Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kamer houdt twijfel bij plannen Jorritsma

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kamer houdt twijfel bij plannen Jorritsma

Weinig bijval voor concurrentie in Streekvervoer

3 minuten leestijd

DEN HAAG - Marktwerking is een onmisbaar element om meer reizigers in bus, tram en metro te krijgen. Dat is althans de mening van minister Jorritsma (Verkeer en waterstaat). Alleen regeringspartij W D valt haar daarin bij. Een grote meerderheid van PvdA, D66, CDA, GroenLinks, SP en de kleine christelijke partijen is niet van haar visie overtuigd.

Het lukte Jorritsma gisteren niet de twijfels bij de Tweede Kamer over de verplichte invoering van concurrentie in het openbaar vervoer weg te nemen. De minister verdedigde haar nota Marktwerking in het regionaal openbaar vervoer. Vanwege tijdgebrek gisteren zal het debat na het paasreces worden voortgezet.

Jorritsma vindt marktwerking zo belangrijk dat ze de Kamer op onderdelen tegemoet wil komen. De meeste fracties hebben er nogal moeite mee dat de minister provincies en gemeenten straks verplicht om stads- en streekvervoer aan te besteden. Volgens Jorritsma is bij vrijwillige aanbesteding echter „de druk van de ketel” en komt er in dat geval niets terecht van de marktwerking.

Volgens de minister bestaat nergens meer zo’n hechte band tussen overheid en bedrijfsleven als in het openbaar vervoer. Het streekvervoer kost het Rijk nu jaarlijks 3 miljard, de reiziger brengt daarvan eenderde binnen. Jorritsma wil daarvan af, zoals nu met de verzelfstandiging van Nederlandse Spoorwegen en de gemeentelijke vervoerbedrijven (GVB’s) gebeurt. „Concurrentie houdt bedrijven scherp op kosten en alert op wensen van de klant en op kwaliteit”.

Subsidieregeling

Jorritsma is bereid het kabinet te vragen om minder te bezuinigen op stads- en streekvervoer. Voorlopig hangt er nog een bezuiniging van 300 miljoen gulden boven die markt. De Kamer moet dan wel akkoord gaan met decentralisatie van het openbaar vervoer en een nieuwe subsidieregeling per 1 januari 1998. De meeste fracties vragen zich af of marktwerking het instrument is om de kwaliteit van het vervoer te verbeteren en meer reizigers te trekken. Daarvoor zijn volgens hen vooral miljardeninvesteringen in infrastructuur nodig.

RPF-woordvoerder Stellingwerf riep de minister op nu eens werk te gaan maken van een krachtig flankerend beleid, zoals het duurder maken van de auto. Woordvoerder Van den Berg van de SGP wees de minister erop dat haar plannen slechts kans van slagen hebben als de wettelijke onderbouwing ervan tot in het kleinste detail is geregeld. Hij pleitte samen met Stellingwerf voor de aanleg van een sluitend OV-netwerk in de Vinex-locaties en een toezegging voor een bijdrage in de aanloopverliezen in die nieuw te ontwikkelen gebieden.

Volgens PvdA-woordvoerder Van Gijzel moet marktwerking zich de komende jaren eerst maar eens bewijzen. CDA’er Reitsma wil bovenal geen verplichte openbare aanbestedingen. De VVD wil echter geen vrijblijvendheid. Volgens de liberaal Remkes moet de overheid er zelfs op toezien dat de aanbesteding ook echt plaatsheeft. „Anders mislukt de marktwerking”.

Limburg/Zeeland

Voor de PvdA geven de proefresultaten van het Amerikaanse busbedrijf Vancom in Zuid-Limburg (nauwelijks meer reizigers) en ZWN in het Zeeuwse Noord-Beveland (beduidend minder reizigerskilometers) geen reden tot optimisme. Het gaat in beide provincies om experimenten met het aanbesteden van streekbusvervoer. Van Gijzel wil voorlopig alleen doorgaan met soortgelijke proeven.

Jorritsma wil dat de provincies verantwoordelijkheid krijgen voor het stads- en streekvervoer (decentralisatie). De grote gemeentelijke vervoerbedrijven krijgen van Jorritsma wat meer tijd. Ze wil verder de vergoeding per reizigerskilometer afschaffen en overgaan tot een prestatiesubsidie. Een bijdrage op basis van vervoersopbrengsten sluit beter aan op vraag en aanbod op de vervoermarkt en op het loslaten van de tarieven, aldus de minister.

Het vervoerbedrijf met de gunstigste voorwaarden krijgt straks een concessie voor zes jaar. Volgens Jorritsma leidt dit tot een efficiënte en klantgerichte bedrijfsvoering en dus tot meer reizigers.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Kamer houdt twijfel bij plannen Jorritsma

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 18 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's