Bekijk het origineel

Drie gewonden bij ongeval met treinen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Drie gewonden bij ongeval met treinen

Oorzaak botsing bij Hoofddorp onbekend

3 minuten leestijd

HOOFDDORP (ANP) - Bij een ongeluk tussen twee treinen grmiddag nabij Hoofddorp zijn ei&ele reizigers lichtgewond geraakt Drie van hen moesten met nekklachten en snijwonden naar het ziekenhuis, maar konden na behandeling weer naar huis. De andere gekwetsten konden ter plekke worden behandeld.

Nabij Hoofddorp botsten omstreeks drie uur de sneltrein Den Haag-Amsterdam CS, met ongeveer 25 reizigers aan boord, en de stoptrein HoofddorpUtrecht tegen elkaar. In de stoptrein waren nog geen passagiers ingestapt. De dienst moest nog beginnen.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn inmiddels met het onderzoek naar de oorzaak van de botsing begonnen. Werkploegen gingen direct aan de slag om de ergste ravage op te ruimen, met de bedoeling zo snel mogelijk tenminste één baanvak vrij te hebben. Het treinverkeer tussen Leiden en Schiphol was een tijd gestremd. Tussen Schiphol en Amsterdam werden pendeltreinen ingezet. Intercitytreinen moesten omrijden.

De treinen zijn bij Hoofddorp niet frontaal op elkaar geklapt, maar hebben elkaar zijdelings in de flank geraakt.

Opstelterrein

Een NS-woordvoerster verklaarde dat het ongeluk gebeurde in de buurt van het opstelterrein Hoofddorp, een plaats waar de treinen klaarstaan tot ze nodig zijn om te worden ingezet.

De treinen zouden elkaar bij lage snelheid hebben geraakt. Volgens de spoorwegen is de schade aan treinmaterieel en rails aanzienlijk. Het ongeval gebeurde ongeveer 200 meter van het station. Volgens reddingswerkers ter plaatse ging het mis vlak bij de plek waar op 30 november 1992 een ernstig treinongeval plaatshad. Volgens de NS gaat het echter niet om dezelfde plek. Bij het ongeval in 1992 vielen vijf doden en raakten 33 mensen gewond. Die trein, de Intercity Amsterdam-Vlissingen, ontspoorde omdat de machinist een bocht met te hoge snelheid nam.

Het treinongeval van gisteren bij Hoofddorp is het tweede dit jaar in Nederland. De jongste botsing was op 3 juli ter hoogte van Warmond bij Leiden, Een passagierstrein reed in op een goederentrein geladen met staal van Hoogovens. Geen van de 22 inzittenden van de Intercity Amsterdam-Den Haag noch NS-personeel raakte gewond. Beide treinen bleken op één spoor terecht te zijn gekomen.

Keulen

Het ongeval daarvóór vond plaats op 5 februari 1994, toen een fout van een rangeermachinist in Den Haag een botsing veroorzaakte. De machinist wilde een locomotief voor de trein naar Keulen zetten. Daarbij ramde hij de zojuist vertrokken Intercity naar Utrecht en Leeuwarden. Er raaücten 21 mensen gewond.

Het ernstigste treinongeluk in de geschiedenis van NS gebeurde op 8 januari 1962 in Harmeien. Daar vielen 93 doden en 151 gewonden toen twee reizigerstreinen op elkaar botsten.

In juli 1980 bij Winsum vielen er bij een treinbotsing negen doden en waren er 21 gewonden. In december van datzelfde jaar ging het mis bij Warmond (twee doden, drie gewonden) en in december 1982 bij Rotterdam (drie doden, twintig gewonden). In juni 1988 vielen er drie doden en waren er 28 gewonden toen bij Rilland-Bath een reizigerstrein achter op een grindtrein reed.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Drie gewonden bij ongeval met treinen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 juli 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken