Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het verschil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het verschil

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het koninkrijk Gods niet zien.

Joh. 3:3b

Nicodemus beeldde zich in, dat de tweede geboorte op gelijke manier als de eerste zou gaan. Daarom zegt hij: Kan een mens, oud zijnde, zoals hij zelf was, wederom geboren worden? Neen, zegt onze Heiland, hetgeen uit het vlees geboren is dat is vlees; want op deze manier is er maar één geboorte. Wederom geboren worden is geboren worden naar de geest, en dit is die tweede geboorte.

Hieruit blijkt het onderscheid tussen de eerste en de tweede geboorte. De eerste is van de aarde aards, de tweede geboorte is van de Heere des hemels, hemels. De eerste is uit de natuur, vol zonde, de tweede is uit genade, vol heiligheid. De eerste is oorspronkelijk uit vlees en bloed, de tweede geboorte is oorspronklijk uitgeest en water. Met één woord, de eerste geboorte doodt, de tweede geeft leven. De geboorte heeft ons bedorven, de weder-geboorte moet ons herstellen.

O, zalige geboorte zonder welke geen geboorte gelukkig is. Ook al waren we erfgenaam van de gehele wereld, alles is maar ellende. Het was voor Mozes een eer de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te achten dan de schatten in Egypte, Hebr. 11:26. Hij wilde liever de zoon Gods zijn dan een zoon van Farao’s dochter. Het is bulten twijfel een grote eer schoonzoon van de koning te zijn, maar dat is niette vergelijken bij een zone Gods. Dit zoonschap is die trap waarboven men niet hoeft te komen en waaronder geen gelukzaligheid is.

Isaac Ambrosius

(De eerste, middelste en laatste dingen)

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Het verschil

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's