Bekijk het origineel

Van zes naar twee winkelformules

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van zes naar twee winkelformules

Nieuw bedrijf De Boer Unigro schakelt winkels in stappen gelijk

4 minuten leestijd

AMSTERDAM - Van de zes bestaande winkelformules blijven er uiteindelijk twee over. De fusie van de twee levensmiddelenbedrijven De Boer en Unigro zal stapsgewijs leiden tot een „gelijkschakeling” van de supermarkten die bij beide organisaties zijn aangesloten. Met een gezamenlijk marktaandeel van 13 procent wordt het geviseerde bedrijf nummer twee in de markt Ahold is goed voor zo’n 28 procent van de levensmiddelenverkopen.

Unigro en De Boer kondigden hun plannen vorig jaar op 30 oktober aan. Gisteren werd het fusiebericht toegelicht. Volgens mr. R. ter Haar, voorzitter van de hoofddirectie, hebben beide organisaties baat bij het samengaan. Op eigen houtje waren ze te klein om op het gebied van bijvoorbeeld inkoop, logistiek, informatietechnologie en assortimentsmanagement belangrijke veranderingen door te voeren. „Alleen komen we niet aan deze verbeteringen toe, samen wel”, meent Ter Haar.

De fusie heeft voor de winkels die bij De Boer en Unigro zijn aangesloten, grote gevolgen. Binnen nu en anderhalf tot twee jaar zullen veel supermarkten een complete metamorfose ondergaan. De namen Cirkel, AMarkt, Amax en De Jong verdwijnen.

De grotere winkels zullen gaan werken onder de nieuwe formule Super De Boer. Deze naam zal verschijnen op tussen de 380 en 400 winkels. De hoofddirectie wil de 140 tot 160 supermarkten van De Boer (werkend onder de namen De Boer en De Jong) en de ruim 200 al vernieuwde Super 2-winkels van Unigro onder deze nieuwe formule samenvoegen. Ook Superwinkels die nog op de nominatie staan om te worden omgebouwd, krijgen uiteindelijk de naam Super De Boer op de gevel.

Voor de kleinere supermarkten is de naam Spar Express bedacht. In totaal zullen er zo’n driehonderd winkels onder deze naam gaan werken. Daarnaast zal ook het nieuwe bedrijf zelfstandig werkende ondernemers blijven beleveren.

Scherpe prijzen

Super De Boer wordt een winkel met scherpe prijzen. „We bieden een compleet assortiment, maar je zult er geen honderd soorten thee of marmelade vinden. We willen het beter doen dan wie ook, maar laten ons niet meeslepen door de trend tot overspecialisatie. Ten opzichte van de marktleider zullen we een duidelijke afstand in prijs hebben, maar we worden geen soft-discounter. De klant krijgt waar voor z’n geld en kan rekenen op scherpe aanbiedingen”, aldus Ter Haar.

Voor Spar Express is het plaatje nog wat minder helder. Het is de bedoeling nadrukkelijker aan te sluiten bij de internationale Spar-organisatie. De winkels zijn bedoeld voor „boodschappen op loopafstand. Ze hoeven niet het volledige assortiment in huis te hebben, daarvoor gaan klanten wel eens per week naar een grote supermarkt. In koekjes en snoep moet er voldoende keuze zijn, voor wasmiddellen geldt dat minder”, meent Ter Haar. Hij denkt dat deze aanpak „op termijn” zal slagen. „Spar had in Nederland nooit zo’n geweldige naam, maar we werken al een paar jaar aan verbetering. Internationaal is het een sterke organisatie. We willen daarvan profiteren, onder andere door gebruik te maken van producten van het eigen merk”.

Hoofdkantoor

Ook bij de hoofdkantoren en distributiecentra van De Boer en Unigro staan grote veranderingen op stapel. Er gaan vier tot vijf distributiecwitra dicht en het Unigro-hoofdkantoor in Houten moet eveneens sluiten. In totaal zullen hierdoor 250 tot 300 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Bij het nieuwe concern werken meer dan 11.000 mensen.

J. Reinoud, vice-voorzitter van de hoofddirectie van De Boer Unigro, benadrukte gisteren dat er van gedwongen ontslagen geen sprake zal zijn. „We zijn er in gesprek met de bonden uitstekend uitgekomen”. Hij wijst erop dat de fusie een ingrijpend proces is. „We willen niet een beetje van De Boer samenvoegen met een beetje van Unigro. Het moet een compleet nieuw bedrijf worden”.

Ter Haar gelooft in het succes van het nieuwe bedrijf. Hij zei gisteren dat de nettowinst per aandeel dit jaar „duidelijk” zal stijgen en hij verwacht voor de komende jaren een groei van de nettowinst van 10 procent per jaar. De Boer Unigro zou vorig jaar een nettowinst van 90 miljoen gulden en een gecombineerde omzet van 6,4 miljard hebben gerealiseerd.

De fusie van de twee bedrijven wordt gerealiseerd door een aandelenruil. Twee oude aandelen De Boer leveren vijf nieuwe De Boer Unigro op. De grootaandeelhouder van Unigro, de zakenman E. Albada Jelgersma, krijgt in de gekozen constructie in eerste instantie 57 procent van de uitstaande aandelen van het gefuseerde bedrijf in handen. Er is echter afgesproken dat dit belang binnen een halfjaar zal worden teruggebracht naar maximaal 49,9 procent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Van zes naar twee winkelformules

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken