Bekijk het origineel

Ministerie verwijt Schiphol nalatigheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ministerie verwijt Schiphol nalatigheid

Luchthaven kon geluidshinder al beperken

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Schiphol had al eerder kunnen beginnen met het treffen van maatregelen om de geluidshinder van de luchthaven te bepeiiien. Het hoeft daarmee niet te wditen totdat het ministerie het aanvullend gebruiksplan heeft goedgekeurd. IMt stelde plaatsvervangend directeur-generaal van de RyisluchtvaarMienst (RLD) J. Remmen in een boze brief gisteren aan Schiphol-topman H. Smits.

Remmen wijst erop dat Schiphol wettelijk verplicht is maatregelen te nemen om overschrijding van de geluidszones te voorkomen. Daar heeft de luchthaven geeii toestemming van de minister voor nodig.

Half juli bood Schiphol het ministerie het aanvullend gebruiksplan aan, dat onder andere voorziet in een nachtelijk startverbod van de lawaaiigste “widebody-vliegtuigen". De aanvullende maatregelen, die volgens Schiphol al op 1 augustus moesten ingaan, zijn nodig omdat er de eerste vier maanden van 1997 veel meer vliegverkeer is geweest dan was voorzien.

Schiphol stelt zich op het standpunt dat het toestemming van de minister nodig heeft. De luchthaven wil voorkomen dat zij wordt overspoeld met schadeclaims van chartermaatschappijen en luchtvrachtvervoerders, die door de maatregelen worden getroffen.

Tijdens een hoorzitting van de RLD wees Remmen er al op dat de luchthaven niet hoeft te wachten op het besluit van de minister. Dat wordt aanstaande maandag bekendgemaakt. Ook de Nederlandse chartermaatschappijen verbazen zich erover dat Schiphol zo lang heeft gewacht, terwijl in de eerste maanden van dit jaar al duidelijk werd dat een overschrijding van de geluidsnormen zou gaan plaatsvinden.

Startverbod

Schiphol kan zelf een nachtelijk startverbod opleggen aan vertraagde vliegtuigen en het kan de start- en landingstarieven in de nacht verhogen. Ook voor het weren van lawaaiige vliegtuigen heeft de luchthaven geen toestemming nodig. Wel voor de eis dat er geen vluchten bij komen. Deze zogenoemde slotallocatie moet bij de EU worden aangemeld, waarvoor momenteel een capaciteitsanalyse wordt gemaakt. Ook moet er overleg met alle luchtvaartmaatschappijen plaatsvinden. Daartoe wordt een onafhankelijk coördinator aangesteld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Ministerie verwijt Schiphol nalatigheid

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken