Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beschading F-16’s „kan geen toeval zijn”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beschading F-16’s „kan geen toeval zijn”

Fokker speurt naar mogelijke saboteurs

3 minuten leestijd

WOENSDRECHT (ANP) - Fokker Services onderzoekt samen met de Militaire Inlichtingendienst gevallen van mogelijke sabotage aan F-16-straaljagers op de vliegbasis Woensdrecht De afgelopen anderhalve week is bij drie toestellen bedrading van de vleugels doorgeknipt

Het gaat om beschadigingen die „niet op toeval kunnen berusten”, aldus woordvoerder Huurdeman van Fokker Services. De toestellen stonden voor het moderniseren van de boordelektronica in een speciale hal van Fokker Services op de vliegbasis. Een kwaliteitstest toonde bij een van de F-16’s beschadigingen aan bij de kabels in de vleugels. Nadat deze waren hersteld, kwam hetzelfde euvel ook aan het licht bij andere toestellen. Voorzover de luchtmacht in Den Haag weet, gaat het om ten minste drie F- 16’s.

Fokker Services heeft de verdachte gebreken onmiddellijk doorgegeven aan de luchtmacht en de Militaire Inlichtingendienst (MID) en is met hen een gezamenlijk onderzoek gestart. Beveiliging van de hal op Woensdrecht en het terrein rondom is een zaak van Fokker Services zelf Het bedrijf doet voornamelijk werk voor de civiele luchtvaart. Voor het onderhoudswerk aan militaire toestellen krijgt Fokker Services beveiligingsadviezen van de MID en de BVD. Monteurs worden volgens Huurdeman en Defensie gescreend.

Hakbijl

Mensen die niets in de werkplaats te zoeken hebben, kunnen volgens Huurdeman niet zomaar binnenkomen. Het onderzoek richt zich daarom mede op het personeel van Fokker Services. Ingewijden vinden het niet aannemelijk dat het doorknippen van de bedrading het werk is van vandalen. „Wie een F-16 wil beschadigen pakt een hakbijl”, zegt een van hen. Vredesactivisten wisten zich eind jaren ’80 een paar keer toegang te verschaffen tot de vliegbasis Woensdrecht.

Het bedrijf zegt dat de mankementen geen gevaar konden opleveren voor de vliegers. De controles zijn zo streng dat de beschadigingen hoe dan ook aan het licht zouden zijn gekomen voordat de F-16’s weer de lucht in zouden gaan, aldus Huurdeman.

Het gaat om beschadigingen die „niet op toeval kunnen berusten”, aldus woordvoerder Huurdeman van Fokker Services. De toestellen stonden voor het moderniseren van de boordelektronica in een speciale hal van Fokker Services op de vliegbasis. Een kwaliteitstest toonde bij een van de F-16’s beschadigingen aan bij de kabels in de vleugels. Nadat deze waren hersteld, kwam hetzelfde euvel ook aan het licht bij andere toestellen. Voorzover de luchtmacht in Den Haag weet, gaat het om ten minste drie F- 16’s.

Fokker Services heeft de verdachte gebreken onmiddellijk doorgegeven aan de luchtmacht en de Militaire Inlichtingendienst (MID) en is met hen een gezamenlijk onderzoek gestart. Beveiliging van de hal op Woensdrecht en het terrein rondom is een zaak van Fokker Services zelf Het bedrijf doet voornamelijk werk voor de civiele luchtvaart. Voor het onderhoudswerk aan militaire toestellen krijgt Fokker Services beveiligingsadviezen van de MID en de BVD. Monteurs worden volgens Huurdeman en Defensie gescreend.

Hakbijl

Mensen die niets in de werkplaats te zoeken hebben, kunnen volgens Huurdeman niet zomaar binnenkomen. Het onderzoek richt zich daarom mede op het personeel van Fokker Services. Ingewijden vinden het niet aannemelijk dat het doorknippen van de bedrading het werk is van vandalen. „Wie een F-16 wil beschadigen pakt een hakbijl”, zegt een van hen. Vredesactivisten wisten zich eind jaren ’80 een paar keer toegang te verschaffen tot de vliegbasis Woensdrecht.

Het bedrijf zegt dat de mankementen geen gevaar konden opleveren voor de vliegers. De controles zijn zo streng dat de beschadigingen hoe dan ook aan het licht zouden zijn gekomen voordat de F-16’s weer de lucht in zouden gaan, aldus Huurdeman.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Beschading F-16’s „kan geen toeval zijn”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's