Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Kerk soms verlegen met Evangelie”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Kerk soms verlegen met Evangelie”

Ds. T. van der Leer (EA) hekelt ‘flirten’ met New Age of islam

4 minuten leestijd

WESTERVOORT (ANP) - Uit verlegenheid met het Evangelie gaan de kerken soms te rade bij de islam, het boeddhisme of New Age. „Dat begrijp ik niet goed”, zegt voorzitter ds. T. van der Leer van de Evangelische Alliantie. „Je moet toch eerst op zoek gaan naar de schatten in de eigen akker voordat je naar andere akkers omkijkt ?”

Er is niets op tegen je in het geloof van anderen te verdiepen, zegt de 37-jarige baptistenpredikant uit Westervoort, bij Arnhem, in een vraaggesprek. „Maar waarom in gesprek met de moslims, mediteren met boeddhisten -zoals een werkgroep van de Raad van Kerken- of te rade bij New Age? Als kerk is je het Evangelie toevertrouwd. Als het een beetje tegenzit, moet je daarmee aan de slag en eerst de eigen akker omploegen”.

Soms lijkt het wel dat je je moet excuseren als je in grote lijnen klassiek gelooft, bijvoorbeeld in de godheid van Christus of de verzoening door het kruis. „Voor mij is juist dat het Evangelie”. Op het oecumenisch verzoeningsfestival zei de hervormde kerkelijk hoogleraar dr. R. Bons-Storm kortgeleden dat die klassieke opvatting van het Evangelie niet meer te verkopen is. „Toen vroeg ik me af: Heeft zij nog wel contact met de basis? Die boodschap raakt mensen in het hart, keert mensen om en zet hun leven weer op de rails”.

Nooit arrogant

Overigens is ds. Van der Leer van mening dat het pleidooi van de Evangelische Alliantie voor nadruk op evangelieverkondiging wel degelijk door de kerken wordt gehoord. De uitnodiging van de Raad van Kerken aan de EA om volgend jaar aan de tweede Kerkendag mee te doen, is volgens de predikant oprecht bedoeld. Dezelfde ervaring heeft het Evangelisch Werkverband (evangelische georiënteerde predikanten in de Nederlandse Hervormde en de Gereformeerde Kerken) in de contacten met de kerkleiding.

„De evangelische christenen zetten zich gelukkig niet meer per definitie tegen de kerken of de oecumene af Dat zien de kerken ook. Bovendien lopen de vruchten van ons werk in het oog: je kunt niet om ons jeugdwerk heen”.

Ds. Van der Leer voegt eraantoe dat „wij nooit zo arrogant moeten worden om de kerken te zeggen wat te doen omdat zij het niet zouden weten. Wij bouwen voor een groot deel op het fundament van de kerk der eeuwen. Het is bepaald niet zo dat God met de evangelische beweging iets totaal nieuws is begonnen. Maar in die beweging is Hij wel iets begonnen dat in potentie de kerken nieuw leven kan inblazen” .

Zeljbewuster

De evangelische beweging is volgens ds. Van der Leer zelfbewuster dan in het begin. Maar hij is de eerste om de zwakke kanten ervan te onderkennen. De beweging groeit wel, maar vooral doordat leden uit de gevestigde kerken overkomen. „Uiteindelijk is het ons er toch om te doen dat de mensen Christus leren kennen en dat de kerk in haar totaliteit groeit”.

Hij vraagt zich af of de evangelische beweging een beter antwoord heeft op de secularisatie dan bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk en of zij makkelijker de buitenkerkelijken bereikt. „Ik denk dat dat tegenvalt”. De EO-jongerendagen trekken overwegend kerkelijke jongeren. De aantrekkingskracht ligt in de nadruk op de beleving van het geloof en op de toespitsing op het persoonlijke van het geloof: God houdt van je en het is niet moeilijk met Hem in contact te komen.

Als zwakke kanten noemt ds. Van der Leer verder het ontbreken van een kerkelijke traditie en het autonome en individualistische karakter. De evangelische beweging heeft volgens hem iets dubbelzinnigs. Enerzijds is het persoonlijke een aantrekkelijke kant. Anderzijds houdt dat ook het gevaar in dat de gemeente uit het oog wordt verloren.

Eigen traditie

Daarom is het belangrijk dat de praktijk kritisch wordt doordacht, waar het nogal eens aan schort. Op die manier is het volgens ds. Van der Leer mogelijk een eigen theologische traditie te ontwikkelen. „Het tijdschrift Soteria, dat in 1984 werd opgericht, is bedoeld als een podium voor kritische bezinning. Verder zoeken de Nederlandse evangelische christenen aansluiting bij de theologie in de Angelsaksische landen. Een Engelse theoloog als John Stott is in de theologische wereld een gerespecteerd persoon”.

Op de jaarvergadering van de internationale evangelische beweging WEF viel het ds. Van der Leer kortgeleden op dat de discussie over Woord en daad na 25 jaar tot rust is gekomen. Sociale hulpverlening en verkondiging, oftewel het dagelijks brood en het levende Brood, worden niet langer tegen elkaar uitgespeeld. Hij schrijft dit toe aan de invloed van evangelische christenen uit de Derde Wereld. Daar is het „zo klaar als een klontje” dat je de mensen hulp verleent, maar ook dat je hen met het Evangelie in contact brengt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Kerk soms verlegen met Evangelie”

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 mei 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken