Bekijk het origineel

„Opvoeden: leiden en loslaten”

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Opvoeden: leiden en loslaten”

Van Lodenstein- en Hoornbeeckcollege openen schooljaar

3 minuten leestijd

AMERSFOORT - „;Zie op de arend, hoe hij zyn jongen uit het nest wipt, ze op zyn vlerken neemt, net zo lang totdat ze zelf kunnen vliegen. Dat beeld uit de natuur maakt duidelijk wat opvoeden is: leiden, begeleiden en uiteindelijk loslaten”.

Die boodschap kregen ouders, leerhngen en docenten van het Van LodensteincoUege in Amersfoort/Hoevelaken en het Hoornbeeckcollege, locatie Amersfoort (voorheen Saldenus), zaterdagochtend mee bij de jaaropening. In de kerk van de gereformeerde gemeente in Amersfoort spraken ds. L. W. van der Meij„ christelijk gereformeerd predikant in Driebergen, en M. Floor, de nieuwe plaatsvervangend directeur van het Van LodensteincoUege in Hoevelaken.

Behalve in Amersfoort waren er openingsbijeenkomsten in Zeist, Scherpenzeel, Ede, Bameveld, Nunspeet en. Opheusden. De meditaties daar werden verzorgd door de predikanten W. Visscher, M. Mondria, H. Zweistra, Tj . de Jong, D. Monster en J. Roos. Namens de schoolleiding voerden M. F. van Leeuwen, ing. H. van der Grond, G. Dijkgraaf, ir. L. A. Jansen, J. Bakker en drs. J. R. van Leeuwen het woord.

Plagen

De directieleden spraken over opvoeden tot zelfstandigheid. Volgens Floor, opvolger van H. Schuitemaker, is zelfstandigheid iets anders dan „je’ eigen gang gaan, gehaaid zijn of zorgen dat je aan je trekken komt”. Zelfstandigheid is nooit los te zien van verantwoordelijkheid, benadrukte hij. „Ben hij van plan om andere leerlingen te gaan plagen, vervelend te doen in de bus of ruw om te gaan met de spulletjes van school? Dan ken hij je verantwoordelijkheid niet”.

Over de huidige onderwijsvernieuwing merkte Floor op dat het een gevaarlijke ontwikkeling is. „Zij komt van een paars kabinet, dat niets van christelijke beginselen wil weten”. Hij noemde twee „adders onder het gras”: het positieve mensbeeld - „de leerling weet zelf het beste wat goed voor hemis” - en de gedachte dat alle godsdiensten gelijk zouden zijn. „Opvoeden in een niet-christelijk Nederland, dSt is moeilijk”, stelde Floor. Om ouders en docenten een handreiking te doen, verwees hij naar het voorbeeld van de arend.

Van binnenuit

Ds. Van der Meij mediteerde over Spreuken 15 vers 20: „Een wijs zoon zal den vader verblijden; maar een zot mens veracht zijn moeder”. „Ware wijsheid is meer dan verstand, een goed geheugen. Het is een geesteüjk inzicht in het wezen van de dingen, zodat we ons niet vergapen aan de buitenkant van het leven”.

Ook de predikant gebruikte een voorbeeld uit het dierenrijk: de mier. „De allerkleinste docent, waar we veel van kunnen leren. De mier sleept voorraden naar zijn nest voordat de winter komt . Hij doet dat zonder bevel, helemaal van binnenuit. Het is zijn natuur. Zo moeten wij ook leven: met het oog op de toekomst”.

Als het goed is, gaat het ouders ter harte of hun kinderen de Heere vrezen, aldus ds. Van der Meij . „Er zijn echter ook ouders die dat ten diepste niet zo belangrijk vinden, die meer naar de studieresultaten van hun kinderen kijken. Misschien bent ü wel zo’n ouder. Maar nergens op de wereld wordt zo’n sterke band gevonden als tussen godvrezende ouders en godvrezende kinderen”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„Opvoeden: leiden en loslaten”

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken