„Informatietechniek in dienst van wijsheid”
Prof. Schuurman waarschuwt voor verering technologie in onderwijs
„Internet sluit aan bij het geestelijk klimaat van het postmodernisme en het consumentisme. Er geldt één hoofdgebod: ”Wees zo effectief mogelijk”. En het tweede, daaraan gelijk, is: ”Wees zo efficiënt mogelijk”. Dat brengt de echte geboden in het gedrang: gerechtigheid, barmhartigheid, offerbereidheid en dankbaarheid”.
„Binnen de grondregels van de Schrift, zoals de tien geboden en de aanwijzingen van Paulus in Romeinen 12 en Filippenzen 4, kunnen we de zegeningen van de techniek benutten. Zonder die regels zal de gereformeerde gezindte niet lang meer als zodanig bekendstaan”.
Prof. dr ir. E. Schuurman, hoogleraar reformatorische wijsbegeerte, sprak donderdag op een bijeenkomst van de Commissie Nascholing Reformatorisch Onderwijs op de christelijke hogeschool De Driestar in Gouda over de toepassing van de informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het onderwijs en de normering daarvan door de Schrift.
Schuurman beschreef de belangstelling voor ICT als een logische ontwikkeling van de verering van de techniek in de westerse cultuur Hij illustreerde dat met de uitspraak van een predikant die Schuurmans tuin bewonderde: „Wat is dat gras mooi groen, het is net plastic”.
Nog erger dan „de verwaarlozing van artikel 2 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis” is de opvatting over de neutraliteit van de techniek. „Alle dingen zijn uit, door en tot God, dat geldt ook voor de techniek. Die is dus niet neutraal, maar behoort tot Gods schepping”.
Schuurman ziet zegen in de informatieen communicatietechnologie, zolang zij een dienstbare sector blijft. „Afscheid nemen van ICT is een onmogelijkheid, maar het moet in het onderwijs niet gaan om het overbrengen van zoveel mogelijk informatie, maar om het dienen van en zoeken van de wijsheid. Als de technische blik gaat overheersen in het onderwijs, dan is het gedaan met het contact tussen leerlingen onderling en met de leerkrachten. Dan slaat de individualisering toe”.
Andere gevaren die de cultuurfilosoof aanstipte, waren de communicatieparadox („De communicatiemogelijkheden nemen toe, maar het lijkt of we steeds minder communiceren”) en de overdosis informatie („Voor we ’t weten hebben we allemaal een informatie-infarct”). Ook het risico dat de beelden een schijnwerkelijkheid oproepen die ingeruild wordt voor de echte werkelijkheid, is niet denkbeeldig. „De verantwoordelijkheid neemt dus enorm toe”.
Oude fout
Tijdens de discussie kwam de noodzaak naar voren om de tijd die vrijkomt door automatisering structureel in te zetten voor de vormende kant van het onderwijs. Schuurman waarschuwde voor de oude fout: de tijdwinst die de techniek oplevert, wordt gebruikt om de volgende stap zo snel mogelijk te bereiken. „Ga niet de tijd opvullen met meer van ’t zelfde”.
De hoogleraar zag ICT als een mogelijkheid om onderwijs in kleine groepen te stimuleren. Hij riep ook op tot het ontwikkelen van eigen methodes. Schuurman noemde het een „roeping” voor het christelijk en reformatorisch onderwijs. „We moeten veel moediger zijn dan we veelal zijn”.
Dit is het derde artikel in een korte serie over het gebruik van nieuwe media in het onderwijs.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's