Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoge brug en aquaduct vervangen Hardersluis

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hoge brug en aquaduct vervangen Hardersluis

Wegverkeer en scheepvaart profiteren van plan

2 minuten leestijd

HARDERWIJK - De Hardersluis, die de verbinding vormt tussen het Veluwemeer en het Wolderwijd, wordt binnen enkele jaren vervangen door een brug en een aquaduct. Hiermee verdwijnt een knelpunt voor zowel de scheepvaart als het wegverkeer tussen Flevoland en Harderwijk. Oplossingen voor de verkeersproblematiek in de stad worden door de provincie nader bekeken.

Dat bleek gisteravond tijdens een informatie-avond over het project Hardersluis. Door de groei van zowel de beroeps- als de recreatievaart ondervinden deze hier steeds meer vertraging. Ook voor het doorgaande wegverkeer leveren de wachttijden bij de sluis grote problemen op.

De provincies Flevoland, Gelderland, Rijkswaterstaat en de gemeenten Harderwijk en Zeewolde hebben verschillende studies uit laten voeren om de situatie te verbeteren. Een mogelijk plan (kosten ongeveer 50 miljoen) werd gisteravond nader toegelicht.

De Hardersluis verdwijnt. Daarvoor in de plaats komen een brug aan de kant van Flevoland (doorvaarhoogte 7 meter, vaardiepte 4,4 meter) en een aquaduct aan de zijde van Harderwijk (3 meter diep, 22 meter lang en een vaarbreedte van twee keer 9,5 meter). De brug is bestemd voor schepen met een grote diepgang, het aquaduct voor boten met hoge masten.

Het verkeer over de Knardijk, de verbinding tussen de polder en het vasteland, is op deze manier verlost van wachttijden voor openstaande bruggen. Er komt een strook voor snelverkeer en een parallelweg voor landbouwverkeer en fietsers. Het openbaar vervoer krijgt op de aan- en afvoerwegen voorrang.

Geen fly-overs

Ir. H. E. Nieboer van het ingenieursbureau Witteveen en Bos denkt dat het project in 2000 gereed kan zijn. De Gelderse gedeputeerde J. de Bondt meldde dat de provincie op dit moment bekijkt hoe de verkeerssituatie in Harderwijk verbeterd kan worden. De provinciale weg (SI) vanaf de A28 richting het Dolfinarium is vooral ’s zomers een enorm verkeersknelpunt. „Wij zullen versneld een onderzoek doen naar een integrale oplossing. Daarbij worden ook de wegen richting Ermelo en Putten betrokken”.

Hij verwacht niet dat de provincie geld steekt in allerlei dure verkeerskundige aanpassingen (fly-overs) op het stukje SI in Harderwijk. De plannen voor een parkeereiland bij het Veluwemeer ten behoeve van het Dolfinarium zullen volgens wethouder C. H. Kooijman op zeer korte termijn naar buiten komen. „Het zou mooi zijn als we het parkeereiland gelijktijdig met de aanleg van het aquaduct en de brug uit zouden kunnen voeren”, aldus de wethouder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 november 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Hoge brug en aquaduct vervangen Hardersluis

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 november 1995

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken