Bavaria mag Dr Foots op de markt brengen
Rechter: Merk geen inbreuk op Dr Pepper
DEN HAAG (ANP) - Bier- en frisdrankenproducent Bavaria uit Lieshout is gisteren door de rechtbank in Den Haag gedeeltelijk in het gelijk gesteld in een kort geding dat de Amerikaanse branchegenoot Dr Pepper/7-Up tegen het bedrijf had aangespannen. Volgens de rechter maakt Bavaria met de introductie van het nieuwe frisdrankmerk Dr Foots geen inbreuk op het woordmerk van Dr Pepper. Wel vertonen de verpakkhigen van beide merken te veel gelijkenis.
Dr Pepper/7-Up uit Delaware, een dochteronderneming van het Amerikaanse concem Cadbury Schweppes en tevens producent van Dr Pepper, maakte bezwaar tegen het woordmerk van Bavaria. DP Beverages, de eigenaar van het beeldmerk van Dr Pepper, kwam in het geweer tegen het beeldmerk van Dr Foots.
Volgens Bavaria-directeur A. Swinkels heeft deze laatste uitspraak geen enkele consequentie voor Dr Foots. Bavaria had al lang voor het kort geding besloten het beeldmerk „een meer eigentijdse uitstraling” te geven. „Ontwikkelingen op het gebied van labeling maakten die veranderingen noodzakelijk”, aldus Swinkels. „Dat was een gelukkige samenloop van omstandigheden”.
Het nieuwe beeldmerk kan volgens de rechter wel door de beugel. Swinkels toonde zich tevreden met het oordeel. „Je speelt, dan kun je verliezen. Maar deze uitspraak valt mij 100 procent mee”.
Licentie
Bavaria en Cadbury Schweppes zitten elkaar al een tijdje in de haren. Aanvankelijk produceerde Bavaria Dr Pepper. Maar in november vorig jaar trok Schweppes Nederland die licentie in. Dat zelfde gold voor een aantal andere Schweppes-frisdranken.
Volgens Schweppes kon of wilde de Brabantse bier- en frisdrankproducent niet voldoen aan de normen voor productkwaliteit, voorraadbeheer en rapportage én hygiëne.
Bavaria heeft dit steeds ontkend en spande zelfs een kort geding aan. Uitkomst daarvan was dat Bavaria Schweppes-frisdranken mocht blijven produceren voor de Belgische markt. Inmiddels heeft Schweppes de productie van zijn limonademerken voor de Nederlandse markt ondergebracht bij Vrumona uit Bunnik, een dochter van Heineken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 maart 1996
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 maart 1996
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's