsheen te laveren om hun weg zo snel mogelijk te vervolgen. En vrijwel iedere dag heeft dat slachtoffers tot gevolg. Veel mensen overleven een botsing met een trein niet. Jaarlijks komen er zo’n honderd mensen om als gevolg van een botsing met een trein. Een veelvoud raakt gewond.

Verontrustend

Ron van Stokkum, woordvoerder van Railned, de organisatie voor onder andere spoorwegveil igheid, dreunt de droge cijfers op: in 1990 112 doden, in 1991 125 doden, in 1992 99 doden en in 1993 106 doden. Het aantal doden blijft ongeveer gelijk en juist dat verontrust hem. Want in het algemeen neemt het aantal slachtoffers in het verkeer af. Verhoudingsgewijs worden spoorwegovergangen dus steeds gevaarlijker.

Fail-safe

„Het is misschien de trend van deze tijd”, zegt Van Stokkum. „De mensen zijn jachtig en haastig en hebben veel minder discipline dan een aantal jaren geleden. Ze zullen zelf wel bepalen wanneer ze de spoorbaan oversteken en laten zich niet betuttelen door zo’n halve overwegboom. Is de trein gepasseerd, dan kunnen we toch oversteken? Waarom blijven die bomen dan dicht? Geen gezeur, we rijden er gewoon omheen. Ze vergeten dat er nog een trein van de andere kant kan komen”.

De schuld van een ongeval op een spoorwegovergang ligt vrijwel altijd bij degene die de spoorbaan oversteekt. ledere automatisch beveiligde overweg is voorzien van het failsafe-systeem. Dat wil zeggen dat, als er een storing optreedt, automatisch de lichten gaan knipperen en de bellen gaan rinkelen. Niemand kan zeggen dat de lichten niet hebben gewerkt. „Het is eigenlijk heel simpel”, zegt van Stokkum, „Als iedereen zich aan de regels houdt en zich aanpast aan de omstandigheden, kan er niks misgaan”.

Dat het niet altijd een kwestie van opzettelijk negeren van de regels is, blijkt uit een ongeval dat begin januari bij Eefde, tussen Zutphen en Deventer, plaatsvond. Een 76-jarige inwoner van Barneveld kwam daar in botsing met een nieuwe dubbeldekker van de Nederlandse Spoorwegen. Vermoedelijk had hij als gevolg van de laagstaande zon niet gezien dat de spoorbomen gesloten waren. Zijn auto werd meegesleurd, kantelde en kwam vervolgens in een lager gelegen spoorberm terecht. De auto werd totaal vernield. Alleen de plek waar de bestuurder zat, was voor een deel intact gebleven. De bestuurder werd slechts licht gewond, mede doordat hij een autogordel droeg. Toch moest de brandweer eraan te pas komen om de man uit het wrak te bevrijden.

„Hieruit blijkt dat je je ook moet aanpassen aan de omstandigheden”, zegt Van Stokkum. „Als de zon laag staat en je wordt verblind, moet je je realiseren dat je niet alles meer ziet. Dan moet je je snelheid aanpassen en maatregelen nemen zodat je toch ziet wat er voor je is en wat voor borden er langs de weg staan. Bij mist rijd je toch ook niet met plankgas door?” ;

Gedachteloos

Opvallend is dat het tamelijk vaak voorkomt dat iemand een ongeluk krijgt op een spoorwegovergang die hij door en door kent, waar hij al honderden keren overheen is gegaan. Dan kan het gebeuren dat men zo gewend is aan het feit dat er geen trein langskomt, dat men volstrekt gedachteloos de over weg passeert en niet meer alert is op de mo gelijkheid dat er toch een trein aan kan ko men. In het verkeer kun je het je echter niet veroorloven een tijdje gedachteloos te zijn.

En dan heb je nog de categorie bravourerijders. Meestal jonge jongens op brommers die hun makkers even willen laten zien hoeveel lef ze wel hebben door vlak voor een aanstormende trein nog de overweg over te steken. Ook met hen gaat het vaak mis, omdat ze zich verkijken op de snelheid van de trein.' Uit de cijfers blijkt dat van de mensen die in botsing komen met een trein 40 procent behoort tot de leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar. 20 procent behoort tot de categorie jonger dan 20 jaar.

Schrik

Waar veel mensen nauwelijks aan denken is dat hun roekeloze manoeuvres de machinist van de trein een enorme schrik kunnen bezorgen. „Zo'n machinist ziet vaak al aankomen dat iemand wil proberen nog vlak voor de trein over te steken. Maar hij kan niets doen, want als hij remt duurt het honderden meters voor de trein tot stilstand is gekomen. Hij voelt zich volledig machteloos. Vrijwel iedere machinist heeft wel een keer een ongeluk op een overweg meegemaakt. Een vreselijke ervaring. Bij het verwerken ervan krijgt een machinist dan ook hulp van psychologen”.

In Nederland zijn op dit moment 3000 spoorwegovergangen, waarvan 1000 nog niet bewaakt. De NS heeft een lijst opgesteld van overgangen met alleen een knipperlichtinstallatie die zo snel mogelijk voorzien moeten worden van halve overwegbomen. Maar ook bij bewaakte overwegen gebeuren volop ongelukken. Het mooiste is wanneer er ongelijkvloerse kruisingen worden gemaakt, zodat het verkeer onder de spoorweg door of eroverheen gaat. Op plaatsen waar vier sporen lopen, is zo’n ongelijkvloerse kruising nu al verplicht.

De NS probeert ook de treinen zelf "botsingsvriendelijker” te maken. De huidige intercity-treinen hebben als nadeel dat ze auto’s meesleuren en vermorzelen onder de trein. Het is beter als een auto weggestoten wordt en niet onder de trein terechtkomt. De nieuwe railhoppers en regiorunners zijn al zo gebouwd dat ze voorwerpen opzij duwen. Ook de reeds bestaande intercity’s zullen zoveel mogelijk worden voorzien van baanschuivers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Niet iedereen overleeft botsing met een trein

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1995

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken