Schiphol treetje lager op wereldranglijst
Privatisering luchthaven loopt vertraging op
GENÈVE (ANP/RTR) - Schiphol is verder gedaald in de achting van vliegtuigpassagiers. De luchthaven was in 1993 en 1994 nog de best gewaardeerde luchthaven. In 1995 bezetten Changi (Singapore) en Manchester de eerste plaats. Vorig jaar moest Schiphol ook Melbourne voor zich dulden.
De internationale luchtvaartorganisatie IATA publiceerde gisteren haar jaarlijkse enquête onder passagiers. Daarvoor zijn vorig jaar 55.000 mensen ondervraagd over 54 luchthavens. Changi, een knooppunt voor vluchten vanuit Europa naar Azië en Australië, deelt niet langer de eerste plaats met Manchester, dat een opknapbeurt ondergaat. De luchthaven van Melbourne, op de vorige lijst nog zevende, staat derde. Daarna komt Schiphol en vervolgens Kloten, de luchthaven van Zurich, die steeds meer vluchten op de vroegere Sowjet-Unie en richting Afrika en Latijns-Amerika verwerkt.
Zakeitfeizigers en toeristen zien Changi het meeste zitten. Schiphol staat bij beiden op de vierde plaats. De IATA merkt daarbij op dat grote en drukke luchthavens niet noodzakelijkerwijs slecht scoren. Als de klant koning is en blijft, kunnen relatief grote luchthaven goed voor de dag komen, zo staat in de IATA-publicatie Airlines International te lezen.
Het ziet ernaar uit dat de privatisering van Schiphol minder snel haar beslag zal krijgen dan de ministers Jorritsma van verkeer en waterstaat en Zalm van financiën wensten. Beide bewindslieden hebben naar nu blijkt vrijdag in het kabinet onvoldoende steun gekregen voor hun voorstel om over te gaan tot het verkopen van het staatsbelang in de luchthaven.
Jorritsma en Zalm zullen het voorstel dat zij in de ministerraad op tafel legden, moeten aanpassen. Het is niet zeker hoeveel tijd daarmee gemoeid is. Volgens bronnen op het departement van Jorritsma zal het eerder om weken dan om maanden vertraging gaan. Een van de argumenten die in de ministerraad tegen de verkoop van Schiphol is ingebracht, is de lopende discussie over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.
Fractievoorzitter Rosenmöller van GroenLinks wil deze week nog een brief van beide bewindslieden over de ontstahe situatie, zeker in relatie tot de nut-en-noodzaakdiscussie over een tweede Schiphol. Ook wil Rosenmöller weten in hoeverre de bezwaren van de KLM tegen de voorgenomen privatisering een rol hebben gespeeld. De Staat bezit momenteel 76 procent van de aandelen Schiphol. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam hebben respectievelijk 22 en 2 procent in handen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's