Bekijk het origineel

Delicatessenwinkel krijgt steeds meer concurrentie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Delicatessenwinkel krijgt steeds meer concurrentie

Smalpaap kiest in toenemende mate voor de supermarkt

3 minuten leestijd

RIJSWUK (ANP) - De echte smulpaap hoeft voor zijn bouillabaisse, kalamata’s, roquefort en pesto niet meer naar de deUcatessenwinkeL Supermarkten zoals Albert Heyn komen in toenemende mate aan de wensen van de fijnproever tegemoet Die toenemende concurrentie heeft met name het aantal kleine delicatessenzaken de afgelopen jaren gedecimeerd.

De grotere winkels met een breed assortiment houden het hoofd boven water. Mits zij trendsetter blijven en zich nadrukkelijk profileren. „We moeten wel. Anders vrees ik dat ons eenzelfde lot is beschoren als de traditionele slager en groenteboer”, meent H. van Kuik. Hij is manager bij Gastrovino in Midden-Beemster, een inkoopcoöperatie met een omzet van 120 miljoen gulden waarbij zo’n vijftig grotere levensmiddelenspeciaalzaken zijn aangesloten uit het gehele land.

Samenwerkingsverbanden

Gastrovino is een van de grotere samenwerkingsverbanden binnen de branche. De andere twee zijn Sans Fin (letterlijk: eindeloos) en Daily Foods, met respectievelijk 25 en 53 leden.

Branchekenners schatten het totale aantal delicatessenwinkels in ons land op 200. Tien jaar geleden waren dat er nog ruim 500. Zaken met een breed scala lekkernijen, variërend van buitenlandse kaassoorten en wijn tot comestibles (blikjes en potjes), lasagnes en tapenades - tegenwoordig zeer trendy.

Oorzaak van de malaise: toenemende concurrentie van het grootwinkelbedrijf. „Producten die je vroeger alleen bij de delicatessenzaak vond, liggen nu binnen de kortste keren in de supermarkt”, weet directeur Th. van Ham van Boas uit Zoetermeer. „Ik weet nog goed dat wij als een van de eersten ketchup hierheen haalden. Niemand wist wat je ermee moest doen. Tegenwoordig is het overal te koop. Dat geldt voor de meeste producten”.

Boas is met een jaarlijkse omzet van 70 miljoen gulden een van de grootste importeurs van delicatessen in ons land. Het bedrijf importeert zo’n 700 verschillende specialiteiten uit 42 landen. Daarvan zijn er op jaarbasis zo’n tachtig nieuw.

Inkoopcombinaties

In het begin leverde Boas uitsluitend aan delicatessenzaken. Inmiddels gaat zo’n 70 procent naar het grootwinkelbedrijf. Ook Albert Heijn behoort tot de clientèle. Het Zaanse supermarktconcern is echter niet de enige die zijn klanten steeds meer lekkernijen voorschotelt. Zelfs ‘prijsvechter’ Aldi doet van zich spreken. De Duitse supermarktketen is in Nederland de grootste verkoper van zalmmoten.

De delicatessenbranche ziet echter niet lijdzaam toe. Met name de inkoopcombinaties doen hun best de echte fijnproever te bekoren. Niet alleen met nieuwe, exotische lekkernijen, meer service en vakmanschap, maar ook door nauwere samenwerking en verbetering van het imago.

Zo opereren de zelfstandige winkeliers die zijn aangesloten bij Daily Foods sinds twee jaar allemaal onder dit label. Gastrovino, lid van de supermarktcoöperatie Sperwer Groep (Garanten PlusMarkt), overweegt eenzelfde stap. De delicatessencombinatie start binnenkort met een experiment, waarbij de naam van de aangesloten detaillist op de winkelpui wordt gekoppeld aan die van Gastrovino. Op die manier streeft de inkooporganisatie naar grotere herkenning bij de consument. Sans Fin volgt de ontwikkelingen bij de concurrent op de voet. Woordvoerder J. Janzen: „We moeten wel. Alleen als je het groepsgewijs aanpakt, is groei mogelijk”.

Pijpenlades

Voor de kleine, zelfstandige delicatessenwinkels die niet samenwerken ziet de toekomst er echter somber uit. „Pijpenlades die alleen kaas en noten verkopen, zullen het zeker niet redden”, voorspelt Gastrovino-manager Van Kuik.

Algemeen directeur K. van den Doel van Sperwer sluit zich daar graag bij aan: „Alleen de echte specialisten binnen de branche hebben perspectief. De anderen zal het net zo vergaan als destijds de kleine buurtsuper. Die is ook uit het straatbeeld verdwenen”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Delicatessenwinkel krijgt steeds meer concurrentie

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken