Bekijk het origineel

Moghal laakt vervolgingsverhalen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Moghal laakt vervolgingsverhalen

„Laatste vijfjaar stieirven meer dan 10.000 moslims door gewield

4 minuten leestijd

RAWALPINDI - „Gedurende de laatste halve eeuw kwamen er niet meer dan vijft christenen wegens him geloof om het leven. Maar de afgelopen vijfjaar stierven er meer dïm 10.000 moslims door geweld. Dominic J. Moghal (37) is directeur van het Christelijk Studiecentrumgeloo&genoten in in Rawalpindi Hij laakt de verhalen in WestEuropa over vervolging van christelijke geloofsgenoten in Pakistaa

De Nederlandse gereformeerde predikant J. Slomp stond mede aan de wieg van dit instituut. Er zitten nog altijd presbyterianen in het bestuur. Maar de meerderheid van de medewerkers belijdt het rooms-katholieke geloof. Voor sommige presbyterianen is het niveau te hoog en het karakter te liberaal. Regelmatig raadplegen Mohammed-volgende hoogleraren de uitgebreide bibliotheek. En Dominic gaf gastcolleges aan de islamitische universiteit.

Hij deed zijn “master’s of theology” in het gereformeerde Edinburgh. In de Filipijnen studeerde hij sociologie en ontwikkelingswerk. En in India mensenrechten. Aan de wand van zijn kantoor hangt een grote poster van de Haarlemse St. Bavo. „Jazeker, ik bezocht ook Kampen. Ik heb prof. Runia ontmoet”. Gevraagd naar zijn huidige confessie, antwoordt de directeur diplomatiek: „Ik ben oecumenical. Ik zie uit naar een democratische kerk. Wij moeten eikaars verschillen aanvaarden”.

Goede verhouding

De verhouding met de islam is goed, beaamt een secretaresse in de bibliotheek. Sommige moslims en christenen vieren plechtige dagen als ramadan en Kerstfeest met elkaar. Hoe dat mogelijk is? Het formeel te belijden geloof verschilt van de godsdienstige beleving, verklaart de directeur. „Moslims accepteren het christendom, maar niet de drie-eenheid. Hun probleem is de gedachte dat wij hen niet aanvaarden”.

Moghal: „Mijn geloof is een gave van God. Anderen ontvingen een onderscheiden gift. Beiden zeggen we in één God te geloven. Eenheid betekent geen uniformiteit. Wij hebben diverse dingen gemeenschappelijk. Het menszijn van Christus is ook voor moslims aanvaardbaar. Als het hen hindert dat wij Hem de Zoon van God noemen, zwijgen wij. Maar over zulke onderwerpen moeten wij als christenen ook onder elkaar de discussie voeren”.

Toch onderschrijft de bestudeerde directeur de noodzaak van getuigenis. Zeker, onze roeping is om Christus te proclameren. De kerk moet positieve pro gramma’s promoten. Vanuit de liefde van God.

Een Pakistaanse predikant werpt tegen dat het arresteren van christenen wegens lastering van de profeet Mohammed overheidsbeleid is. In tegenstelling tot het geweld van moslims onderling. Moghal: „Er is sprake van groeiend fundamentalisme. Maar dat is geen kwestie van uitsluitend Pakistan. Het betreft de hele regio. Er leven hier veel meer imams en moslims die de kerk willen beschermen dan die tegen haar kwaad in de zin hebben. Fanatieke islamieten ontvangen hulp van soortgelijke groepen uit Iran.

Mensen die in dit land geld krijgen uit het Westen dragen echter spoedig het etiket een vriend van de vijand te zijn. Bedenk ook dat de Amerikanen veel wapens binnenbrachten die tot intern geweld hebben geleid. Toen destijds de Russen in Afghanistan zaten”.

Dialoog

De directeur onderscheidt drie niveaus van dialoog tussen christenen en moslims. Het eerste heeft plaats op het intellectuele vlak. Hij noemt daarbij als kernwoorden: delen, spreken en denken met elkaar. Het tweede speelt zich af op het gebied van ‘t dagelijks leven. Het gaat dan over het delen van eikaars gevoelens en activiteiten betreffende mensenrechten, ontwikkelingswerk en milieu. Wederzijds van elkaar leren, samen plannen en lobbyen zijn daarbij van groot belang.

Vooral het derde niveau, de dialoog van het hart, ziet Dominic als waardevol. De kerk verkeerde te veel achter haar eigen muren. Natuurlijk heeft ieder mens in sociaal opzicht bescherming nodig. Maar onze roeping ligt buiten. Als de dialoog van het hart ontbreekt, ontstaan de conflicten.

Buiten de muren van het Christelijk Studiecentrum in Rawalpindi gaat het gerucht dat de directeur zijn baan in Pakistan zal opgeven om naar West-Europa te vertrekken.

Dit is de vijfde aflevering van een zesdelige serie over christenen in Pakistan. Volgende week woensdag het laatste deel: “Publiek kruis in islamitische staat”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Moghal laakt vervolgingsverhalen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken