Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vendex aantrekkelijker door splitsing

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vendex aantrekkelijker door splitsing

Concern zoekt naar groeimogelijkheden in de levensmiddelensector

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM - De voorgenomen splitsing van het Vendexconcern heeft onder meer de bedoeling het bedrijf aantrekkelijker te maken voor overnames. „We hebben gemerkt dat veel ketens geen zin hebben zich aan te sluiten bij een grote, ongeprofileerde onderneming”, aldus topman mr. J. M. Hessels gisteren. Dit probleem doet zich vooral voor in de levensmiddelensector, waar Vendex juist sterk in wil groeien.

Als alles naar wens verloopt, zal het huidige Vendex-concern begin volgend jaar zijn opgedeeld in een detailhandels- en een dienstenpoot. De winkels -onder andere V & D, Edah, Hans Anders, Kreymborg, Scapinogaan verder onder de oude overkoepelende naam Vendex. De dienstverlenende bedrijven Vedior (uitzendwerk) en Abilis (onderhoud) krijgen onder de naam Vedior een beursnotering. De splitsing werd begin januari aangekondigd toen Vendex de overname van het Franse uitzendbedrijf Bis bekendmaakte. Gisteren werden bij de presentatie van de jaarcijfers ’96/’97 nadere gegevens verstrekt.

Hessels zei dat het gebrek aan profiel van Vendex vooral een probleem vormt bij de realisering van de gewenste groei in het supermarktkanaal. Of hierdoor ook daadwerkelijk mogelijke kandidaten aan de neus van het concern zijn voorbijgegaan, wilde hij niet zeggen. „We gaan u niet vermoeien met de dingen we niet gedaan hebben”. Feit is wel dat zich de afgelopen tijd in de levensmiddelensector genoeg fusies en overnames hebben voorgedaan, maar dat Vendex daarbij in ieder geval niet in beeld kwam. De fusie van De Boer en Unigro en de overname van Nieuwe Weme door Gebr. De Jong zijn daarvan voorbeelden.

Voor Vendex heeft groeien in het supermarktkanaal nu de hoogste prioriteit. Het concern wil de tweede grote aanbieder worden, na Albert Heijn (marktaandeel circa 28 procent). Hessels noemde gisteren voor Vendex een marktaandeel van 20 procent als doelstelling. Dat is bijna een verdubbeling van het huidige aandeel van 11,2 procent. Zo’n omzetsprong zal Vendex met de ketens Edah, Konmar en Dagmarkt nooit op eigen houtje kunnen realiseren. Daarvoor zijn overnames, onontbeerlijk.

Hessels wilde gisteren niet echt ingaan op de vraag of Vendex overweegt ook de supermarktbedrijven apart naar de beurs te brengen. „Geen commentaar”, was eerst zijn enige reactie. Later zei hij niet uit te sluiten dat zo’n stap na een grote acquisitie ooit genomen zal worden.

Winstgevendheid

De splitsing van het concern betekent in de Vendex-cultuur een „belangrijke koerswijziging”. Decennialang was het bedrijf juist sterk gericht op het vergaren van zoveel mogelijk verschillende activiteiten. Dat bleek uiteindelijk overigens niet zo’n succesvolle aanpak te zijn: eind jaren tachtig zat het concern diep in de problemen. De afgelopen zeven jaar is hard gewerkt aan verbetering van de winstgevendheid. Tal van activiteiten die volgens de nieuwe filosofie niet tot de kern van het bedrijf behoren, zijn daarbij afgestoten. De beursgang, bijna twee jaar geleden, was voor het concern een mijlpaal. Voor de splitsing in twee bedrijven zal in de annalen van het bedrijf ongetwijfeld evenveel plaats worden ingeruimd.

Hessels noemt de splitsing een „logisch gevolg” van de strategische keuzes die de afgelopen jaren zijn gemaakt. Afzonderlijk komen de beide bedrijven volgens hem beter tot hun recht en zullen ze beter in staat zijn de gewenste groei tot stand te brengen.

Hij wijst erop dat detailhandel een totaal andere aanpak vraagt dan de nog relatief jonge dienstverlening. Detailhandel is redelijk kapitaalintensief, terwijl er van spectaculaire groeicijfers geen sprake is. Veelal volgen de verkopen de lijn van de algemene economische ontwikkelingen. Dienstverlening vergt veel minder investeringen en laat tegelijk sterk wisselende groeicijfers zien.

„Topspelers”

Volgens Hessels hoort Vedior na de overname in januari van het Franse uitzendbedrijf Bis bij de „topspelers” in de snelgroeiende Europese uitzendmarkt. De totale omzet komt uit op 6,5 miljard gulden, het aantal werknemers bedraagt 50.000. Ter vergelijking: in de detailhandel zet Vendex 8,1 miljard gulden om met 40.000 personeelsleden. Vedior wil graag verder groeien in Duitsland en Groot- Brittannië, om internationale klanten altijd op hun wenken te kunnen bedienen.

In een lijstje dat is opgesteld door uitzendbedrijf Randstad komt Vedior-Bis in Europa op de vierde plaats qua grootte uit. Randstad zelf eist de derde plaats op. Erg veel wijkt het marktaandeel van de beide van origine Nederlandse bedrijven niet van elkaar af: respectievelijk 7,2 en 7,0 procent van de Europese markt. Adecco is het grootste uitzendbedrijf met een aandeel van 10,6 procent. Manpower zou op 9 procent van de totale markt uitkomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Vendex aantrekkelijker door splitsing

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's