„Krenkende reclame via wet aanpakken”
SGP wil reclamecode aanscherpen
DEN HAAG - De reclamecode moet een wettelijke basis krijgen. Dat doet het meest recht aan de verantwoordelijkheid van de overheid. Bovendien moet de code zelf verbeterd worden. Dat kan door aanscherping van het begrip ”functioneel bloot” en door het in beginsel verbieden van het gebruik van geloofszaken in reclame.
Dat schrijft de Guido de Brèsstichting, het SGP-studiecentrum in een commentaar, dat maandag tijdens een persbijeenkomst aan minister Sorgdrager van justitie zal worden aangeboden. Het is de bedoeling dat de minister dan ook haar reactie op de voorstellen uit dit commentaar geeft. Het veertig pagina’s tellende boekwerkje is ontstaan als reactie op een in de ogen van de opstellers ongewenste ontwikkeling in de reclame. Er is in toenemende mate sprake van krenkende reclame.
Het betreft vooral reclame-uitingen die vanwege het gebruik van bloot aanstootgevend zijn voor de eerbaarheid of die door hun godslasterlijk karakter krenkend zijn voor godsdienstige gevoelens. Recente voorbeelden van vervuiling van de publieke ruimte (de openbare weg) zijn de plasseksposter voor een expositie in het Groninger Museum en de affiche over de film ”The People vs. Larry Flynt”.
De opstellers van het commentaar, mr. I. Bakker, drs. H. F. Massink en C. de Voogd, doen een aantal aanbevelingen over aanscherping van de strafrechtelijke bepalingen en de handhaving daarvan. De effectiviteit van de Reclame Code Commissie moet uitgebouwd worden. Dat kan door de reclamecode aan te vullen en de toetsing door de commissie te verbeteren. De SGP-wetenschappers willen de mogelijkheid van een preventieve beoordeling mogelijk maken.
Daarnaast stellen zij voor een spoedprocedure in te voeren, waardoor een godslasterlijke of aanstootgevende campagne voortijdig of tussentijds kan worden gestopt. Ten slotte stellen de SGP’ers voor een geldboete als straf voor overtreding van de reclamecode in te voeren. Dit alles moet wettelijk worden geregeld. Daarmee geeft de overheid te kennen dat ze haar verantwoordelijkheid in het tegengaan van ergerlijke reclame-uitingen neemt.
De opstellers van het commentaar zien zelfregulering als een tweede optie, als een wettelijke regeling er niet van komt. In die tweede optie zou een zelfreguleringsconvenant -een soort gedragscode- moeten worden gemaakt, die dan algemeen bindend is voor de hele reclamewereld. De SGP’ers wijzen gemeentebesturen in hun commentaar op de mogelijkheid om heldere afspraken te maken met reclame-exploitanten. Daardoor kunnen zij krenkende en aanstootgevende reclame in bushokjes en op reclamezuilen voorkomen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's