Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Commotie om een cruiseschip

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Commotie om een cruiseschip

Maasstad koerst aan op aankoop ‘antiek’ stoomschip Rotterdam

3 minuten leestijd

ROTTERDAM - Rotterdam koerst vastberaden aan op de aankoop van het historische cruiseschip Rotterdam. Het gemeentebestuur hakt morgenmiddag de knoop voor deze 37 miljoen gulden kostende Investering definitief door. Een ultieme poging van de Stadspartij om de voorgenomen aanschaf van het stoomschip te torpederen, lijkt roemloos te stranden. Commotie om een cruiseschip.

De kans is bijzonder, het tij is gunstig. De Holland America Line (HAL) heeft z’n cruiser Rotterdam in de etalage gezet. Te koop. Het gemeentebestuur van Rotterdam is er als de lappen bij om het schip onder Rotterdamse vlag te brengen, nadat eerdere pogingen om een soortgelijk schip te bemachtigen enkele jaren geleden zijn mislukt. Het historische stoomschip moet een permanente ligplaats krijgen in de haven als toeristische attractie.

De Rotterdam is het laatste met stoomturbines gebouwde passagiersschip in Nederland. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) heeft het schip -228 meter lang, 29 meter breed, 40 meter hoog- in 1958 van de helling laten lopen. Momenteel doorkruist het vijfsterrencruiseschip, aangedreven door zes oliegestookte stoomturbines, de Caraïbische wateren.

Met de tewaterlating van de Rotterdam is een tijdperk in de Nederlandse scheepsbouw afgesloten. „Wij zijn in Nederland niet meer in staat dergelijke schepen te bouwen”, weet Maritiem Museum-conservator C. P. Huurman, die zelf enkele jaren als scheepswerktuigkundige met de Rotterdam de wereldzeeën heeft bevaren.

„De RDM heeft alle beschikbare know-how van dat moment verwerkt in het cruiseschip. Als er iets nieuws was, had de Rotterdam het. Elke hut had bijvoorbeeld een eigen kliraaatregeling en een telefooninstallatie. Ongekend. De bemanning moest terug naar school om de geavanceerde radar van het schip te leren bedienen”. Minpuntje was destijds het voltage. „Er plofte nogal eens een haardroger of scheerapparaat”. Veel Rotterdammers hebben een historische en emotionele band met het bijzondere vaartuig opgebouwd.

Verliefdheid

Gemeenteraadslid M. M. M. Kneepkens van de Stadspartij vreest echter dat verliefdheid het Rotterdamse gemeentebestuur verblindt. Gistermiddag wierp Kneepkens scheepsmakelaar, captain W. E. Waldmeier M. M. esq. uit San Francisco, in de strijd, in een laatste poging de ogen van de Rotterdamse bestuurders te openen.

„Een verkoopprijs van 21 miljoen gulden is behoorlijk aan de hoge kant”, weet Waldmeier -net enkele dagen vaderlandse bodem onder de voeten- te vertellen. Rotterdam ontbeert de nodige deskundigheid bij de aankoop, suggereert hij. „’t Is amateuristisch”, valt Kneepkens hem direct bij. Waldmeier: „Zo’n 14 tot 18 miljoen is meer dan genoeg”.

Waldmeier, 30 jaar op de grote vaart, waarvan 27 jaar als gezagvoerder, zet hardop vraagtekens bij de staat van onderhoud van het vaartuig. „Weet u wat het kost om een 4,5 centimeter dikke plank in het teakhouten dek te vervangen? Zo zijn er tien dekken. Uiterlijk zal hij er misschien goed uitzien, maar het kost handenvol geld om het schip enigszins op te knappen. Over vijf jaar spreken wij elkaar weer”, spreekt hij. „De HAL verkoopt het cruiseschip niet voor niets”.

Storm

Dat een achtkoppige Rotterdamse delegatie afkomstig uit vijf bedrijven, onder leiding van directeur Scholten van het Havenbedrijf, een week lang de technische staat van het schip heeft onderzocht, nee, daarvan is Waldmeier niet op de hoogte, moet hij toegeven.

„Maar Rotterdam heeft wel een Memorandum of Agreement nodig”, benadrukt de voormalige kapitein vervolgens. „Alles, vooral de kunst aan boord, moet tot het laatste schroefje worden vastgelegd. Want iedereen wil net voor de overdracht nog een souveniertje meepikken”. Dat het Havenbedrijf zo’n lijst heeft laten opmaken, nee, ook daar is Waldmeier niet exact van op de hoogte.

De vraagprijs van 21 miljoen gulden blijft echter nog wel steeds aan de „zeer royale kant”, houdt Waldmeier vol. „En dan druk ik me nog zeer neutraal uit”. Meer dan 14 tot 18 miljoen zou hij er niet voor over hebben. Welgeteld een verschil van -pak ’m beet- 15 procent. Bij dergelijke aankopen ook niet direct iets om lang wakker van te liggen.

Langzamerhand verschrompelt de commotie om het cruiseschip tot een storm in een glas water. Rotterdam blijft -ook na gisteren- onverschrokken aankoersen op de aankoop van de Rotterdam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Commotie om een cruiseschip

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's