Bekijk het origineel

Bonje met België om boetes

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bonje met België om boetes

Nederlandse truckers woedend: „Rijkswachters pikken ons eruit”

4 minuten leestijd

STAPHORST - Nederlandse vrachtwagendiauffeurs zijn* boos op de Bdgische rijlacht luckers uit HoUand krijgen om het minste of het geringste een gepeperde bon, luidt de kritiek. „We worden gediscrimineerd”. Met waar, zc de Belgische rijl&swacht Bonje met België.

„Pure muggenzifterij”. Die woorden gebruikt trucker Henk Lier (34) uit Staphorst om zijn ongenoegen te uiten over het optreden van de Belgische rijkswacht. Lier, werkzaam voor een transportbedrijf in Appelscha, rijdt dagelijks op België. Hij vervoert aardappelen naar een frietfabriek.

De Staphorster werd in de afgelopen vijf jaar minimaal vijf keer op de bon geslingerd. De manier waarop dat ging, bevalt hem niet. „Als de Belgische rijkswachters je naar de kant halen, zoeken ze net zolang totdat ze je kunnen bekeuren: 10.000 Belgische frank, meer dan 500 gulden, da’s vaste prik”. Als je lading in orde is, je tachograaf oké is, dan speuren ze verder. Naar een kaal plekje op je banden of zo”.

Zoveel is duidelijk: de vlam is’in de pijp. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Koninklijk Nederlands Vervoer starten nog dit jaar een rechtszaak tegen de Belgische staat. Minister Jorritsma heeft gisteren laten weten haar Belgische collega over de kwestie te zullen bevragen.

Trucker Lier: „Pas vertelde een collega over een raar geval. Hij was aangehouden. Zijn wagen was perfect in orde. Totdat de Belgische politie zag dat in de tachograaf nog het sleuteltje zat. Geen mens die daarover valt. Wat zei de rijkswacht? Je kunt kiezen: Of je betaalt ter plekke een officiële boete van 5000 frank, óf je geeft ons 500 frank in het handje. Van die hele gang van za ken klopt dus geen moer. Je kunt raden waar dat geld is gebleven: in de broekzak van de rijkswachters”.

Trapje

Voor mr. D. Andela van de EVO, de ondernemersorganisatie voor logistiek en transport, zijn het herkenbare verhalen. In de afgelopen maanden bereikten de EVO zo’n veertig klachten. „De kritiek van Nederlandse truckers op de Belgische rijkswacht neemt de laatste tijd flink toe”.

„De Belgische rijkswacht deelt om het minste of geringste hoge boetes uit aan Nederlandse truckers. Net krijg ik weer zo’n verhaal binnen. Een vervoerder die met prima materieel rijdt. Krijgt-ie toch een boete: een trapje zat een beetje los”. Het is „weinig charmant”, vindt Andela. „Bovendien krijgen Nederlandse chauffeurs zelfs ten onrechte een bon. Voor bijvoorbeeld een smerige nummerplaat. Er is sprake van een zeer onheuse behandeling”.

Sommige Nederlandse chauffeurs ergeren zich niet alleen groen en geel aan de hoge boetes. Ook zijn ze verbolgen over het snelle inschakelen van wegsleepbedrijven. Als de mensen binnen een uur de boete niet betalen, wordt „het eerste het beste” takelbedrijf ingeschakeld. „Dat kost truckers duizenden guldens extra”. Er zou zelfs sprake zijn van maffia-achtige praktijken, waarbij de Belgische politieagenten de takelbedrijven tipgeld betalen, onder één hoedje spelen en de buit verdelen. De EVO ontkent noch bevestigt afpersingspraktijken.

Ongevallen

Kommer en kwel over de grens, lijkt het. Belgische treiterij? „Nee”, reageert Els Cleemput, woordvoerder van de rijkswacht. „Wij discrimineren geen Nederlandse chauffeurs. En tot nu toe hebben we daarover ook geen klachten binnengekregen. Als truckers de Belgische politie maffia-achtig gedrag verwijten, dan moeten ze bij ons aankloppen. Met plaats, datum en tijd”.

De toename van het aantal verkeersboetes aan truckers heeft te maken met het beleid van de Belgische regering, luidt de verklaring van Cleemput. De zuiderburen richten zich momenteel behalve op snelheid, alcohol en gordelgebruik, ook op zwaar vervoer. „De laatste jaren is er steeds meer zwaar verkeer betrokken bij ongevallen. Een chauffeur die in slaap gevallen is bijvoorbeeld. Daarom controleren we intensiever. Maar we lichten het publiek ook van tevoren in. En het kan wel eens zijn dat de Belgische chauffeurs iets beter op de hoogte zijn van voorlichtingscampagnes dain hun Nederlandse collega’s”.

Brij

Het systeem van het raadplegen van wegsleepbedrijven is recent veranderd, stelt de rijkswachtwoordvoerder. Cleemput wijst erop dat het wegsleepbeleid in België recent is veranderd. „Eerst was het zo dat het dichtstbijzijnde takelbedrijf door de rijkswacht werd ingeschakeld. Immers, een wagen langs de weg is gevaarlijk. Nu luidt de regel dat de chauffeur beslist wie zijn wagen weghaalt, mits dat redelijk is. Wij kun-. nen langs een weg bij Brussel natuurlijk niet wachten op een takelbedrijf uit Groningen”.

EVO-woordvoerder Andela heeft zo zijn twijfels. „Regelingen, allemaal fantastisch. Maar het gaat om de praktijk. En daar hebben we grote zorgen over”. Van een procedure bij de Belgische rechter heeft hij de buik vol. „Je belandt in een juridische brij. Wij stellen’ een zwartboek samen en hopen dat daar een signaal van uitgaat”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bonje met België om boetes

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken