Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prijsbrekers laten British Airways koud

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Prijsbrekers laten British Airways koud

Capaciteit route Amsterdam-Londen wordt groter

3 minuten leestijd

AMSTERDAM/LONDEN (ANP) - British Airways (BA) maakt zich weinig zorgen over prijsbrelters zoals Easyjet, dat een enkeltje Amsterdam-Londen voor

BA, dat nu zeven keer per dag op en neer vliegt tussen Londen en Amsterdam, zet vanaf 1 november Boeing 757’s in op deze route. Daardoor wordt de capaciteit met een kwart miljoen stoelen vergroot. Hammans’ mensen hopen stilletjes dit jaar de grens van één miljoen passagiers te doorbreken. Momenteel vliegen maandelijks ongeveer 53.000 mensen met BA van en naar Londen.

Driekwart van de BA-passagiers heeft de Britse hoofdstad niet als eindbestemming, maar als tussenstop. Het leeuwendeel vliegt vooral door naar de VS. Hammans gelooft niet in een prijzenslag. „Die win je nooit”.

Winstuitkering

Hammans was gisteren in een zeer goede bui. Als BA-werknemer kan hij : een royale winstuitkering tegemoet zien. Het afgelopen boekjaar (tot eind maart) leverde BA een winst voor belasting van 585 miljoen pond (ƒ 1,5 miljard) op, 30 procent meer dan de 452 miljoen pond van 1994/95 en een record.

De ruim 54.000 werknemers krijgen ongeveer een maandloon extra met een bodem van 1210 pond (bijna ƒ3150). Keerde BA over 1994/1995 66 miljoen pond (ƒ 171,6 miljoen) uit aan het personeel, dit jaar wordt dat 94 miljoen pond (ƒ244,4 miljoen). BA bevordert het aandeelhouderschap onder zijn mensen. De werknemers kunnen van hun bonus aandelen kopen. Degenen die daarvoor kiezen, krijgen nog eens 20 procent extra winstuitkering. Als ze de stukken drie jaar vasthouden, kunnen ze die daarna belastingvrij verkopen. Zo’n 65 procent van het personeel is al aandeelhouder.

Het winstcijfer spoorde met de verwachtingen van analisten. Het resultaat van 452 miljoen pond over 1994/1995 is bovendien exclusief een afschrijving van 125 miljoen pond die BA deed op zijn deelneming in het Amerikaanse USAir. Wordt dat bedrag meegenomen, dan is de winststijging dus nog aanzienlijk groter.

Partner

Over aanhoudende geruchten dat BA het Amerikaanse USAir als partner wil inruilen voor American Airlines en daarna mogelijk ook in zee gaat met KLM, hield BA-topman Bob Ayling de boot af. „We zeggen niet of en met wie we praten, maar ik geniet van de belangstelling”. Hammans haalde nog wel AA-topman Craddle aan, die volgens de Sunday Telegraph heeft toegegeven dat wordt gepraat met andere maatschappijen. Maar over deals liet Craddle zich niet uit. Hammans: „Deze week is het BA, volgende week is het KLM”.

BA timmert aan de weg door met steeds meer maatschappijen in zee te gaan. Aan verdere kostenbesparingen en uitbreiding van de eigen vluchten vanuit het volle Heathrow, omwille van verdere winst, zitten grenzen. Canadian Airlines, het Deense Sun-Air en America West zijn voorlopig de laatste partners in de rij.

Met USAir, waarin de Britten sinds 1993 voor bijna 25 procent zitten, gaat het bergopwaarts. BA-bestuursvoorzitter Colin Marshall sprak van een „fors” herstel. De samenwerking met USAir en ook het Australische Qantas, goed voor een belang van 25 procent, leverde 150 miljoen pond (ƒ390 miljoen) op. Deutsche BA en TAT, de Duitse en Franse partners van BAeindigden weliswaar opnieuw in het rood, maar het verlies daalde met 22 miljoen tot 68 miljoen pond (f 177 miljoen). BA wil de komende drie jaar een miljard pond (ƒ2,6 miljard) besparen op de kosten. Marshall zei dahet afgelopen jaar al 150 miljoen pond is uitgespaard, bovenop de driekwart miljard pond die de vier jaar daarvoor is gesnoeid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 mei 1996

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Prijsbrekers laten British Airways koud

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 mei 1996

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken