Bekijk het origineel

„Ontsluiten of beschermen: een voortdurend dilemma”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

„Ontsluiten of beschermen: een voortdurend dilemma”

’Kampen’ start als eerste reformatorische scholengemeenschap

3 minuten leestijd

KAMPEN - Naar een uitspraak van dr. W. Aalders is de school de poort naar de maatschappij. Voor reformatorische scholen is het een voortdurend dilemma hoe open of gesloten, hoe ontsluitend of beschermend ze moeten zijn.

Dat zei rector drs. D. Vogelaar zaterdagmiddag tijdens de jaaropening van de Scholengemeenschap Pieter Zandt. Samen met ds. J. H. van Dijk sprak hij in het kerkgebouw van de gereformeerde gemeente in Kampen voor de leerlingen van het derde en het vierde leerjaar over “De school als ontmoetingsplaats”. Hetzelfde thema werd in het eigen schoolgebouw belicht door ds. P. Melis en directielid J. M. van Huigenbos, terwijl ds. A. van Herk en sectordirecteur C. Kruijning het woord voerden in de hervormde kerk van IJsselmuiden.

Drs. Vogelaar wees erop dat ouders de school vaak vooral als plaats van studie, beroepsvoorbereiding, toerusting en opvoeding zien, terwijl leerlingen dikwijls met name aan ontmoeting, gezelligheid en vriendschappen denken. De school neemt een groot deel van de week in beslag en is daarom een belangrijk onderdeel van het sociale netwerk dat iedereen om zich heen heeft. De netwerkjes van kerk, gezin en maatschappij komen daar bij elkaar, zoals ook in het Driestar-vignet is uitgebeeld.

Daarbij is met name de school de plaats waar de leerlingen worden toegerust voor de ontmoeting met de maatschappij. „Daar word je voorbereid op vervolgstudie en beroep. Daar leer je hoe je in die buitenwereld moet staan. Daar krijg je het ‘gereedschap’ aangereikt en moet je dat gereedschap ook leren gebruiken. De school worstelt dan ook het meest met de vraag: Hoe laten we de leerlingen de schok die ze later ongetwijfeld zullen meemaken, nu al -door ons begeleid- wat doorstaan?”

Ondanks die verantwoordelijke taak blijven schoolopvoeders slechts medeopvoeders, benadrukte Vogelaar. Ouders zijn en blijven de eerstverantwoordelijken voor het grootbrengen van hun kinderen. „Als het goed is, behoeft de school niet meer te doen dan verder te bouwen op het fundament dat in de gezinnen is gelegd”.

Het opvoedingsklimaat op school was onlangs onderdeel van een inspectierapport. De Scholengemeenschap Pieter Zandt was een van de scholen die tijdens het onderzoek werden bezocht. Veel zaken komen aan de orde, maar in het rapport ontbreekt volgens Vogelaar een belangrijk onderdeel van het pedagogisch klimaat: de overdracht van waarden en normen en het stempel van Gods Woord op het schoolleven. „Als het goed is, is ons schoolklimaat niet alleen veilig, eerlijk, begripvol en warm. Als het goed is, is er ook het samen buigen voor wat de Heere van ons vraagt. Als het goed is, is er ook de levende ontmoeting met de Heere Zelf’.

Planthoven

In zijn openingswoord wees ds. J. H. van Dijk erop dat er een nauwe verbinding tussen kerk en school behoort te zijn. De scholen moeten planthoven (opvoedingsplaalsen) voor de gemeente zijn.

De godsdienstige opvoeding behoort thuis te beginnen en mag niet worden afgewenteld op kerk en school, zei de Urker predikant. „Als u daar niet begint, kunt u hoge eisen stellen aan kerk en school, maar dan bent u niet oprecht”. Calvijn noemde het gezin een kerkje in de kerk.

„Gaat het ons om instandhouding van de refozuil of om het echte geestelijke principe?” vroeg ds. Van Dijk. „Hoe armetierig is het als we hier alleen zijn om hoog op te geven van onze almaar groeiende scholengemeenschap... en dus van onszelf. Gods zegeningen moeten niet tot hoogmoed, maar tot ootmoed leiden”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

„Ontsluiten of beschermen: een voortdurend dilemma”

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken