Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genoeg milieu-info óver groei Schiphol

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Genoeg milieu-info óver groei Schiphol

„Geen enkel alternatief voldoet aan criteria”

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Het integrale milieu-effectrapport (IMER) en het aanvullende milieu-effect-rapport (AMER) bevatten samen voldoende milieu-informatie voor het nemen van besluiten over de uitbreiding van de luchthaven Schiphol. Dit concludeert de Commissie voor de milieu-effectrappörtage in het toetsingsadvies over het AMER, dat is uitgebracht aan de ministerraad en de provincie Noord-Holland.

Het gaat om besluiten over de planologische kernbeslissing (PKB) deel 3, het Streekplan Amsterdam-Noordzeekanaalgebied (ANZKG) en de geluidszonering van het vierbanenstelsel. De ministerraad, de provincie NoordHolland en de ministers van verkeer en waterstaat en van VROM moeten de respectievelijke besluiten nemen.

De commissie vond vorig jaar dat het integrale rapport op een aantal punten tekortschoot. De berekeningen rond de geluidhinder en de veiligheid behoefden een nader onderzoek. Ook moesten in een aanvullend rapport de alternatieve banenstelsels worden uitgewerkt.

Bij haar jongste advies plaatst de commissie een belangrijke kanttekening. In haar toetsingsadvies over het integrale rapport constateerde zij dat geen van de daarin behandelde alternatieven voldoet aan alle leefmiheucriteria, zoals die in het Plan van Aanpak Schiphol en omgeving en in de richtlijnen voor het IMER staan. Deze criteria hebben betrekking op geluidhinder, veiligheid, lokale luchtverontreiniging en geurhinder.

Het Planaltematief 5P, dat de voorkeur heeft van het kabinet in deel 1 van de PKB, bleek in het integrale rapport in milieuopzicht op één na het slechtst te scoren van alle alternatieven. Dit alternatief omvat de aanleg van een Vijfde baan parallel aan en ten noordwesten van de Zwanenburgbaan.

Uit informatie in het aanvullende rapport blijkt dat de situatie voor het alternatief nog minder gunstig is dan in het integrale rapport was verondersteld, aldus de commissie. Het Plan alternatief scoort behalve voor enkele andere criteria ook negatief op Het leefmilieucriterium. Het IMER ging er nog van uit dat het Planaltematief hieraan zou voldoen. Volgens het aanvullende rapport moeten voorzieningen worden getroffen als men de gestelde doelen wil handhaven.

Milieumaatregelen

Dergelijke voorzieningen moeten worden gezien als milieumaatregelen, aldus de commissie, die het Planalternatief alsnog in staat moeten stellen te kunnen voldoen aan de eisen van de milieudoelstelling.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Genoeg milieu-info óver groei Schiphol

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1995

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken