Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Den Haag investeert te weinig in het noorden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Den Haag investeert te weinig in het noorden

„Noord-Nederland moet zelfbewuster zijn”

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ASSEN (ANP) - Den Haag investeert te weinig in de infrastructuur van Noord-Nederland. Beleidsvormers in de hoofdstad gaan er ten onrechte nog steeds van uit dat het noorden een zwakke regio is waar af en toe wat geld naartoe moet Terwijl Noord-Nederland de afgelopen tientallen jaren juist sterker is geworden.

Dat betoogde voorzitter R. ter Beek, tevens commissaris van de Koningin in Drenthe, gisteren in Assen tijdens de zesde jaarconferentie van de Nieuwe Hanze Interregio (NHI), een in 1992 opgericht samenwerkingsverband tussen Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel en de Duitse deelstaten Bremen en Nedersaksen.

„Noord-Nederland voelt zich niet meer thuis in de rol van het arme zwakke broertje dat zijn hand ophoudt in Den Haag”, aldus Ter Beek. Niet dat het noorden volgens de NHI-voorzitter nu wel zonder nationale of Europese steun kan. „Maar we moeten meer zelfbewustheid uitdragen. Dat wil zeggen: ook zélf bijdragen aan economische groei”.

Volgens Ter Beek is de economische structuur van de regio de laatste decennia duidelijk verstevigd. Ook het toekomstperspectief ziet er gezond uit. Door de toetreding van Zweden en Finland tot de Europese Unie, de vereniging van de beide Duitslanden en het wegvallen van de Muur zal de intensiteit van het economisch verkeer in het noorden de komende decennia sterk toenemen. „Noord-Nederland zal geen eindstation meer zijn, maar een tussenstation”.

Om hiervan te profiteren hebben de drie noordelijkste provincies, sinds 1992 verenigd in het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, een gezamenlijke toekomstvisie op papier gezet. Die rust op twee sporen: stimulering van de economische ontwikkeling langs de belangrijkste vervoersassen (de A6/A7, die loopt van Lelystad via Drachten en Groningen naar Nieuweschans en de iets zuidelijker route A28-A37, die vanaf Amersfoort bij Emmen de grens bereikt) en behoud van de leefbaarheid op het platteland.

Economie

Samenwerking met de aanpalende Duitse deelstaten Nedersaksen en Bremen, bijvoorbeeld in NHI-verband, kan de positie van het noorden verder verstevigen. Ook heeft Ter Beek hoge verwachtingen van de onlangs ingestelde Commissie Noord-Nederland, onder leiding van oud-minister Langman. Deze commissie, die deze zomer rapporteert, zal het kabinet voorstellen doen hoe de noordelijke economie te verbeteren is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Den Haag investeert te weinig in het noorden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's