Bekijk het origineel

Rijkswaterstaat heeft rij ideeën tegen files

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rijkswaterstaat heeft rij ideeën tegen files

Overbrugging over weg tijdens reparatie

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Een tweebaansweg die plotseling drie rijstroken krijgt, een rij gekoppelde vrachtauto’s met slechts één chauffeur, of een overbrugging over een rijbaan die in reparatie is. Met dergelijke projecten wil Rijkswaterstaat voorkomen dat de Nederlandse verkeersaders de komende jaren steeds verder dichtslibben.

“Wegen naar de Toekomst”, heet het project waarmee specialisten van Rijkswaterstaat, in samenwerking met weggebruikers, externe deskundigen en de industrie, het fileprobleem wil gaan aanpakken.

Voor dit en volgend jaar heeft het ministerie van verkeer en waterstaat ruim 20 miljoen gulden uitgetrokken die besteed mag worden aan een veertiental innovatieve proefprojecten, geselecteerd uit tweehonderd ideeën. De experimenten gaan medio volgend jaar van start.

Flexibele rijstroken

Bij de proef met flexibele rijstrookindeling verandert de wegmarkering op een wegvak in enkele minuten zodanig, dat het aantal rijstroken van twee naar drie uitbreidt, zonder dat het ten koste gaat van de vluchtstrook. Hoe dat precies gebeurt, is nog onduidelijk. Volgens het ministerie moet dat nog worden uitgewerkt.

Een tweede idee is dat van „congestievrij wegonderhoud”: het verkeer rijdt over een soort brug die in de lengterichting over de rijbaan is gebouwd, terwijl daaronder het onderhoudswerk plaatsvindt.

Onderdeel van de experimenten is een betere benutting van reistijdgegevens. Auto’s rond Rotterdam zullen gegevens verzamelen over reistijden en gebeurtenissen op de weg en die doorgeven aan ‘een verkeersinformatiecentrum, dat op zijn beurt zeer actuele reistijdgegevens kan doorgeven aan andere weggebruikers.

Vrachtwagen-trein

Ook vinden proeven plaats met automatische voertuiggeleiding. Op de nieuwe rijksweg 11, bij Zoeterwoude, wil het ministerie in juni volgend jaar een lange vrachtwagencombinatie testen met één chauffeur. De verwachting is dat zo’n constructie niet alleen leidt tot een grotere veiligheid maar ook tot een betere benutting van de ruimte op de weg. Elders zal een proefproject worden uitgevoerd met een elektronisch gekoppelde “roadtrain” voor goederenvervoer.

Uitgangspunt voor de experimenten is een beter en slimmer gebruik van het bestaande hoofdwegennet in plaats van een uitbreiding ervan. De proeven moeten uitwijzen of de projecten daadwerkelijk kunnen worden ingevoerd. Dat kan nog vele jaren duren, jüdus Verkeer en Waterstaat. Het project moet in 1998, bij het 200-jarig bestaan van Rijkswaterstaat, een visie leveren op het gebruik van het hoofdwegennet in 2030.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Rijkswaterstaat heeft rij ideeën tegen files

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken