Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fokker werkt aan overlevingsplan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Fokker werkt aan overlevingsplan

Totale schuld vliegtuigbouwer beloopt ruim drie miljard gulden

4 minuten leestijd

AMSTERDAM - Achter de schermen wordt bij Fokker koortsachtig overlegd over een overlevingsplan. De bewindvoerders onderhandelen met alle betrokken partijen over de toekomst van de vliegtuigfabrikant die door zijn enorme schuldenlast neerstortte.

Fokker zit diep in de schulden. Megaschuldeiser is natuurlijk het moederconcern Daimler-Benz, dat voor bijna 1,4 miljard gulden aan leningen heeft verstrekt. Fokker heeft verder veel geld geleend door het uitschrijven van obligaties. Hier is een bedrag mee gemoeid van bijna 1,7 miljard gulden.

In totaal bedroegen de schulden per 31 december 1995 3.183.531.800 gulden, zo blijkt uit de stukken die Fokker bij de faillissementsrechtbank in Amsterdam heeft neergelegd voor de aanvraag van surséance van betaling voor het bedrijfsonderdeel vliegtuigbouw. De omvang van het financiële Fokker-debacle kan echter nog groter worden. Ook kleinere handelscrediteuren, zoals toeleveranciers, kunnen namelijk schade oplopen bij een ondergang van de vliegtuigbouwer.

Boedelkrediet

Gistermorgen gingen de bewindvoerders, mr. L. Deterink, mr. A. Leuftink en mr. R. Schimmelpenninck, met hun werk van start. Hun eerste taak is het verkrijgen van een boedelkrediet voor het bedrijfsonderdeel vliegtuigbouw (Schiphol-Oost, Papendrecht en Ypenburg) en het hoofdkantoor in Amsterdam.

De banken, de Nederlandse overheid en de bewindvoerders overleggen over de korte-termijnfinanciering bij de onderdelen die in surséance van betaling verkeren en mogelijk ook over kredietverlening aan bedrijven die buiten de surséance zijn gebleven. Dit betreft Fokker Aircraft Services (onderhoud) en Fokker Elmo (bedrddingen) in Woensdrecht, Fokker Special Products (defensiewerk) in Hoogeveen en Fokker Space (ruimtevaart) in Leiden.

Bovendien spreken de partijen over een nieuw ondernemingsplan en een nieuw financieringsplan, mocht er een nieuwe vliegtuigbouwer van start gaan. In de media genoemde bedragen van 200 a 300 miljoen gulden voor garanties om Fokker-onderdelen overeind te houden, schijnen volgens een weUngeUchte bron in Den Haag te kloppen. De banken houden zich op de vlakte. ABN Amro is de huisbankier en te verwachten is dat deze bank het voortouw neemt als het om een boedelkrediet gaat. Uiteraard zijn bij de bank al enkele opzetjes gemaakt.

Neuzen

Ook moeten de bewindvoerders met de betrokkenen naar wegen zoeken om zoveel mogelijk onderdelen van het concern overeind te houden. Een essentiële voorwaarde hiervoor is dat de neuzen van de betrokken partijen -Fokker, moedermaatschappij Daimler-Benz, de Nederlandse Staat als minderheidsaandeelhouder en de bankendezelfde kant uit wijzen.

Minister Wijers van economische zaken liet gisteren nogmaals blijken dat het voor wat betreft de overheid de inzet is om Fokker „zo integraal mogelijk” overeind te houden. Mocht dat niet lukken dan wil hij in ieder geval zo groot mogelijke delen van het concern behouden. Wijers hoopt dat hij zo snel mogelijk een positief signaal kan afgeven over een boedelkrediet voor Fokker. Dat is ook voor de buitenwacht het teken dat het bedrijf voorlopig overeind wordt gehouden. De minister maakte duidelijk dat hij zich de komende tijd tot het uiterste zal inspannen om Fokker een nieuwe start te geven. „Andere dossiers moeten dan maar even blijven liggen. Maar ik heb in dat proces geen enkele garantie. Ik wil ook geen valse hoop wekken, want het proces is heel complex".

Opstelling Daimler

Tijdens de onderhandelingen over het reddingsplan van Fokker is de opstelling van Dasa, de luchtvaartdivisie van Daimler-Benz waarvan Fokker een onderdeel is, uiterst belangrijk. Minister Wijers gaf gisteren aan dat bij hem in ieder geval nog niet duide lijk is wat de Duitsers willen. „Ik verwacht dat Dasa zich nu primair zal laten leiden door zijn eigen belangen, al zitten daar met betrektóng tot’Fokker ook tegenstrijdigheden in", aldus de bewindsman.

Dasa is via het moederconcern Daimler-Benz namelijk niet alleen schuldeiser, maar ook een grote klant van Fokker. Verschillende Dasa-bedrijven maken onderdelen voor de Fokker-vliegtuigen, terwijl de Nederlandse fabrikant op zijn beurt ook weer voor andere bedrijven van Dasa werkt. Bovendien bezit de leasemaatschappij Debis van Daimler veel Fokker-toestellen, zodat het voor Debis erg belangrijk is dat het onderhoud van deze vliegtuigen gewaarborgd blijft. Om meer duidelijkheid te krijgen in de belangenverstrengeling tussen Daimler en Fokker zullen de bewindvoerders allereerst in kaart brengen hoe de verschillende dwarsverbanden liggen.

Schatkist

Dat een groot deel van Fokker in surséance van betaling ging, was volgens minister Wijers onvermijdelijk omdat er anders grote financiële risico’s voor de schatkist dreigden. Daarbij zou het zelfs kunnen gaan om bedragen van dezelfde grootte (een paar miljard) als die aan de orde waren in de eerdere besprekingen met Dasa over nieuwe financiële injecties voor Fokker.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Fokker werkt aan overlevingsplan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken