Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

On line de juiste trein

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

On line de juiste trein

Digitale Reiswijzer laat het op het platteland afweten

3 minuten leestijd

Alle spoorboekjes, buswijzers en dienstregelingen voor ponten kunnen overboord. Nu is er de on line reiswijzer voor het openbaar vervoer in Nederland. Van adres naar adres de snelste route per trein, tram, bus en metro of veerboot. Al is het soms beter om de benenwagen te pakken.

Eerst hadden we het spoorboekje. De avond voor vertrek kwam het gele boek op tafel en werden de geheimzinnige tabellen ontcijferd. Met de NS-gegevens op diskette ging het al een stuk makkelijker. Met de telefoon kom je ook een eind. Via 0900 9292 krijg je van een (meestal) vrouwenstem te horen wat de snelste weg is naar tante Sjaan in Oostzaan. Het voormalige 06-nummer gaat eigenlijk aan haar eigen succes ten onder. Vorig jaar kwamen de informatrices maar liefst 10 miljoen keer in actie. Voor 50 cent per minuut, wel te verstaan. Om iets aan de enorme vraag te doen en bij te blijven in het informatietijdperk brengt de OV Reisinformatie (een vennootschap van NS en de streekvervoerders) de Reiswijzer op de markt. ”Via de pc met modem toegang tot alle reisinformatie van het openbaar vervoer, 24 uur per dag, zeven dagen per week”. Natuurlijk ook zes dagen in de week te gebruiken.

Het installeren van het pakket van drie diskettes (19,95 gulden) is een fluitje van een cent. Het programma draait onder Windows en vereist een modem met een minimale snelheid van 9600 bps. Voor alle duidelijkheid: met het programma zelf is niets te beginnen. Het is puur een raamwerk waar via de telefoon informatie in wordt ‘gestort’.

Modem

Het systeem heeft als groot voordeel dat de reisinformatie altijd tot op de laatste minuut is bijgewerkt. Via het modem bel je immers met de centrale computer van Openbaar Vervoer Reisinformatie. In feite ben je je eigen informatrice. Of informateur. Vroeger tikte zij het in, nu doe je het zelf. Dat mag dan ook wel iets goedkoper. Het inbeltarief is 22 cent per minuut.

Daar gaan we. Van ons huisadres in Apeldoorn naar schoonmoeder in Delft. Een compleet overzicht rolt over het scherm. Eerst een stukje lopen naar de halte van de stadsbus (het programma zoekt zelf de dichtstbijzijnde), naar het station, in de trein, dan de tram en weer wat lopen. Alternatieven later en eerder, natuurlijk de prijs en een compleet routeoverzicht met alle bus-, trein-en tramhaltes onderweg. Of het niks is. Rail Ideetjes voor Delft en tal van andere plekken zijn beschikbaar.

Onder plaatsen verstaat de Reiswijzer gebieden die een eigen postcode hebben. Zaanstad bestaat dus niet, Wormerveer wel. In het herkennen van wijken blinkt het programma niet uit. Scheveningen is er wel. Loosduinen niet. Tientallen landelijke bijzondere punten, zoals de Efteling en Apenheul, behoeven geen nadere aanduiding Ook ziekenhuizen, musea en begraafplaatsen in grote steden staan in het systeem

Gras

Een zee aan informatie, on line beschikbaar. Wie op de kleintjes let, schrijft van tevoren op wat hij weten wil. Wie vergeet af te melden, gaat niet failliet. Het systeem gooit u er na twee minuten nietsdoen vanzelf uit. Dus alles koek en ei? De adder schuilt ook hier waar het gras hoog is; op het platteland. Straten en wegen zonder bebouwing kent de Reisplanner niet. Wie van het Groene Hartziekenhuis in Gouda naar Berkenwoude in het hart van de Krimpenerwaard wil, moet daar volgens de computer twee uur voor uittrekken. De reis gaat via Krimpen en Lekkerkerk en eindigt bij een halte op de provinciale weg vanwaar het nog 36 minuten lopen is naar Berkenwoude.

Maar via Stolwijk zal het toch wel sneller gaan? Geenszins. De planner laat ons van Gouda heen en weer bussen naar Stolwijk en drukt vervolgens de eerder genoemde route af. Twee en een half uur onderweg. Wie bij Stolwijk gaat lopen is eerder thuis.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

On line de juiste trein

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's