Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mosselbad aan boord krijgt navolging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mosselbad aan boord krijgt navolging

„Schelpdiersector wacht meer nieuwe ontwikkelingen”

3 minuten leestijd

YERSEKE - Binnen nu en drie jaar heeft iedere mosselkweker een spoelsysteem aan boord. Dat verzekert verkoopmanager Edwin Foudraine van mosselhandelaar Prins en Dingemanse. De uitvinding van mosselboer Kees van Damme uit 1995 blijkt een groot succes. P&D, de grootste mosselverwerker van Yerseke, volgde als eerste fabriek het voorbeeld van de inventieve kweker. Met resultaat Maar nog meer vindingen staan eraan te komen.

Zo’n anderhalf jaar geleden startte de Ye 58 ”Ichthus” met de door vader Van Damme uitgedachte wasmachine. Al snel bewees de spoelerij aan boord dat mosselen schoner en met minder beschadigingen op de veiling in Yerseke konden worden aangeboden. Inmiddels hebben diverse kwekers en handelaren het systeem overgenomen. De eerste mosselverwerker die de investering aandurfde, was Prins en Dingemanse.

Minder beschadiging

Op twee boten van de fabriek zijn spoelmachines aangebracht. Vergeleken met het origineel op de Ichthus, vallen de mosselen niet eerst op een houten vlonder, maar worden ze direct in een bubbelbad gestort. Daardoor wordt de kans op beschadiging nog kleiner. Het vuil spoelt van de mossel en zakt naar de bodem van het schip. Een transportband haalt de mosselen uit de badkuip en brengt ze na een extra douche naar het ruim of de containers, afhankelijk van het soort schip. Die bakken zijn eveneens gevuld met water om de val van het schelpdier te breken. Tegelijk zorgt dat voor een extra spoeling.

De spoelsystemen aan boord van de schepen van Prins en Dingemanse verschillen in weinig van elkaar. Alleen het transport naar het achterdek is anders. De Ye 32, een van de twee walschepen, vaart heen en weer tussen verwaterpercelen en het bedrijf De opgeviste mosselen komen dan uiteindelijk niet in de ruimen, maar worden in containers opgeslagen.

Tijdwinst

De wasmachine aan boord betekent tijdwinst en uiteindelijk een schonere mossel als eindproduct. Bij de fabriek worden de containers met een hijskraan van boord getild en aan wal gebracht. Daar vervalt dan een behandelingsfase. In totaal wordt de verwerkingstijd met ongeveer twaalf uur ingekort.

De nieuwe Ye 96 van het bedrijf haalt het zwarte goud van de mosselpercelen op de Waddenzee of de Oosterschelde. De spoehnstallatie zorgt ook daar voor tijdwinst. De mosselkor, het net waarmee de mosselen opgevist worden, hoeft niet meer in het water op en neer gehaald te worden om het vuil te verwijderen. Vissen gaat dus sneller en netten en lieren slijten minder vlug. De vangsttijd wordt ongeveer met 30 procent teruggebracht.

Volgens Foudraine is er nog een voordeel. „Doordat een groot deel van het vuil -ongeveer 15 procent- direct verdwijnt, kun je netto meer mosselen meenemen. Wat nu aan boord gebeurt, deden we vroeger aan de wal. De mossel valt in een met water gevuld ruim. Voorheen lag het schelpdier in zijn eigen vuil en soms in de brandende zon. Nu is er sprake van vissen, spoelen en verwateren tegelijk”.

Iedere extra handeling betekent een aanval op de kwaliteit van de mossel. „Die blijft het best als hij zo lang mogelijk in zijn eigen milieu blijft. Gooien en smijten betekent uiteindelijk een snellere dood. Een zachtere behandeling zorgt voor een betere smaak. Wij geven nu de garantie dat de mossel na vijf dagen nog net zo vers is als na één dag”.

Innovatief

Volgens de verkoopleider staat de mosselsector nog veel meer nieuwe ontwikkelingen te wachten. „We zijn de meest innovatieve visserij. De volgende stap is ongetwijfeld een andere manier van vissen. Misschien wordt er wel een goede mogelijkheid gevonden om de mosselen op te zuigen in plaats van op te vissen. En wellicht verwateren we straks op een heel andere wijze, bijvoorbeeld via grote manden die zo van en aan boord getild kunnen worden. De komende jaren gaan we daarover nadenken”.

Binnen nu en drie jaar vist iedereen met het nieuwe spoelsysteem, verwacht Foudraine. De tijdwinst en de kwaliteitsverbetering van de mossel heeft Prins en Dingemanse geen windeieren gelegd. „Onze omzet is toegenomen ten koste van andere bedrijven. Een beter product betekent meer verkoop. En dan wordt zo’n investering snel terugverdiend”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Mosselbad aan boord krijgt navolging

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's