NS willen vergoeding voor verliezen op HSL
Spoorwegen stoppen desnoods met snelle trein
UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen willen „een paar jaar” het monopolie kragen op de nog aan te leggen hogesnelheidslijn (HSL) naar tet zuiden, of anders een financiële bedrage van het Rijk. Alleen zo kunnen de miljoenenverliezen worden gecompenseerd.
Als met het ministerie van verkeer en waterstaat, waarmee nu wordt onderhandeld, hierover geen afspraken kunnen worden gemaakt, overwegen de NS te stoppen met de snelle trein naar Parijs. „Het is een optie, maar wel een uiterste optie”, aldus een NSwoordvoerder. De spoorwegen bezitten zelf twee TGV’s voor de route naar Frankrijk.
Momenteel lijden de spoorwegen tientallen miljoenen per jaar verlies met de Thalys, de hogesnelheidstrein (HSL) naar Parijs. Het aantal reizigers is weliswaar hoger dan verwacht, maar de NS hebben ongunstige afspraken moeten maken met de Belgische en Franse spoorwegen. Die komen er kort gezegd op neer dat de NS beboet worden voor het feit dat de Thalys in Nederland zo langzaam rijdt.
Pas in 2005 is de HSL-Zuid gereed en kan de trein ook in Nederland vaart en dus winst maken. Tot die tijd moeten de NS in totaal 200 miljoen gulden bijleggen.
Uitstellen
De NS wijten de oplopende verliezen aan het telkens uitstellen van de aanleg van de HSL-Zuid. Al in 1988 vonden de eerste gesprekken plaats tussen de spoorwegmaatschappijen en committeerden de NS zich aan afspraken die nu zeer ongunstig uitpakken. In 1988 gingen de NS er nog van uit dat de HSL-Zuid er al in 1998 zou liggen. Later is die datum verschoven naar 2000, en na nog enig uitstel, te wijten aan financiering en procedures, is 2005 nu het streefjaar.
De NS willen nu een vergoeding voor de schade die zij hebben geleden door al het uitstel. De vergoeding kan bestaan uit een concessie, waardoor de spoorwegen enige jaren het monopolie hebben op het nieuwe snelspoor, of anders een rechtstreekse financiële compensatie. De NS verwachten dat de Thalys zeer winstgevend is na 2005. Daarom wordt concurrentie verwacht van andere spoorwegmaatschappijen of van luchtvaartmaatschappijen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 mei 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 mei 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's