Bekijk het origineel

Batavia-werf verwacht gestage groei

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Batavia-werf verwacht gestage groei

Nieuwe activiteiten moeten komende jaren meer mensen trekken

5 minuten leestijd

LELYSTAD - Het bezoekersaantal is de laatste jaren teruggelopen. In 1994 trok de Batavia-werf in Lelystad nog 310.000 mensen. Twee jaar later passeerden slechts 207.000 bezoekers de kassa. Hét ziet ernaar uit dat dit jaar hetzelfde aantal wordt gehaald. Toch is de werf niet ontevreden met het resultaat.

„We hebben nog steeds meer bezoekers dan het Scheepvaartmuseum in Amsterdam”, aldus voorlichter van de werf A. van der Zee. Door de terugloop van het bezoekersaantal zag de werf zich eind mei gedwongen vijf van de 21 personeelsleden te ontslaan.

„Ondanks de perikelen is de sfeer geweldig. Het gaat ook goed met de bouw van het nieuwe schip De Zeven Provinciën”, zegt Van der Zee. Dit fameuze vlaggenschip van de beroemde zeeheld admiraal De Ruyter wordt onder de bezielende leiding van scheepsbouwmeester Willem Vos aan de hand van schetsjes ambachtelijk gereconstrueerd. Met 25 leerlingen en drie bouwmeesters bouwt Vos aan het 20 miljoen gul den kostende linieschip. De bodem van het schip kwam eind juni klaar. Volgens Willem Vos kan het schip in 2010 aan de kade afgemeerd liggen. „En dan is het voor mij wel genoeg geweest”.

Om het bezoekersaantal op te vijzelen heeft de werf nieuwe bezoekersruimten gecreëerd. Verder bouwde de werf een restaurant met zaalruimte voor verhuur. In de zaal is een prachtige muurschildering van de geschiedenis van het schip de Bataviate zien. Op de grond liggen de stenen die als ballast hebben gediend voor dit schip.

Hogere eisen

„Met de nieuwe gebouwen hopen we weer meer mensen te trekken. Het tijdperk dat bezoekers door de modder de Batavia gingen bekijken is voorbij. De mensen stellen hogere eisen”, zegt Van der Zee.

Om de werf nog aantrekkelijker te maken, gaat de leiding bekijken of in de toekomst nog meer schepen een plek kunnen krijgen aan de kade. „We hebben al een idee om een Chinese jonk naar Nederland te halen”. De schepen moeten ook de Batavia vervangen als deze in het jaar 2000 naar Sydney gaat. Het schip is daar tijdens de Olympische Spelen. „We kunnen het ons niet permitteren dat er geen schip ligt. Maar we hopen dat De Zeven Provinciën dermate gevorderd is dat deze aantrekkelijk is voor het publiek”.

Van der Zee verwacht niet dat de Batavia voor 2000 het zeegat uit zal varen. „Het IJsselmeer is te ondiep voor het schip. We moeten dan ballast uit het schip halen. Als we een weekje zouden willen varen, hebben we twee weken ervoor en twee weken erna nodig om het schip weer in oude staat terug te brengen’l De werf is met een onderzoek bezig om het schip op een andere manier te verplaatsten. „We denken aan een dok of ponton”.

In 1998 start de werf met nieuwe activiteiten. De werf hoopt in het voorjaar het eerste scheepshistorisch paviljoen te openen. Hier zal plaats zijn voor een wrak van een zestiende-eeuws beurtschip. Dit gebouw zal toegankelijk zijn voor bezoekers van de Batavia-werf. Het paviljoensgebouw wordt gefinancierd door Rijkswaterstaat en het Prins Bernhardfonds. Dit fonds schonk een bedrag van 40.000 gulden.

Behouden Huys

De werf wil volgend jaar een paviljoen openen met daarin de reconstructie van het Behouden Huys. In zo’n huis overwinterde Willem Barentz op Nova Zembla. Deze beroemde houten ‘hut’ van tien bij zes meter was afgelopen winter onderdeel van een tentoonstelling in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het bouwwerk werd geschonken aan de Batavia-werf.

Rond de eeuwwisseling zal er nog een Romeins paviljoen verschijnen. Hierin komt een oorlogsschip uit de derde of vierde eeuw dat gevonden is bij Zwammerdam. De paviljoens worden geëxploiteerd op het terrein gelegen tussen de huidige Batavia-werf en het Nederlands Instituut voor Scheeps en onderwater-Archeologie (NISA) in aanbouw.

De schepen die een plaats krijgen in de paviljoens komen uit het scheepsarcheologisch bezit van de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB). In april dit jaar is een intentieverklaring getekend door het bestuur van de werf en de directie van de ROB. „Het Rijk heeft de museale activiteiten afgestoten en overgedaan aan de Batavia-werf. Het rijksbezit kan nu gepresenteerd worden aan een breed publiek”.

Van der Zee ziet toekomst voor de werf „Over vijf tot tien jaar is het hier een concentratie van bezienswaardigheiden op en onder het water. De Batavia-werf en het poldermuseum”. De voorlichter denkt per jaar 10 procent meer bezoekers binnen de muren te halen.

Aanlegsteigers

Om dit te halen moet volgens Van der Zee de Batavia-werf beter bereikbaar worden. „Nu rijdt er een keer in de drie kwartier een bus. Dat is’ erg spijtig, maar een andere dienstregeling schijnt zo veel geld te kosten, dat het niet haalbaar is. Ook de bereikbaarheid aan de kuststrook laat nog te wensen over. We willen goede aanlegsteigers, zodat toeristen via het water de werf kunnen bezoeken”. De rijksoverheid is in gesprek met de plaatselijke en de provinciale overheid. Het gemeentebestuur van Lelystad heeft een voorstel liggen om betaald parkeren bij de werf in te stellen. De leiding is daar niet blij mee. „Het zal voor veel mensen een obstakel vormen om hier naar toe te komen”, meent Van der Zee.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Batavia-werf verwacht gestage groei

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken