Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Meer academici opleiden tot leraar”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Meer academici opleiden tot leraar”

KNAW: Minder lesuren en kleinere klassen

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Het moet voor academici aantrekkelijker worden om leraar in het voortgezet onderwijs te worden. Dat kan door kortere opleidingen tot een eerstegraads lesbevoegdheid in het leven te roepen. Ook moet het leraarsberoep attractiever worden gemaakt, onder meer door het aantal lesuren te verminderen en de grootte van klassen terug te brengen.

Dat schrijft de KNAW, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, in een notitie over het belang van universitair gevormde docenten in het vwo. De Akademie meent dat het noodzakelijk is dat docenten die zelf onderzoek hebben verricht, vwo-scholieren de weg wijzen naar een wetenschappelijke loopbaan.

De KNAW maakt zich zorgen over het teruglopende aantal docenten met een academische achtergrond sinds de invoering van de tweefasenstructuur in 1982. Voor die tijd kon een student tijdens de doctoraalfase van zijn studie een eerstegraads lesbevoegdheid halen door het volgen van extra colleges en een stage van enkele maanden op scholen. Tegenwoordig moeten afgestudeerden nog een heel jaar de tweede fase lerarenopleiding volgen.

Met het oog op die terugloop, vooral bij de exacte vakken, sloot minister Ritzen (Onderwijs) vorig jaar een overeenkomst met de universiteiten om daar wat aan te doen. De inspaningen lijken beloond te worden, want het aantal gegadigden voor de lerarenopleiding stijgt enigszins. Desalniettemin blijft het aantal studenten aan de universitaire lerarenopleiding beperkt. Zo haalt niet meer dan 7 procent van de scheikundigen een lesbevoegdheid. De KNAW voorziet problemen, want binnen enkele jaren gaan veel academisch geschoolde docenten met pensioen.

De KNAW pleit ervoor om promovendi (de zogenoemde aio’s en oio’s) een lerarenopleiding te geven, een aparte opleiding te beginnen voor deskundigen met veel praktijkervaring en voor leraren met een tweedegraads bevoegdheid (die niet in de bovenbouw van het vwo les mogen geven) een doorstroomprogramma aan de universiteit in het leven te roepen.

Lesuren

Om het beroep aantrekkelijker te maken voor academici moet het aantal lesuren in een volledige betrekking terug naar circa twintig (tegen 28 nu), dienen de hoogste klassen in het vwo niet meer dan dertig leerlingen te tellen en zouden docenten een jaar „sabbatsverlof” moeten kunnen opnemen om zich te laten bijscholen aan een universiteit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 mei 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

„Meer academici opleiden tot leraar”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 mei 1995

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken