Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rechtvaardig

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Rechtvaardig

2 minuten leestijd

„En niet alleenlijk dit, maar wij roemen (verblijden ons, Eng. vert.) ook in God, door onzen Heere Jezus Christus, door Wel ken wij nu de verzoening gekregen hebbén”.

Romeinen 5:11

De gelovige verblijdt zich In God, omdat Hij rechtvaardig is. Zoiangwij onbekeerd zijn, be- hoort de rechtvaardigheid Gods vreselijk voor ons te zijn, wantzij zal onsgewisselijk verdelgen. In vergelijking met alle andere eigenschappen van God v/ordt deze eigenschap van God daarom ook door het natuurlijk hart het meest belasterd en tegengestaan. Sommigen die Hem beschouwden in het licht van een liefdevolle Vader, denken dat Hij wel zo toegeeflijk zal zijn, dat Hij hun zwakheden en zonden meteen medelijdend oog zal gadeslaan, terwijl zij vergeten datHij ook de Wetgever en Heerser Is van het heelal.

Van anderen mag Hij wel Wetgever en Vorst zijn, maar dan zó groot en verheven boven Zijn onderdanen, datHij Zich niet verlagen zal om elke zonde te straffen. Het Evangelie alleen al zegt ons dat eikijdel woord in het gericht zal worden gebracht, en dat alle mensen op een dag die eenmaal komen zal, In gerechtigheid geoordeeld zullen worden: dat niet één zonde ongestraft kan blijven, dat God de schuldige geenszins onschuldig zal houden en dat hemel en aarde voorbij zullen gaan eer er een jota of tittel van de wet zal voorbijgaan.

„Loofde HEERE, o mijn ziel”, roept de gerechtvaardigde gelovige uit, „ik heb een volmaakte gerechtigheid gevonden in het leven en sterven van mijn verheerlijkte Heere. In Zijn sterven heb Ik al de straffen dergeschonden wet gedragen, en in Zijn leven heb ikalle eisen van die heilige wetvervuld. De hemelen zijn niet zuiver in Zijn ogen, maar ik ben zuiver in Christus. De engelen beschuldigt Hij van dv^’aasheid (Eng. vert van job 4:18, zie ook kanttekening Statenvertaling), maar in Jezus ben ik rechtvaardiger dan de engelen”. Robert Murray MacCheyne

( De blijdschap van de gelovige)

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 november 1996

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Rechtvaardig

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 november 1996

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken