Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervulling profetie gaat niet buiten schuldbelijdenis om

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervulling profetie gaat niet buiten schuldbelijdenis om

Israël-deputaatschap Geref. Gem. denkt na over landbelofte:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOUDA - „De vestiging van de staat Israël en de terugkeer van vele joden naar hun vaderland is een historisch wonder. Maar omdat schuldbelijdenis in bijbelse zin onder het joodse volk goeddeels ontbreekt, kan ik deze gebeurtenissen niet zien als een vervulling van de landbeloften uit het Oude en Nieuwe Testament”.

Deze conclusie trok ds. W. Silfhout gistermiddag in Gouda tijdens een studiedag van het deputaatschap voor Israël, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten. Ongeveer tweehonderd belangstellenden, onder wie predikanten en vertegenwoordigers van organisaties die voor Israël werken, woonden de dag bij. Centraal stond de vraag: ”De landbelofte, opdracht of privilege?”

Ds. Silfhout hield een hoofdlezing over het thema, waarin hij waarschuwde voor het gebruik van profetieën om de toekomst van Israël in kaart te brengen. Profetieën zijn bedoeld om de vervulling, als die komt, te herkennen.

De vervulling van de landbelofte uit Genesis 12 is in zeker opzicht voorwaardelijk, zei de predikant uit Hendrik- Ido-Ambacht. „Ongehoorzaamheid kan er toe leiden dat de vervulling wordt uitgesteld of dat Israël zich de zegen van het verbond onwaardig maakt. Toch blijft Israël verbondsvolk en blijft de landbelofte gehandhaafd zolang de aardse bedeling bestaat”.

Har-Horma

De lector trok uit Deuteronomium 30 de conclusie dat God door de weg van straf én schuldbelijdenis getrouw blijft aan Zijn toezeggingen. „Het element van verootmoediging voor God komen wij in onze tijd onder joden echter weinig tegen. Israëli’s schrijven de terugkeer van joden uit alle delen van de wereld toe aan eigen vastberadenheid en energie. Bijbelse profetieën worden wel aangehaald, maar krijgen een seculiere invulling”.

Ook na de terugkeer uit ballingschap gaf God beloften voor het aardse Jeruzalem. Het dorpsgewijze bewoond worden van deze stad, waarover de profeet Zacharia sprak, zag ds. Silfhout niet in vervulling gaan in hedendaagse bouwactiviteiten, zoals de wijk Har-Horma. „Ook nu vraag ik: Waar is de boetvakrdigheid voor God? Toch blijven er beloften liggen voor een toekomstige wederkeer van het volk Israël tot zijn vaderland”.

In de openingsmeditatie stond ds. C. J. Meeuse uit Vlaardingen stil bij Handelingen 1 vers 6. „Voordat we kritische opmerkingen maken over de onkunde van de discipelen, moeten we beseffen dat zij een sterk verlangen hadden naar de komst van Christus’ rijk. Jezus antwoordde de discipelen dat het hun niet toekwam de tijden en gelegenheden van de Vader te weten. Wat betreft de bekering van Israël zijn er velen die uitgebreide voorstellingen maken, die de inbeeldingen des harten te boven gaan”, zei de voorzitter van het deputaatschap voor Israël. „Maar ze vergeten de plicht om door de verkondiging van het Evangelie getuigen van Christus te zijn”.

Ds. Fraanje

Ds. C. Sonnevelt gaf een overzicht van de werkzaamheden van het deputaatschap. Als primaire taak noemde hij evangelieverkondiging. Daarnaast verleent het deputaatschap diaconale hulp. Het meest noodzakelijk in ons werk zijn het kleed van de ootmoed en het gebed, zei de secretaris van het deputaatschap. De predikant uit Veenendaal las voor uit het werk van ds. J. Fraanje, die schreef: „De kan ’t niet zwijgen, het is een artikel in mijn gebed geworden in ’t bijzonder te zuchten voor het jodendom”.

Tijdens de forumdiscussie vertolkte ds. A. Moerkerken de opvatting dat er in de nieuwtestamentische bedeling voor Israël geen staatkundige maar alleen geestelijke beloften zijn. „Op de Pinksterdag wordt de kern van de belofte dat de joden weer naar hun land zullen terugkeren, vervuld. Deze interpretatie heeft een krachtig getuigenis van Calvijn en de kanttekeningen”.

Ds. R. Boogaard kon de gedachte niet van zich af zetten dat de terugkeer van joden naar Israël een vervulling is van Ezechiël 37. „Gebruik de profetieën om gebeurtenissen in het heden uit te leggen. Maar wees heel erg voorzichtig met uitspraken over morgen”, waarschuwde hij. De aarzelende houding ten opzichte van Israël in de Gereformeerde Gemeenten heeft volgens de predikant uit Leiderdorp te maken met de Afscheiding. „De Afscheiding verloor Israël wat uit het oog”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Vervulling profetie gaat niet buiten schuldbelijdenis om

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's