Bekijk het origineel

Hard rijden op Waterlandseweg: soms het einde

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Hard rijden op Waterlandseweg: soms het einde

5 minuten leestijd

„Het is er levensgevaarlijk. Als ik zelf richting Hilversum of Utrecht moet, rijd ik altijd via de A6 en de Al. Dat is wel enkele kilometers extra, maar het is een stuk veiliger”. J. K. Dijk van politie Flevoland heeft het over de Waterlandseweg, een drukke tweebaansweg in zuidelijk Flevoland, die de verbindingsweg vormt tussen de A27 en Almere. Een traject van nog geen 15 kilometer. Toch gebeuren er gemiddeld 130 ongelukken per jaar.

„Het zijn allerlei soorten ongelukken die op deze weg plaatsvinden, maar de meeste vallen toch in de categorie ”zeer zwaar”. Dat wil zeggen met zeer zwaar lichamelijk letsel of de dood tot gevolg”, zegt Dijk. Daarom is de politie een maand geleden een intensieve campagne begonnen om de automobilisten zich beter aan de regels te laten houden.

Er is een inhaalverbod ingesteld en een dubbeldikke streep op het wegdek getrokken. In de berm zijn borden geplaatst, met zeer harde teksten. “Zo van z’n werk het ziekenhuis in”, staat er op een bord. Op een ander: ”Scheuren is echt het einde”, met daaronder een afbeelding van een verwrongen autowrak.

De Waterlandseweg was ooit een gewone polderweg waar een maximumsnelheid van 80 km/u gold. Toen de Stichtsebrug kwam, en er veel verkeer richting Almere van de weg gebruik ging maken, besloot Rijkswaterstaat er een autoweg van te maken. Dat wil zeggen: het werd officieel een autoweg waarop een maximumsnelheid van 100 km/u ging gelden. Maar in werkelijkheid bleef het dezelfde polderweg met zijn tamelijk smalle rijstroken, slechte wegdek en onoverzichtelijke bochten.

„Als ergens een maximumsnelheid van 100 km/u geldt, hebben de meeste automobilisten de neiging daar nog een stukje of soms een heel stuk boven te gaan zitten. De snelheden lagen dan ook behoorlijk hoog. Vrachtwagens reden echter, mede vanwege het slechte wegdek, aanzienlijk langzamer. Het gevolg: veel inhaalmanoeuvres en veel frontale botsingen. Er waren tijden dat er wel drie keer per week een frontale botsing plaatsvond”.

Stuurfouten

Veel ongevallen worden veroorzaakt door stuurfouten. „Bij inhaalmanoeuvres gebeurt het herhaaldelijk dat men met de wielen in de wegberm terechtkomt. Misschien door te schielijk naar links sturen bij het begin van de inhaalmanoeuvre, misschien uit angst de vrachtwagen te raken die men aan het inhalen is, misschien door oneffenheden in het wegdek. In ieder geval zorgt de zachte polderberm haast altijd voor een slip die de meeste automobilisten niet kunnen opvangen, met als gevolg een botsing met de auto die men aan het inhalen is of met een tegenligger”.

Door de hoge snelheden zijn de botsingen op de Waterlandseweg vaak grote klappers, zoals het in politiejargon heet. „Als er iets gebeurt, moeten we vaak de hele weg afzetten en soms ook de Stichtsebrug. Dat heeft natuurlijk ook economische gevolgen: de mensen zijn langer onderweg en staan vaak tijden in een file”.

Scheuren

„Een probleem bij de Waterlandseweg is dat heel veel mensen de weg kennen als hun broekzak. Die rijden er twee keer per dag langs en weten precies wat ze kunnen en niet kunnen. Denken ze. Want ze scheuren er op los en houden geen rekening met de vele reeën die in dit deel van Flevoland voorkomen en plotsklaps de weg kunnen oversteken. Of met de tegenligger die door onoplettendheid met zijn wielen in de berm komt en vervolgens door een te scherpe tegenstuurreactie de andere weghelft op schiet.

Als de snelheid van de auto’s lager zou zijn geweest, zouden er veel minder ongelukken zijn gebeurd en zouden de gevolgen minder ernstig zijn geweest. Bij een verhoging van de snelheid met 5 kilometer nemen de gevaren met het vijfvoudige toe. Daarom zijn we erop gericht vooral de snelheid op deze weg terug te brengen. Begin dit jaar hebben we na veel druk op Rijkswaterstaat weten te bereiken dat er een maximumsnelheid van 80 km/u werd ingevoerd.

Sinds enige tijd hebben we nu dus het inhaalverbod en de waarschuwingsborden in de berm. En er wordt intensief gecontroleerd. Binnenkort wordt er een nieuwe slijtlaag aangebracht en wordt er nieuwe bebording geplaatst. En in september zullen er nog intensievere acties volgen, waarbij de politie 24 uur per dag op deze weg controleert”.

Raadsel

Halverwege kruist de Waterlandseweg de Vogelweg. Ook daar is het regelmatig raak. „Het is ons een raadsel hoe het komt dat hier zo dikwijks ongelukken gebeuren”, zegt Dijk. „Het is een zeer overzichtelijke kruising die je in twee etappes kunt oversteken. Polderblindheid speelt geen rol, want het is een T-kruising: vanaf de Vogelweg kun je niet rechtdoor rijden. En toch gaat het hier om de haverklap fout. Ook hier geldt: door de hoge snelheden zijn de gevolgen veel ernstiger dan nodig was. In 1996 zal deze kruising worden voorzien van verkeerslichten”.

Sinds de invoering van de 80-km-limiet en het inhaalverbod is het aantal ongelukken volgens Dijk minstens met de helft verminderd. Toch zijn er nog steeds mensen die ondanks de dikke doorgetrokken streep aan het inhalen slaan, „terwijl het van de Stichtsebrug tot de A6 bij Almere niet eens 10 kilometer is. Blijbaar vinden ze het toch zo belangrijk een halve minuut eerder bij de volgende verkeerslichten aan te komen, dat ze daar de risico’s van inhalen en te snel rijden graag voor overhebben”.

Het wachten is op het gereedkomen van de A27 en het vierbaans maken van de Stichtsebrug. Als de A27 klaar is, heeft Almere een snelle en veilige ontsluiting naar het zuiden. De Waterlandseweg kan dan weer de rustige polderweg worden die ze ooit was.


HET ONGELUK

In deze serie elke twee weken aandacht voor een recent verkeersongeval. Een deskundige geeft tips om in een dergelijk geval te proberen een ongeluk te voorkomen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Hard rijden op Waterlandseweg: soms het einde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1995

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken