Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vliegroutes naar Londen fors uitgebreid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vliegroutes naar Londen fors uitgebreid

Luchtverbindingen tussen Nederland en Engeland tellen jaarlijks 4,2 miljoen passagiers

6 minuten leestijd

Reizigers op de luchtroutes tussen Nederland en Groot-Brittannië hebben tijdens de zomerdienstregeling, die deze week van start is gegaan, een ongekende keuze aan verbindingen. De commerciële luchtslag om Engeland is in volle gang. Een verhoging van de frequenties op bestaande routes en de introductie van vier nieuwe diensten (naar Londense luchthavens) zorgen voor beduidend meer concurrentie en lagere tarieven. De bodemprijs voor een retourtje Londen bedraagt nu 198 gulden.

In aantallen passagiers is Engeland voor Nederland de belangrijkste luchtvaartmarkt. Vorig jaar werden er tussen beide landen ruim 4,2 miljoen passagiers vervoerd. Amsterdam neemt in dit vervoer met 3,9 miljoen het leeuwendeel voor zijn rekening. De resterende reizigers vlogen van en naar Rotterdam (283.000), Eindhoven (64.000) en Maastricht (ruim 30.000). Bij alle luchthavens is het inkomende en uitgaande vervoer ongeveer in evenwicht. Van verzadiging in de Nederlands-Engelse markt is blijkbaar nog geen sprake. Zowel gevestigde maatschappijen als nieuwkomers zien voldoende brood in uitbreiding van frequenties en nieuwe stedenparen.

Impuls voor Rotterdam

Londen staat met zijn vijf luchthavens (Heathrow, Gatwick, Stansted, City Airport en Luton) in de uitbreidingsplannen voorop. Air UK, waarin de KLM voor 45 procent deelneemt, is op 1 april met een driedaagse dienst Rotterdam-Stansted gestart. De route wordt gevlogen met een straalvliegtuig van het type BAe-146, dat aan 110 passagiers plaats biedt. Stansted ligt 51 kilometer ten noordoosten van Londen (41 minuten per trein, met krappe zitplaatsen).

Voor de veel geplaagde Rotterdamse luchthaven betekent deze nieuwe route een belangrijke impuls. In de meer dan twintig jaar durende discussies over deze luchthaven (met de opties: uitbreiding op huidige locatie, geheel opheffen en verplaatsen) heeft de gemeenteraad eerder dit jaar besloten dat de huidige locatie als zakenvliegveld blijft bestaan.

Potentieel is er in de regio voldoende. In 1995 noteerde de luchthaven een passagierstoename van ruim 25 procent, waarmee het totaal op meer dan 470.000 uitkwam. Rotterdam heeft nu verbindingen met vier Londense luchthavens:

Stansted (Air UK), Heathrow (KLM Cityhopper), Gatwick (British Airways/City Flyer Express) en City Airport (Vlaamse Luchttransport Maatschappij, VLM). .

Duizend vluchten

Eind april starten drie maatschappijen elk een nieuwe route naar Londen. De Nederlandse nieuwkomer Denim Air begint een dienst van Eindhoven naar City Airport met een Fokker 50. De maatschappij is opgericht door Nederlandse financiers die zich (nog) niet willen bekendmaken. Eindhoven heeft al verbindingen met Heathrow (KLM Cityhopper) en Gatwick (via de Nederlandse maatschappij BASE). Vanuit de lichtstad voert BASE via Rotterdam voorts een dienst uit naar Birmingham.

World Airlines start deze maand vanaf Amsterdam een dienst naar City Airport, dat op tien kilometer van het zakencentrum van de Britse hoofdstad ligt. Deze Engelse onderneming gaat de BAe-146 inzetten. Tenslotte gaat de vorig jaar opgerichte Britse maatschappij easyjet op 24 april met een Boeing 737 vanaf Luton naar voor Amsterdam vliegen.Als alle plannen deze diensten doorgaan, krijgt Nederland een keuze aan luchtverbindingen met Londen die niet eerder zo groot is geweest.

Dertien maatschappijen bieden dan vanaf Amsterdam, Eindhoven, Maastricht en Rotterdam in totaal achttien diensten naar Londen aan. Wekelijks gaat het daarbij om circa duizend vluchten (vijfhonderd in elke richting). Amsterdam is met meer dan 315 vluchten per week koploper. Als enige biedt de hoofdstad verbindingen met alle vijf Londense luchthavens. Vanaf Maastricht vliegen Air Exel en BASE naar achtereenvolgens Stansted en Gatwick.

Zonder ticket

Nieuwkomer easyjet onderscheidt zich al duidelijk op de Engelse markt. Allereerst in de naam, die in het midden met een hoofdletter wordt geschreven, en verder met de opstelling als maatschappij zonder veel plichtplegingen, waardoor de prijs van het ticket relatief laag kan worden gehouden. Maaltijden worden niet verstrekt. Dranken en snacks zijn wel beschikbaar, maar alleen tegen contante betaling. Dat dit recept op korte routes aanslaat, heeft easyjet op haar routes vanaf Luton naar Aberdeen, Edinburgh en Glas gow bewezen. In vijf maanden zijn op deze trajecten al meer dan 115.000 passagiers vervoerd.

Kostenbesparend is ook de reserveringsprocedure. Reserveren via reisbureaus is niet mogelijk. Er zijn drie mogelijkheden om een plaats te boeken: via de telefoon, via Internet en bij de balie van easyjet op de luchthavens. Via telefoon en Internet kan alleen geboekt worden door middel van een transactie met een creditcard. Feitelijke tickets worden niet uitgegeven. De persoon die de boeking betaalt, Icrijgt wel een bevestiging toegestuurd.

Voor vroegboekers bedraagt het tarief Amsterdam-Lu ton 99 gulden (enkele reis). Naarmate de beschikbaarheid van plaatsen voor een vlucht minder wordt, gaat de prijs in etappes omhoog tot dubbel tarief. Luton ligt 48 kilometer ten noorden van Londen en heeft daarmee een gecombineerde bus-/treinverbinding, die circa 45 minuten in beslag neemt.

Discussie

In het luchtverkeer naar Engeland nemen vijf maatschappijen de bulk van het vervoer voor hun rekening: Air UK, British Airways, Britisch Midland, KLM (Cityhopper) en Transavia. Air UK neemt op Schiphol in het totale aantal vluchten de tweede plaats in, na de KLM. Vanuit Engeland staat Air UK op de eerste plaats, met in 1995 ruim 22.000 vluchten. Op de tien bestemmingen die Air UK vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Schiphol uitvoert, werden vorig jaar ongeveer 1,06 miljoen passagiers vervoerd. Dit komt neer op een aandeel van 4 procent in het vervoer van Schiphol.

Op haar gehele Europese routenet, dat inmiddels 39 bestemmingen omvat, vervoerde de maatschappij vorig jaar 3,1 miljoen passagiers. Air UK's vloot omvat 38 vliegtuigen, waaronder 25 Fokker-toestellen van drie typen. Binnen de KLM wordt achter de schermen al geruime tijd een discussie gevoerd om bepaalde Europese bestemmingen aan KLM-partners over te dragen, omdat zij die routes goedkoper kunnen exploiteren. Air UK is in dit verband een grote kanshebber. In 1994 namen de Britten de route Amsterdam-Manchester al van de KLM over.

Heathrow Express

Binnen Europa staat AmsterdamLonden (Heathrow) vice versa op de derde plaats van drukste stedenparen, na Londen-Parijs en Londen-Dublin. Op jaarbasis omvat Schiphol-Heathrow nu circa 2 miljoen passagiers. Van de drie maatschappijen die hierop vliegen, geven British Airways en KLM geen informatie over hun marktaandeel. British Midland (BM) doet hier echter al jaren niet geheimzinnig over en zegt een aandeel van circa 27 procent te hebben. Deze onafhankelijke lijndienstmaatschappij is in Engeland na British Airways de tweede in grootte.

BM is in 1996 tien jaar acrief op de route Amsterdam-Londen. In deze periode heeft de maatschappij voortdurend voor prijsdoorbraken gezorgd. Prijsverlagingen van BM werden, en worden nog steeds, door de twee concurrenten gevolgd. BM viert het tienjarig bestaan van de route in juni. Dat zal de vliegconsument via acties ongetwijfeld voordeel opleveren.

Reizen met het openbaar vervoer is vanaf het 24 kilometer westelijk van Londen gelegen Heathrow al jaren geen pretje. Per metro duurt de zeer lawaaiige rit 45 minuten en per bus circa een uur. Op dit moment wordt echter hard gewerkt aan een treinverbinding met het Londense station Paddington. Volgend jaar hoopt men deze Heathrow Express gereed te hebben. De reistijd naar de luchthaven bedraagt dan nog slechts 16 minuten.

Op het traject Schiphol-Gatwick is Transavia (voor 80 procent eigendom van de KLM) met zo’n 250.000 passagiers per jaar de grootste vervoerder. Gatwick ligt 43 kilometer ten zuiden van Londen en heeft een prima treinverbinding met de hoofdstad. De Gatwick Express rijdt vier keer per uur en doet er 30 minuten over.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Vliegroutes naar Londen fors uitgebreid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 1996

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken