Beursindex Tefaf stevent op een record af
’s Werelds beste kunst en antiek voor bovenmodale prijzen in Maastricht te koop
Slechts twee dagen Tefaf-beurs waren voor de standhouders voldoende om tevreden te zijn. De belangstelling om te kopen is overweldigend en het algemeen heersend economisch optimisme houdt ook deze beurs in zijn greep. Voor de standhouders reden tot handenwrijven. Vorig jaar bleek 8 procent van de kijkers, koper te worden. Voor di jaar hoopt men op 9 procent. Dat lijkt zeker gehaald te worden.
Het is inmiddels de tiende keer dat The European Fine Arts Fair (Tefaf) haar poorten in Maastricht opent. De Tefaf draagt haar naam nu twee jaar, daarvoor was het de European Fine Art Fair. Voor 1988 was het Antiquairs International & Pictura Fine Art Fair, een samenvoeging van twee vermaarde beurzen. Het aantal deelnemers steeg in de loop der jaren tot 167, van wie 126 van buiten Nederland. Ook het bezoekersaantal beweegt zich in stijgende lijn: vorig jaar waren er 60.000 bezoekers.
De Tefaf herbergt ’s wereld beste antiek dat zich op de markt bevindt. De prijzen zijn bovenmodaal; de bezoekers ook, getuige de parkeerplaats. Toch wil de Tefaf graag breed zijn, aldus secretaris-generaal L. Lemmens. „Vanzelfsprekend willen we graag kopers binnenhalen. Maar kijkers zijn niet minder welkom. De beurs heeft ook een museale en educatieve functie”. Voor jongeren bijvoorbeeld staan computers opgesteld, waarmee ze worden ingeleid in de wereld van kunst en antiek. De allerkleinsten kunnen lijsten opvullen met hun eigen ‘schilderij’.
De gemeente Maastricht zette twee kunstroutes uit in de Euregio: de ene langs de kerkelijke schatkamers en de andere langs zeven kerken en een atelier, waar moderne religieuze kunst te zien is.
De standhouders tonen zich over het algemeen tevreden. Het publiek is geïnteresseerd. Een greep uit de transacties: twee Chinese paleisdeuren uit het begin van de zestiende eeuw, vervaardigd van gesmeed ijzer en iepenhout, werden voor ongeveer 50.000 dollar verkocht. Een adellijke familie uit Keulen bemachtigde een zeldzame anamorfose, voorstellende Adam en Eva. Op het eerste gezicht is een dergelijk doek onherkenbaar. Vanuit een bepaalde hoek bezien, komt de voorstelling tevoorschijn.
Een Nederlandse verzamelaar mag een doek van Floris Arntzenius (1864-1905) in zijn huiskamer hangen. Hij betaalde ƒ 235.000. Verder ging schilderwerk van Petrus van Schendel, Louis Apol, Herman Saftleven III, Gerard Terborch, Jacob van Ruisdael en Johan Hendrik van Mastenbroek over de ‘toonbank’. Een Romeins brons van Dionysius verwisselde voor 44.000 Duitse marken van eigenaar. Een boekwerk met de eerste drukken van Francisco José de Goya y Lucientes (1746-1828) bracht 80.000 Engelse ponden op.
Overigens mag de ‘hoek’ voor boeken en prenten apart vermeld worden. Zelden zal een dergelijke collectie bijeen te zien zijn. Een enorm exemplaar van ”Het tooneel der Steden van de Vereenigde Nederlanden, met hare Beschrijvingen” van Joan Blaeu (1598-1673) springt eruit. De vraagprijs ook: ƒ 245.000.
Het zilver van de firma Aardewerk, Egyptische kunst van de firma Zilverberg en de meubels van Huntington, ’t is slechts een greep. Juwelen, tapijten, porselein, lakwerk, miniaturen en iconen. Moderne kunst: een Appel voor geen ei (ƒ 185.000); werk van Chagall en Andy Warhol. En de prijs van ”De Haarlemmerpoort” van Jan Sluyters? Galerie Mia Joosten mag het weten.
Kerkelijke kunst
Wie uit is op kerkelijke kunst, komt op deze beurs aan zijn trekken. Oude kunst heeft veelal een kerkelijke binding: altaarstukken, zilverwerk en sculpturen. De collectie schilderijen bevat grofweg geschat alle canonieke en apocriefe bijbelse geschiedenissen.
Een recent ontdekt schilderij van Abraham Bloemaert (1564-1651) dat Richard L. Feigen & Co. (New York) aanbiedt, stelt de wonderbare broodvermenigvuldiging voor. Dit thema schilderde Bloemaert nog drie keer, maar deze versie van 1593 is de vroegste. Het landschap, de kleuren en de compositie zijn typerend voor de maniëristische stijl uit de eerste periode van de schilder, evenals de dramatische gebaren van de figuren en de gedrongen lichaamshoudingen.
Ten slotte behoort een collectie van zeventien vijftiende-eeuwse albasten reliëfs uit Nottingham tot de topstukken. Opvallend daarin is de voorstelling van de Boom van Jesse. Het kunstwerk is om meer dan één reden bijzonder: de hoogte van 84 cm maakt het tot een van de grootste in zijn soort, maar ook de iconografische voorstelling van de Boom van Jesse, met de stamboom van de Heere Jezus, is een onderwerp dat zelden in albasten reliëf is weergegeven. De reliëfs werden in 1880 bijeen gebracht voor de versiering van een kapel.
De Maastrichtse beurs is nog tot 16 maart geopend - waarvan we de laatste dag ten overvloede, maar eerlijkheidshalve wel vermelden. En voor wie deze beurs heeft moeten missen: in november komt de Tefaf opnieuw bijeen met zo’n 130 standhouders. Maar dan in Basel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's