Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zwarte meisie uit de VS en haar oma

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zwarte meisie uit de VS en haar oma

Teneur leerlingenreacties op examens geschiedenis: „Pittig, maar te maken”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

APELDOORN - „Oma, wat was voor u de meest pijnlijke en vernederende ervaring toen u slavin was?” Een negermeisje praat in 1910 met oma over haar ervaringen vóór 1863, toen de slavonij in de Verenigde Staten werd afgeschaft. En oma vertelt haar ervaringen in… de antwoorden van de mavo-examens die gisteren zijn gemaakt.

„De inlevingsopdrachten waren erg boeiend”, vindt geschiedenisdocent F. W. Simons van het Calvijn College in Tholen.

De andere opdracht was: Schrijf als Joseph Marchand, fabrikant in Luik, in 1825 een brief aan je mede-industriëlen in Zuid-Nederland over de voor- óf nadelen van het beleid van Koning Willem I. Deze twee opdrachten tekenen de onderwerpen van het geschiedenisexamen van gisteren: de Verenigde Staten vanaf de stichting tot de Eerste Wereldoorlog (1787-1914) en de eenwording van Nederland (1780-1830).

Het examen was heel goed te doen voor de mavo-kandidaten, zegt Simons, al hadden de leerlingen te weinig tijd om alle opdrachten rustig te kunnen maken. Principieel gezien was het examen probleemloos, aldus de Zeeuwse docent. Het gedicht van Bilderdijk zal zeker geen problemen hebben gegeven: „Men moet Goed gevoelen, niet denken/ Gevoelen zeg ik, door Zijn bekendmaking aan ’t hart/ Niet denken, want God is niet denkbaar”.

Aan de haren erbij

Bij het havo-examen voor geschiedenis „werd er ook dit jaar natuurlijk weer een modieuze ‘vrouwengeschiedenis-vraag” aan de haren bijgesleept”, kritiseert dr. R. Bisschop, docent aan het Ichthuscollege in Veenendaal. „Maar ach”, verzucht hij, „nu zelfs de Emancipatieraad is opgedoekt, zullen in de toekomst de leerlingen van dat soort vragen misschien verschoond blijven”.

Het havo-examen was goed te doen, vindt Bisschop. Wel constateert hij dat ook dit jaar de tendens van de afgelopen jaren is versterkt om minder parate kennis te vragen en meer vaardigheid om bronnen te interpreteren. Zijn collega drs. A. H. ten Cate van de Scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen constateert hetzelfde. Hij vraagt zich daarbij af of „een leerling die een bron kan analyseren, een tabel kan lezen of een prent kan interpreteren, werkelijk blijk geeft inzicht in de geschiedenis te hebben”.

Ten Cate vond het vwo-examen geschiedenis zeker niet te moeilijk. De teneur van de reacties van zijn leerlingen was: „Pittig, maar te maken”. Wel vindt de Kampense leraar het jammer dat de vwo-leerling niet voldoende ruimte wordt gegeven om zijn eigen oordeel op te schrijven. „Hebben de leerlingen wel kennis gemaakt met ”Bezwaren tegen de Geest der Eeuw?” Maar dat stond niet of nauwelijks in de stofomschrijving, dus ik moet niet zeuren”.

Ook beta

Niet alleen de alfa-kandidaten kwamen gisteren aan bod, ook de bètaexaminandi mochten hun beste beentje voorzetten. Het examen wiskunde B voor het vwo, dat in voorgaande jaren veel stof deed opwaaien, leek deze keer goed te doen, vertelt ir. A. van der Schee, docent aan het Van Lodensteincollege in Amersfoort. „Met name de ‘instap’ was erg gemakkelijk. Boven waren de meeste vraagstellingen erg traditioneel”.

„Een leuk examen, dat goed te doen is”, constateren de wiskundedocenten B. Engberts en M. ten Hove van de Jacobus Fruytierschool in Apeldoorn over het wiskunde A-examen. „Het oogde gemakkelijk en werd door de leerlingen niet als moeilijk ervaren”. Alleen het aflezen van grafieken bleek moeilijk. Zowel bij onderdeel 17 als bij bij opgave 4, over de lengtes van jongens van 3 tot en met 20 jaar, kan gemakkelijk verkeerd worden geïnterpreteerd.

Het mavo-examen natuurkunde sloot goed aan bij de aangeboden leerstof en bevatte geen verrassingen, vindt N. Koopman van het Barneveldse Johannes Fontanus College. Hij constateert dat de tendens van meer aflezen, uitleggen en toelichten in plaats van berekenen is voortgezet. Ook hier kon het aflezen van de grafiek snel verkeerd gaan. „Ik heb goede verwachtingen, maar… toch eerst maar ‘even’ nakijken”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Het zwarte meisie uit de VS en haar oma

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's