Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DAF Trucks verovert marktaandeel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

DAF Trucks verovert marktaandeel

Partner gezotcht voor ontwikkeling van nieuwe liditere vrachtwagen

5 minuten leestijd

EINDHOVEN - DAF Trucks geeft gas. Langzaam venivert de kleine Nederlandse vrachtwagenfabrikant terrein op zijn grote buitenlandse conciurenten. De Eindhovense onderneming wU graag zelfstandig blijven, maar moet daarvoor wel samenwerken met anderen.

Op de West-Europese vrachtwagenmarkt is DAF Trucks met een marktaandeel van 8,6 procent de kleinste speler. De Eindhovense onderneming heeft echter grootse plannen. In de komende jaren wil DAF Trucks verder groeien naar een marktaandeel in het jaar 2000 van 11 a 12 procent. Topman C. Baan presenteerde gisteren tijdens een toelichting op de jaarcijfers over 1995 zijn strategie.

Nieuwe wagen

DAF Trucks wil zijn positie versterken door te streven naar samenwerking met andere bedrijven. Dat betreft zowel de productie van onderdelen zoals cabines, motoren en assen, als de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe lichte vrachtwagen. Deze moet de opvolger worden van de bij het Britse Leyland geproduceerde DAF 45 en DAF 55.

De Eindhovense onderneming wil de nieuwe wagen samen ontwerpen met Leyland, dat al langer met DAF Trucks samenwerkt, en een derde partner. Deze samenwerking is nodig om de enorm hoge ontwikJcelingskos ten te kunnen dragen. Baan verwacht dat in de loop van dit jaar duidelijk zal zijn wie de derde partner wordt. Eventuele namen wilde hij niet noemen omdat een aantal van deze bedrij ven aan een effectenbeurs staat genoteerd. De productie zal overigens bij Leyland plaatsvinden.

Ook maakte de topman duidelijk dat DAF niet van plan is in de toe komst nog een bestelwagen op de weg te brengen. DAF Trucks wil zich helemaal richten op de productie van vrachtwagens voor de Europese markt en op markten die trucks met een Europese specificatie accepteren, zoals Israël en Turkije.

In de nieuwe strategie speelt ook het verbeteren van de aandacht voor de wensen van de klant een belangrijke rol. Het Eindhovense bedrijf wil het servicepakket drastisch veranderen. „We richten ons niet alleen meer op het snel repareren van een truck, maar we zorgen er ook voor dat de lading zo vlug mogelijk op de plaats van bestemming komt. Ook op andere terreinen zoals financiering en onderhoud is een verbetering van de dienstverlening denkbaar", aldus Baan.

Eigen merk

DAF Trucks werkt hard aan het versterken van zijn concurrentiepositie omdat het zijn zelfstandigheid wil behouden. Dit staat bij de onderneming, waar het aantal werknemers vorig jaar met bijna 700 toenam tot ruim 4900, hoog in het vaandel. Baan benadrukte gisteren duidelijk dat DAF „als eigen merk op de markt moet blijven". De resultaten over 1995 vormen echter nog geen aanleiding om aan het bestaansrecht van de fabrikant te twijfelen. De nettowinst steeg met 33,5 procent tot 163,8 miljoen gulden, terwijl de omzet met 27,3 procent toenam tot 2,9 miljard gulden.

DAF Trucks profiteerde vorig jaar duidelijk van het herstel van de bedrijfswagenmarkt in West-Europa. De verkopen van de verschillende fabrikanten stegen met ongeveer 19 procent van 211.753 in 1994 naar circa 252.000 trucks in 1995. Bij de Eindhovense onderneming nam de afzet vorig jaar zelfs toe met 21,5 procent tot 25.701, dus DAF Tracks groeide harder dan het gemiddelde. Hierdoor steeg het raarktamideel van de Nederlandse onderneming van 7,4 procent in 1994 naar 8,6 procent in 1995, hetgeen een goede prestatie is op deze vechtmarkt.

Prijsbeleid

In de categorie lichtere bedrijfswagens (van zes tot vijftien ton totaalgewicht) nam het marktaandeel van DAF toe van 6,8 procent in 1994 naar 8,2 procent in 1995. Het ging hier om 8380 wagens van het type DAF 45 en DAF 55. Hoewel deze wagens bij het zelfstandige Leyland worden geproduceerd, heeft DAF Tracks de verkooprechten voor het vasteland van WestEuropa. De Eindhovense onderneming koopt deze wagens van Leyland, dat voor het faillissement van DAF in 1993 een dochteronderneming was.

Bij de middelzware en zware vrachtwagens (boven de vijftien ton totaalgewicht) steeg het marktaandeel van DAF Tracks van 7,8 procent in 1994 naar 8,8 procent. Het ging hier in totaal om 17.321 wagens van het type DAF 65, 75, 85 en 95, die in Eindhoven en het Belgische Westerlo worden gemaakt.

Topman Baan was duidelijk tevreden met het veroverde marktaandeel. Temeer daar dit in vrijwel alle Europese landen toenam. Alleen op de Nederiandse thuismarkt liep het marktaandeel iets terag van 30,4 procent in 1994 naar 29,6 procent in 1995, Volgens Baan werd dit veroorzaakt door het „stringente prijsbeleid” van DAF Tracks, TewiJI verschillende andere merken, waarvan Baan de narnen niet wilde noemen, hun prijzen verlaagden om daarmee de verkopen te stimuleren, handhaafde de Eindhovense fabri kant zijn prijzen.

De verkopen in de andere West-Europese landen namen daarentegen allemaal toe. Het aandeel van de twee belangrijkste afzetlanden- Nederland en Groot-Brittannië- daalde vorig jaar voor de bij DAF Trucks geproduceerde wagens wel van 59,5 procent naar 45,2 procent. Volgens Baan is dit een gunstige ontwikkeling omdat DAF Tracks hierdoor minder afhankelijk wordt van deze twee landen.

Zelfvertrouwen

Het zelfvertrouwen bij DAF Tracks is duidelijk terag. Mede door een verwachte groei van de vrachtwagenmarkt in West-Europa dit jaar met raim 5 procent zullen de winst en de omzet volgens de directie verder stijgen. Ook voor volgend jaar zijn de perspectieven door een voorspelde toename van de marktomvang met raim 4 procent gunstig.

Daarna komt de vrachtwagenmarkt naar verwachting van deskundigen echter onder drak te staan. Ook in dat geval is er volgens Baan geen reden voor paniek. „DAF Tracks is namelijk een flexibel bedrijf met een laag loistenniveau, zodat het ook in moeilijke tijden winst moet kunnen maken".

Bij een productie van ongeveer 12,000 vrachtwagens in Eindhoven en Westerlo draait het bedrijf al quitte. Deze ondergrens heeft de onderneming echter ver achter zich gelaten. Vorig jaar steeg de productie rnet 48,2 procent naar 16.656 trucks. Voor dit jaar wordt een verdere toename tot rond de 19,000 vrachtwagens verwacht, DAF Trucks geeft vol gas.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1996

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

DAF Trucks verovert marktaandeel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1996

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken