Opgewaardeerde Japanner blinkt niet uit
RD-autotest: Mitsubishi Galant 2.0 GLSi Sedan
Mitsubishi heeft in ons land nooit echt een potje kunnen breken. Het Japanse merk wist vorig jaar in Nederland net iets meer dan tienduizend eenheden af te zetten. Opel realiseerde, ter vergelijking, nagenoeg eenzelfde afzet reeds in de eerste maand van dat jaar. Onlangs besloot Mitsubishi zelf de invoer in Nederland ter hand te nemen en de particuliere importeur voor bewezen diensten te bedanken. De ambitieuze Japanners hebben zich ten doel gesteld rond de eeuwwisseling jaarlijks zo’n 25.000 wagens te slijten. Wellicht staat de nieuwe Galant model voor de broodnodige opkikker.
De nieuwe Mitsubishi Galant mag er zijn. De wagen ziet er van alle kanten buitengewoon volwassen uit. De voorkant oogt lekker agressief, zonder de ingebakken dosis elegantie belangrijk te reduceren. Ook de achterzijde is fraai gestileerd. De strakke lijnvoering van de wagen doet vermoeden dat de ontwerpers zich door het fraaie koetswerk van de BMW-5-serie hebben laten inspireren.
Ten opzichte van zijn voorganger heeft de nieuweling aan uitstraling en karakter gewonnen. Dat de wagen opvallend aan een Duitse top-automobiel doet denken, dient wellicht als toeval te worden beschouwd. In het tegenovergestelde geval hadden de ontwerpers genoeg slechtere voorbeelden kunnen kiezen. Het koetswerk van de Mitsubishi laat een prima indruk achter. De wielen verstoren echter een evenwichtig beeld. De Galant heeft visueel absoluut baat bij een maatje grotere velgen. Met de huidige leeft hij op een wat erg bescheiden voet.
Sprintje
De Mitsubishi Galant is behoorlijk opgewaardeerd. De goedkopere Carisma moet het wegvallen van de vroegere basisversies opvangen, terwijl de nieuwe Galant geacht wordt behalve de huidige bezitters van dit model ook de eigenaren van de inmiddels uitgerangeerde Sigma tevreden te stellen. De 1,8 liter viercilindermotor heeft als basismotorisering van de Galant dan ook het loodje gelegd. De minst krachtige Galant heeft nu een 2,0 liter viercihnder zestienklepper onder de motorkap. De machine weet bij 6100 tpm een maximumvermogen van 100 kW/136 pk te genereren, terwijl het maximurnkoppel van 178 Nm bij 4500 tpm via de voorwielen op het wegdek gebracht wordt.
Het werkwoord ”afzien” heeft geenszins betrekking op de minst presterende Galant. De wagen weet volgens de fabrikant nog altijd een hoogst illegale 210 km/h te bereiken. Met een tijd van 9,7 seconden voor het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h slaat de Galant allesbehalve een slecht figuur. Het geluidsniveau van de vierpitter ligt op een gemiddeld niveau. Bij vol accelereren blaast de machine een behoorlijk deuntje mee, maar bij een constant toerental verdwijnt het motorgeluid, zoals bij veel meerkleppers, naar de achtergrond.
Vreemd genoeg trekt er bij om en nabij de 3500 tpm een vreemde resonantie door de wagen. Rond die waarde trilt het stuur er lustig op los en wordt het kijken in de binnenspiegel als snel duizelingwekkend. Het brandstofverbruik verdient een gemiddelde beoordeling. De Galant wist gemiddeld per liter euro loodvrij 10,9 kilometer af te leggen.
Weggedrag
De Japanners hebben hun best gedaan om de auto van een goed onderstel te voorzien. Die inspanningen zijn goeddeels geslaagd, want de Galant heeft een prima weggedrag. Hij laat zich met groot gemak door een bocht loodsen en helt daar bij niet noemenswaardig over. De vering en de demping kunnen de toets der kritiek goed doorstaan en garanderen een lekkere hoeveelheid comfort. De besturing bevalt daarentegen stukken minder. De stuurbekrachtiger is wehswaar niet van het enthousiaste soort en zorgt daardoor voor voldoende gevoel, maar de besturing reageert voor het mooi te indirect.
Bovendien stuurt de wagen rond de middenstand ronduit vaag, hetgeen het wegcontact niet al te zeer bevordert. Behalve de besturing zorgt ook de versnellingsbak voor gefronste wenkbrauwen. Het mechaniek munt niet uit in duidelijkheid en de pook laat zich zelden zonder gekraak in de tweede versnelling leggen. De remmen daarentegen kwijten zich met overtuiging van hun taak en zorgen desgewenst voor een prima vertraging. Het rempedaal voelt weliswaar wat zompig aan, maar laat zich wel goed doseren.
Het interieur verloochent zijn Japanse afkomst niet. Het overvloedige gebruik van saaie, grijze kunststoffen heeft een fantasieloos dashboard opgeleverd. De ergonomie heeft onmiskenbaar getriomfeerd boven de esthetica, want het geheel laat zich overzichtelijk bedienen. Vooral de bediening van de klimaatregeling laat aan duidelijkheid niets te wensen over en is een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten. Dit compliment betreft overigens alleen de bediening, want de werking van het prijzige stukje techniek behoort beduidend beter te zijn.
De stoelen zijn met hoekverstelling uitgerust. In combinatie met het verstelbare stuurwiel staat dit garant voor een bijna perfecte zitpositie. De bestuurder zit net wat te hoog. Bovendien zou een beetje extra zijdelingse steun beslist geen kwaad kunnen. Ruimte voor hoofd en benen is er voorin meer dan voldoende. Achterin is het allemaal wat minder, maar nog steeds toereikend.
De Galant heeft een kofferbak met een beladingsvolume van 470 liter en beschikt daarmee over voldoende bagageshkkend vermogen. Jammergenoeg scharniert het kofferdeksel nog via ouderwetse beugels, die een permanente bedreiging vormen voor de inhoud van een volgepakte bagageruimte. Er zijn tegenwoordig fraaiere oplossingen.
Basisprijs
De opwaardering van de Galant heeft de wagen zijn positie in de categorie kassakrakers gekost. De vorige editie van de Galant wisselde nog tegen uiterst schappelijke sommen gelds van eigenaar, maar de nieuweling is met een basisprijs van 46.995 gulden aanzienlijk steviger geprijsd. Daar staat natuurlijk wel het een en ander tegenover. Zo is de auto standaard voorzien van twee airbags, ABS, elektrisch bedienbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor, vier speakers, toerenteller, centrale portiervergrendehng, hoofdsteunen voor en achter en een in hoogte verstelbaar stuurwiel.
Wie 6000 gulden extra kan en wil spenderen, heeft de mogelijkheid voor niveau GLS te kiezen. Dat geld is overigens wel erg dik betaald voor nauwelijks meer dan elektronische klimaattegeling, mistlampen, elektrisch bedienbare ramen achter en een elektrische antenne. De topper van de serie wordt aangedreven door een 2,5 liter 24-kleps zescilinder met een maximumvermogen van 120 kW/163 pk. De meest competente Galant is verder opgeleukt met onder meer lichtmetalen velgen, cruise control, side airbags, houtafwerking, lederen bekleding, lederen stuurwiel en elektrisch verstelbare voorstoelen. Voor 67.995 gulden levert Mitsubishi standaard de akoestische genoegens van een zespitter.
Behoorlijke klus
De nieuwe Mitsubishi Galant is een goede wagen, die overigens op geen enkel belangrijk terrein uitblinkt. Het fraai gelijnde koetswerk herbergt onvoldoende potentieel om de top in deze klasse te bereiken. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, wanneer een fabrikant deze tekortkomingen onderkent en daar een aanfrekkelijk prijsvoordeel tegenover zet.
Mitsubishi heeft de Galant niet als prijsbreker naar de dealers gestuurd en ontneemt de consument daarmee een belangrijk aankoopargument. Als dat niet verandert, kan het bereiken van een afzet van 25.000 eenheden rond de eeuwwisseling wel eens een behoorlijke klus blijken te zijn.
Technische gegevens
Motor
Cilinderinhoud: 1997 cc; maximumvermogen: 100 kW/136 pk bij 6000 tpm; maximurnkoppel: 178 Nm bij 4500 tpm; acceleratie: 0-100 km/h: 9,7 seconden; topsnelheid: 210 km/h.
Maten
Bandenmaat 195/65 R 14; lengte: 4630 mm; breedte: 1740 mm; hoogte: 1415 mm; wielbasis: 2635 mm; gewicht: 1235 kilogram; inhoud bagageruimte: 470 liter; inhoud brandstoftank: 64 liter.
Prijs
Mitsubishi Galant 2.0 GLSi: ƒ 52.995,-
Positief
- standaarduitrusting
- fraaie vormgeving
- weggedrag
Negatief
- prijs
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's