Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lachen om muziek na de basisvorming

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lachen om muziek na de basisvorming

„Zelfs een klein kind voelt aan dat zonsopgang niet met enorme klap van pauken begint”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

APELDOORN - Absoluut gehoor of absoluut geen gehoor, voor de surveillanten is muziek het leukste examen. Barok, volksmuziek, musicals en roffelende Afrikaanse trommels wisselen elkaar in snel tempo af. Op de Prins Maurits Scholengemeenschap in Middelharnis hield gisteren een wiskundedocent de wacht bij vbo/mavo-muziek. „Hij zou met vlag en wimpel geslaagd zijn”, aldus zijn collega M. van der Veer.

Het openen van de envelop was best even spannend. Hoe ziet het eerste muziekexamen na de basisvorming eruit? Moeilijker? Het viel mee. De zeventien leerlingen van Van der Veer, onder wie enkele ivbo’ers, moesten zelfs regelmatig lachen om de nieuwe, typisch basisvormingachtige vragen.

„Een klein kind voelt aan dat een zonsopgang niet met een enorme klap van de pauken begint. En een house-achtig, commercieel muziekje hoor je niet bij een drogist, wel bij een jeansshop”. De leerlingen kregen ook drie plaatjes te zien van een herder, soldaten te paard en een violist. Vervolgens beluisterden zij drie muziekfragmenten. De vraag: In welke volgorde hoorde je de muziek? Van der Veer: „Daar heb je geen middelbare school voor nodig”. Over de rest van het examen is hij beter te spreken.

De havisten-Frans kregen gisterochtend verhalen voorgeschoteld over de SOS-doktersdienst, de Franse spoorwegen, het everzwijn Nénette, buitenlandse boeren in Frankrijk, een onbeleefde prefect en een gemeenteraad voor jongeren. „De teksten waren allemaal behoorlijk lang”, vindt drs. M. Kamphuis-Buitendijk van de Fruytierscholengemeenschap in Apeldoorn. „Daardoor hadden de leerlingen alle tijd nodig”.

Een pittig examen, maar wel goed te maken, is haar oordeel. „De tekst over het nieuwe reserveringssysteem van de Franse spoorwegen leek het makkelijkst, alleen was het hier opletten geblazen bij de vragen. Twee antwoorden leken steeds heel veel op elkaar”. Dat sommige leerlingen wat moeite hadden met de tekst over de prefect (in Frankrijk het hoofd van een departement) kan mevrouw Kamphuis zich voorstellen. „Alles draaide om een paar onfatsoenlijke scheldwoorden”.

Stapeling

De havo-kandidaten met wiskunde-B in hun pakket begonnen ’s middags met „een goed te maken instapper”, aldus E. A. Klok van de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem. Bij de tweede opgave -„goed lezen vanwege de uitgebreide context”- moesten de leerlingen aan de slag met een formule om de tijd uit te rekenen waarin een sluis vol- of leegloopt. „In de laatste vraag van deze opgave zat enige stapeling. De leerlingen hadden voor het antwoord de uitkomst van de vorige vraag nodig”.

De examenmakers hebben het de leerlingen „niet al te lastig” gemaakt met de door velen gevreesde goniometrie. Het venijn bij wiskunde zat ’m dit keer in de staart, aldus Klok. De leerlingen moesten verschillende afstanden berekenen in een jumping card. Dat is een kaart die door het ontspannen van een elastiekje verandert in een ruimtelijk lichaam, bestaande uit twee afgeknotte piramides. Een leuk ding om te versturen in een envelop, maar de havisten hadden gisteren hun handen vol aan het rekenwerk.

Weinig actualiteit

Het vwo-examen economie-I bestaat uit „behoorlijk veel standaardopgaven”, concludeert K. Fahner van de Scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen. Over de afwisseling in de vragen is hij tevreden: ongeveer een kwart rekenwerk, twee opgaven tekenen van een grafiek, de rest open vragen. „Evenwichtig”.

Fahner mist een beetje de actualiteit. „Echt actuele onderwerpen, behoudens de verkoop van KPN-aandelen door de overheid aan het publiek, komen nauwelijks aan bod”. De economisten hebben het niet moeilijker of makkelijker gehad dan hun collega’s in 1996. „Het examen kan de vergelijking met dat van vorig jaar goed doorstaan”.

Alle vwo’ers mochten gistermorgen hun creativiteit spuien bij het opstel Nederlands. „Er werd niet te veel voorkennis verondersteld met betrekking tot de onderwerpen en er was voor iedereen wat bij”, aldus mevrouw drs. C. H. Boogaard van het Van Lodensteincollege in Amersfoort. De leerlingen konden kiezen uit een verhaal over onder meer het groeiend aantal verkeersslachtoffers, de verloedering van de samenleving, de vraag hoever medici met hersenonderzoek mogen gaan en het einde van de twintigste eeuw. „Voldoende mogelijkheden, ook op levensbeschouwelijk terrein”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Lachen om muziek na de basisvorming

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's