Bekijk het origineel

De douane heeft haar grenzen (IV)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De douane heeft haar grenzen (IV)

5 minuten leestijd

MAASVLAKTE - Het is pas augustus, maar de ogen en oren van de douaniers op de Maasvlakte zijn alweer gespitst op de invoer van illegaal vuurwerk uit China, al of niet via België aangeleverd. Op hun zoektocht naar onregelmatigheden stuitten ze een paar weken geleden op een container vol kikkerbillen uit Vietnam. „Grote kikkers, dus grote billen”. In het kader van de Wet op beschermde uitheemse dieren en planten (budep) grotelijks verboden.

Kikkerbillen vormen niet de enige culinaire specialiteit die men Europa (in) vril voerea Teamleider Marcel Hogenelst van de douane Rotterdam, post Europaweg op de Maasvlakte, herinnert zich ook containers vol mussen uit het Verre Oosteti, of dden van mussen. „Twintig ton mussenvleugelt|es apart”.

De binnenkomende goederenstroom op de Maasvlakte is binnen Europa de grootste. Van de bijna 1 miifoen containers die op de ECT en Sea Link terminals worden overgeslagen, is 83 procent voor doorvoer naar of afkomstig van een Europese bestemming. De resterende 17 procent is voor of van binnenlands gebruik. De meeste containers vinden hun weg door Europa per binnenschip. De vrachtwagen is de tweede vervoersmodaliteit, op grote afttand gevolgd door de trein. Daar moet - onder meer door de aanleg van de Betuweroute- drastisch verandering in komen.

„ Lege containers zijn voor ons net zo interessant als volle”, zegt Hogenelst De goederenoverslag in (volle) containers bedroeg in 1996 13 miljoen stuks, de vervwichtingen voor 2000 en 2005 zijn respectievelijk 2,S en 3,5 miljoen containers per jajr. Vandaar ook dat de douanepost op de Maasvlakte de komende jaren groeit van 200 medewerkers naar 300.

Op het Distripark dat vanaf september richting Noordzee zal verrijzen, krijgt de douane een permanente huisvesting met opslagloodsen en een loods voor de containerscanner van 40 miljoen gulden die met overheidsgeld en EU subsidie is aangeschaft. „Want al trek je nog 1000 douaniers aan, met zulke groeicijfers vak het weri nooit bij t e benen. Vandaar het technologische hulpmiddel”.

Op Schiphol komen binnenkort twee kleine scanners in gebruik, in de havens van Hamburg en Le Havre staat al een grotere. De Rotterdamse scanner is de eerste grote voor Nederland. Met behulp van röntgenstraling gaat straks een zeecontainer van 40 voet in zes minuten helemaal ‘binnenstebuiten’. Er waren twee gegadigden in de race voor levering, röntgenspecialist Siemens bouvi uiteindelijk de Maasvlakte scanner. In het begin zal het apparaat 16 uur per werkdag operationeel zijn en op zaterdag 8 uur. Gezien de groeicijfers verwacht Hogenelst echter dat het apparaat al snel 24 uur per dag en zeven dagen van de week nodig is.

Om de scanner t e bemannen, zullen in eerste instantie 45 douanemensen nodig zijn, mede vanwege het feit dat ze door strenge straürigsnormen niet langer dan een uur achter elkaar in de loods mogen werken. Op t opcaciteit zou de scanner 70.000 containers per jaar aan moeten kunnen, maar Hogenelst houdt het voorlopig op de helft. „Dan zitten we, met de gewone controles erbij, toch al op 3 of 4 procent controle, dus ruim boven de EU doelstelling van I procent”.

In het verleden, toen de binnengrenzen van Europa nog bestonden, vras de Maasvlakte geen controleplaats voor de douane. „Alteen doorlaadpost, de controle gebeurde toen bij het uitladen”. Inmiddels heeft de Maasvlakte de naam dat ze de plaats is voor veel narleid, maar volgens Hogenelst is nu zo veel deskundigheid verworven dat het aantal onregelmatigheden niet veel hoger ligt dan elders. „Door de omvang van de goederenstromen lijkt het hier meer”.

De scan moet straks vooral .afwijkingen van het patroon” aan het ticht gaan brengen. „Marihuana bijvoorbeeld wordt doorgegeven met een aparte kleur”. Speuren naar alwijkingen van een structuur of patroon is toch al het dagelijks werk van een douanier, zegt Hogenelst „Een douanebeambte ontwikkëlt.een extra zintuig. Wij doen eigenlijk niet anders dan patronen ontdekken. Bepaalde landen ven herkomst of plaatsen van laatste doorlevering hebben onze speciale aandacht, net ais onregelmatigheden in bescheiden”.

„We zeggen ook altijd dat aanleveraars die hun spullen goed voor elkaar hebben, zo weinig last van ons moeten hebben. We maken onderscheid tussen goede en slechte klanten en door onze risicoanalyse scoren we dan ook bij een op de vier onderzochte containers”. Vuurwerk, kikkerbillen, mussenvleugeltjes... „Merkvervalsing is ook een geliefde vorm van misbruik. Containers vol met aanstekers uit Azië, bedrukt met sigarettenmerken, Okia aanstekers in de vorm van telefoons van een bekend merk, een ontwerp onder licentie. Onlangs onderschepten we t wee containers vlees, voorzien van valse stemps. Die vrachten nog op identificatie van het land van herkomst”.

Bij een poort op de terminal staat een opl ever met t wee containers van een oosterse rederij. De vrachtpapieren van het transportbedrijf vermelden “China” en “Pompoun seeds”, bestemming Veluwe. De rijkelijk getat oëerde chauffeur beklimt fluitend zijn truck nadat touwtje en verzegelingsloodje zijn aangebracht Pompoenzaden, waar zijn die nu weer goed voor?

Dit is het laatste deel van een serie van vier kleine portretten van douanepatten die niet op de geosdi e landsgrens liggen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

De douane heeft haar grenzen (IV)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken