Opgemerkt
Jeruzalem (IV)
Naar aanleiding van hetgeen ik maandagavond in uw blad las onder de rubriek ”Opgemerkt”: Het verbaast mij dat zo’n schrijven nog geplaatst wordt; daar moet althans de Schrift tegenover geplaatst worden.
De brief stelt, tegen alle schriftgegevens in, dat Jeruzalem heeft afgedaan. Hij noemt Jeremia 3:12-18, maar dat zegt het heel anders. Dan noemt hij Ezechiël 10:18; maar daar gaat het over het oordeel Gods over stad en tempel, ten tijde van Ezechiël. Dan brengt hij het vertrekken van de Geest uit Jeruzalem in verband met het rusten van de Geest in het Noorderland, zoals we dat lezen in Zacharia 6:8 en 9. Maar daar gaat het over de Geest Gods ten oordeel tegen de vijanden.
De kanttekening wijst hier naar Ezechiël 5:13: „Alzo zal Mijn toorn volbracht worden, en Ik zal mijn grimmigheid op hen doen rusten”. Vanwege dit oordeel Gods lezen we al in Zacharia 2:6: „Hui, hui, vliedt toch uit het Noorderland!” Dit is een oproep, mede aan de verloren stammen, die hier in het noordwesten wonen. Zo lezen we ook in Jeremia 3:18: „In die dagen zal het huis van Juda gaan tot het huis van Israël; en zij zullen tezamen komen uit het land van het noorden, in het land, dat Ik uw vaderen ten erve gegeven heb”. Hier sluiten de woorden van Joel bij aan (2:32b): „Want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de HEERE gezegd heeft; en dat, bij de overgeblevenen, die de HEERE zal roepen”. Zo noemt hij ook nog Jesaja 33:20 en 21; maar ook daar zet hij de zaken op z’n kop. We lezen in vers 21: „…het zal zijn een plaats van rivieren, van wijde stromen”, dit past hij op Nederland toe met zijn vele rivieren en wateren. Maar deze tekst vervolgt dan: „Geen roeischuit zal daar doorvaren, en geen treffelijk schip zal daar overvaren”. Waarom varen op die wijde stromen geen schepen? Het is het water van Gods bescherming om Jeruzalem; het water van Gods oordeel. Lees daarover de bijbelverklaring v.in Dachsel.
Welke zegen er nog voor Nederland is weggelegd, we krijgen eerst met Gods oordeel te maken, dat ontvloden moet worden. Jeruzalem krijgt nu de beloofde zegen; door de crisis heen!
H. J. Verwoerd
Gruttolaan 12
3465 KM Driebruggen
Jeruzalem (V)
In het RD van 17 maart lezen wij over Jeruzalem. Hoe zijn gedachten zijn dat Jeruzalem in Nederland is, lezen wij in Gods Woord anders. In Zacharia 12:6; „Jeruzalem zal nog blijven in haar plaats te Jeruzalem”. Dit is het Jeruzalem in het huidige land Israël. In Ezechiël 36:22 lezen we: „Daarom zeg tot het huis Israels: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het nie om uwentwil, gij huis Israels! maar om Mijn heiligen Naam”. In 2 Kronieken 6:6: „Maar Ik heb Jeruzalem verkoren, dat Mijn Naam daar zou we zen”.
Bij vele profeten lezen wij van he herstel van land en volk van Israël. It Zacharia 12:3a: „En het zal te dier dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastige steen aller volken; allen die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneder worden”. Maar het blijkt nu ook da Jeruzalem een lastige steen is voor de Opgemerkt-schrijver. Waarom zijn de volken zo vergramd op Jeruzalem, er niet op Amsterdam, Londen en anders hoofdsteden van de landen der aarde Omdat op Gods tijd en wijze Zacharia 14:4 in vervulling zal gaan. Mochter wij allen veel bidden om de vrede voor Jeruzalem. En wat de oudvaden betreft, velen hebben geschreven er gepredikt over herstel en bekering van het land en volk Israël.
D. Jacobsen
Edeseweg 39
6741 CP Lunteren
Standpunt
Graag zag ik dit schrijven in uw rubriek Opgemerkt geplaatst. Tusser Luther en Calvijn was in het kerkelijk denken een groot verschil.
Ging het bij Luther hoofdzakelijk om de zuivering van de vervallen roomse kerk; voor Calvijn was de organisatie van de kerk heel erg belangrijk. Hetzelfde verschil is ook te zien tussen ds. Ledeboer en ds. Kersten.
Het standpunt van ds. Ledeboer was ondanks het verval van de Hervormde Kerk: geen kerk naast de Kerk. Bij ds. Kersten daarentegen een grote ijver om een nieuwe kerk te stichten. De ledeboerianen hebben daarom voor een los kerkverband gekozen boven een nieuwe kerk.
Bij de bespreking van het boek ”Ds. Boone, leven en arbeid”, in het RD van 25 maart wordt ten onrechte gesteld dat de Kruisgemeenten samen met de ledeboerianen de Gereformeerde Gemeente opgericht hebben. De ledeboeriaanse gemeenten, die met de vereniging meegingen, waren geen ledeboerianen meer.
Wie het standpunt van ds. Ledeboer loslaat, heeft daarmee het recht op die naam verloren. De schrijver verloochent in het artikel zijn kerkelijke achtergrond niet. Hij heeft sympathie voor ds. Boone ondanks zijn weigering om te verenigen.
De hervormde kerk is niet door mensen gesticht, ze is voortgekomen uit de Reformatie. Wie dat beaamt, heeft achting voor deze leraar, omdat hij niet meeging.
C. van Barneveld
Wieksloterweg WZ 35
3766 LS Soest
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 7 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 7 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's