Oude wijn in nieuwe zakken
Groei christendom Singapore gaat in langzamer tempo voort
SINGAPORE - Er zijn 2500 mensen gekomen naar de paasevangelisatiebijeenkomst van de presbyteriaanse kerk in Singapore en organisator Chris Chia is daardoor een tikje teleurgesteld. „In het verleden is het gebeurd dat het havenpaviljoen van het World Trade Centre hier volledig vol zat: met 4000 mensen of meer", zegt hij. De grote groei van de jaren zeventig en tachtig is er uit Maar groeien doet de christelijke kerk in Singapore nog steeds. Vooral hoogopgeleiden voelen zich aangesproken door het christendom.
Volgens officiële gegevens in Singapore (Statistical Release 6) beschouwde in 1980 9,9 procent van de bevolking zich christen. In 1990 was dit gestegen tot 12,5 procent en op dit moment ligt het percentage christenen rond de 14,5 procent. Het aantal christenen neemt dus nog steeds toe in de drie miljoen inwoners tellende stadstaat. De groei doet zich zowel bij protestanten als rooms-katholieken voor, maar opvallend is dat de protestanten vooral aanhangers vinden onder de hoogopgeleiden en de rooms-katholieken vooral onder het 'gewone volk'.
„Van de mensen met een inkomen van 5000 gulden per maand of meer is meer dan een kwart christen", vertelt Chia. „Van de studenten op universiteiten en hogescholen is bijna een der de christen en van alle artsen in Singapore is meer dan de helft christen". Dat komt volgens hem vooral door de intensieve evangelisatiecampagnes die onder studenten worden gehouden.
Niet werven
Rodney Hui, coördinator van ZuidOost Azië van de evangelische organisatie Operation Mobilisation, vertelt dat de aanwas van nieuwe christenen vooral sinds 1993 wat minder is geworden. Toen werd er in Singapore een wet van kracht die verbiedt tijdens wervingscampagnes negatieve dingen over andere religieuze groepen te zeggen.
„De regering was bang geworden door de agressieve wijze waarop evangelisatie werd bedreven", zegt Hui. De samenleving in Singapore bestaat uit een mengeling van moslims, boeddhisten, taoïsten, hindoes en christenen die tot nu toe vreedzaam samenleven. De regering wil problemen tussen religieuze groepen voorkomen en ik kan die wet van 1993 heel goed begrijpen. Tegenwoordig moeten we vooral christenen winnen door persoonlijke contacten en dat is veel beter".
Behalve het christendom neemt ook het boeddhisme toe in Singapore: van 26,7 procent van de bevolking in 1980 tot 31,1 procent in 1990. Het Chinese taoïsme neemt af: van 30,0 procent in 1980 tot 22,4 procent in 1990. Volgens Rodney Hui komt die afname doordat het taoïsme voornamelijk uit folkloristische gebraiken bestaat die weinig inhoud hebben.
Religieus besef
Ook de islam loopt iets temg: van 16,2 naar 15,4 procent. Het hindoeïsme blijft met 37 procent op ongeveer dezelfde plaats staan. Slechts 14,1 procent van de mensen in Singapore zegt geen enkele religie te hebben.
Dat er in Singapore nog veel religieus besef is, komt volgens Anthony Hutjes, priester van de parochie van de Blessed Sacramenten Church in Singapore, doordat de Singaporezen nog voor een groot deel een natuurvolk zijn. Ze mogen dan wonen in een ultramoderne stad met wolkenkrabbers en telecommunicatiesystemen, in hun hart zijn ze dezelfden als dertig jaar geleden toen de meesten nog in eenvoudige kampongs woonden. Ze hebben een eenvoudige kijk op het leven en hun gevoel voor het mysterieuze maakt dat ze openstaan voor religie. Er is vrijwel niemand die zich afvraagt of er hogere machten bestaan: dat is vanzelfsprekend.
De overheid in Singapore stimuleert het religieuze leven van de afzonderlijke groepen. Aan hun religies ontlenen mensen hun morele waarden, die volgens de overheid zeer belangrijk zijn voor het instandhouden van een veilige en stabiele samenleving. Drie religieuze groepen zijn verboden in Singapore: de Jehova's Getuigen (omdat ze tegen de dienstplicht zijn), de zogeheten Moonies en de Scientology Kerk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 april 1996
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 april 1996
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's