Bekijk het origineel

Lanos vraagt regelmatige stuurcorrectie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Lanos vraagt regelmatige stuurcorrectie

4 minuten leestijd

Daewoo heeft haar leveringsprogramma in één klap verdubbeld. De al langer leverbare Nexia en Espero hebben versterking gekregen van de Lanos en de Nubira. De Nubira werd in de vorige aflevering reeds aan een onderzoek onderworpen. Aansluitend werd de tweede nieuwkomer een blokje om gedirigeerd.

Zeker in vijf deursuitvoering ziet de Lanos er best jofel uit. Zeker het achterwerk van de Koreaan mag er met zijn ovale achterlichten en volle rondingen zijn. De voorzijde ziet er wat minder geslaagd uit, maar vertoont desondanks duidelijke overeenkomsten met zijn grotere broer Nubira. Vooral de stilering van de met chroom afgewerkte grille speelt hierin een toonaangevende rol.

De Lanos heeft een modemer gelijnd koetswerk dan de Nexia, die min of meer in dezelfde prijsklasse valt. Daewoo heeft voor het ontwerp van de Lanos Italiaans creatief talent ingehuurd en heeft niet opnieuw haar toevlucht genomen tot het toepassen van plastische chirurgie op de een of andere Opel. Behalve de beproefde Lanos vijfdeurs levert de fabrikant deze wagen in een driedeurs- en een vierdeurs-carrosserievariant.

Krachtbronnen

Daewoo heeft voor de Lanos een tweetal benzinegestookte krachtbronnen in petto. De kleinste ademt door een achttal kleppen en meet een cilinderinhoud van 1,5 liter. Het maximumvermogen van deze krachtbron is vastgesteld op 63 kW/86 pk. De grootste van de twee is een zestienklepper met een cilinderinhoud van 1,6 liter en een maximumvermogen van 78 kW/106 pk. De door ons bereden Lanos werd aangedreven door de 1,5 liter achtklepper en leverde in ruil voor een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 13,3 alleszifis acceptabele prestaties. Voor de acceleratie 0-100 km/h is volgens fabrieksopgave 12,5 seconden benodigd, terwijl de topvaart 172 km/h bedraagt. In de dagelijkse rijpraktijk valt er prima met deze krachtbron te leven, hoewel de fut er in de vijfde versnelling volledig „uit is. De krachtbron produceert echter geen overmatige hoeveelheid herrie en laat zich als een bescheiden drinker kennen.

De Lanos is een cgmfortabel geveerde en gedempte wagen. De keerzijde van de ietwat zachte onderstelafstemming is een behoorlijke overhelneiging in bochten. Bovendien gedraagt de wagen zich in rechte lijn ronduit teleurstellend. Dit gedrag vereist een regelmatige stuurcorrectie; ook dat is niet echt een lolletje. De Lanos is weliswaar standaard uitgerust met stuurbekrachtiging, maar die installatie is veel te fanatiek. De Koreaan laat zich namelijk Ucht en onnauwkeurig besturen. Dit stuurgedrag staat wonderlijk genoeg in scherp contrast met dat van de Nubira, die in de vorige aflevering op dit onderdeel zelfs een compliment verdiende. De versnellingsbak is echter dik in orde, al zou een langere vijfde tversnellingdieOok de remmen zijn Voldoende op de wagen niet misstaan. hun taak berekend.

Interieur

Het interieur van de Lanos ziet er netjes en overzichtelijk uit. Het dashboard ziet er modem gelijnd uit en laat zich naar de hedendaagse eisen bedienen. Het aanbod van mimte is netjes in deze klasse, al houdt de hoeveelheid hoofdruimte achterin niet over. De kwaliteit van het meubilair is in orde. De stoelen voelen lekker stevig aan, maar we komen voor het mooi net wat zijdelingse steun tekort. Het stuurwiel is op de gereden Lanos SX standaard en ver groot de hoeveelheid verstelmogelijkheden. De kofferruimte is goed toegankelijk en doordacht vormgegeven, maar is met een inhoud van 250 niet echt indrukwekkend groot.

Daewoo levert de Lanos in verschillende carrosserievarianten en verschillende uitvoeringen. Standaard zijn alle Lanossen voorzien van bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, luidsprekers voor en achter, getint glas en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. De Lanos SX voegt aan basisuitvoering SE onder meer nog zaken als een tweede airbag, airconditioning, mistlampen voor, stuurwielverstelling, centrale portiervergrendeling, elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels en een elektrische antenne toe. Niveau SXi is slechts leverbaar in combinatie met de 1,6 liter zestienklepper en troeft de SX af met standaard ABS en Uchtmetalen velgen. De Daewoo Lanos 1.5 SX vijfdeurs wordt na betaling van 30.995 gulden de showroom uitgereden. Dat is geen verkeerde prijs voor geen verkeerde auto.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Lanos vraagt regelmatige stuurcorrectie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken