Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meester of juf van de politie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Meester of juf van de politie

Lutken: We moet boeven vangen maar ook voorkomen dat boeven ontstaan

6 minuten leestijd

„Eerst een flkkie, en dan een stikkie, en dan de scooter veel te snel, zo gaat het naar de cel”. Leuk verzonnen van de minister van justitie. Om te voorkomen dat het rijmpje werkelijkheid wordt, wil Sorgdrager vroeg beginnen met criminaliteitspreventie. Oom en tante agent voor de klas. Rotterdam geeft het goede voorbeeld. “Doe effe normaal” moet nu landelijk landen.

Het is even wennen. Niet blauw op straat gaat het maken maar blauw voor de klas. Preventielessen gegeven door gewone politiemensen. Een uur per maand staan ze voor groep 7 en 8. In Rotterdam is de diender als meester of juffrouw een doorslaand succes. Maar liefst 15.000 kinderen in de regio Rotterdam-Rijnmond maakten inmiddels kennis met het fenomeen.

Het schooladoptieplan loopt sinds 1993. Het doel kan niet simpeler: voorkomen is beter dan genezen. Bevorder positief gedrag onder de jeugd en je hebt als maatschappij straks minder problemen. Verstevig het vertrouwen van de jeugd in de politie en ze weten straks de weg naar het bureau te vinden. Eerlijk is eerlijk: het idee komt uit de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Dare (Drugs Abuse Resistance Education) werd aan de Nederlandse situatie aangepast. Het motto aan de overkant van de oceaan: „You better build a child than repair an adult” (je kunt beter aan een kind bouwen dan een volwassene repareren).

Ook beoogt het schooladoptieplan het vroegtijdig signaleren van crimineel gedrag. De boefjes in spe moeten door de mand vallen. Minister Sorgdrager gaf gistermiddag in De Doelen in Rotterdam het landelijke startsein voor het adoptieplan. Een beetje onwennig sprak de minister duizend schoolkinderen toe. „Toen ik vroeger op school zat kwam de politie heel soms langs”. Gejoel in de zaal. „Je kon op je vingers natellen dat er dan kattenkwaad uitgehaald was. Iemand had een ruit ingegooid of er waren appels gepikt”. Nog harder gejoel. „Als de pohtiemensen weer wegliepen door de gangen ging er een zucht van verlichting door de klaslokalen. Dat was weer voorbij”. Applaus.

Lesbrieven

Nu is het anders. Sorgdrager: „Het blijkt heel leuk te zijn als een agent op school is”. Meer dan 500 basisscholen in negen politieregio’s doen mee. Agenten hebben al 30.000 leerlingen geadopteerd.

De dienders gaan niet met lege handen naar school. Veertien lesbrieven met de titel “Doe effe normaal” betrekken de scholieren bij zaken als milieu, vandalisme, verkeersregels, vuurwerk en gedrag in het openbaar vervoer. Centrale figuur in de lessen en bijbehorende video is de stripfiguur Robby. Om de betrokkenheid van de kinderen bij de lessen te vergroten zijn er cadeautjes: een multomap, een pen, sleutelhanger, een etuL en een teddybeertje. Voor wat hoort wat, nietwaar?

De Rotterdamse dienders vinden het project leuk om te doen. Een van hen: „Ér gaat duidelijk een preventieve werking uit van deze lessen”. „Ook dit is politiewerk”, aldus de kersverse Rotterdamse korpschef B. A. Lutken gisteren. „Soms is dit werk zelfs beter dan het verhogen van de oplossingspercentages”. Lutken vindt dat de politie er niet alleen is om boeven te vangen maar ook om te voorkomen dat er boeven ontstaan.

Volgens minister Sorgdrager levert de politie met de lessen „een positieve bijdrage aan de opvoeding”. De agenten brengen in de klas drie zaken aan de kinderen over: kennis, normen en waarden. Sorgdrager: „Kennis is hoe iets in elkaar steekt. De normen geven aan wat mag en niet mag. En de waarden zijn de onderbouwing van de normen. Uit de waarden blijkt waarom iets mag of niet mag”.

Door je als school te laten adopte ren, haal je de politie dichterbij, zegt Eveline Kunst, leerkracht van groep 8 van de Nicolaasschool in Rotterdam. Haar groep werd vorig schooljaar geadopteerd door agent Sjef Willems. „De politie wordt een persoon, iemand die je kent, maar ook iemand die jou kent, die je tegenkomt op straat. De politie is voor de kinderen niet meer het gebouw aan het Marconiplein, maar Sjef geworden. En uiteraard maakt een echte politieman in uniform veel meer indruk op de kinderen dan een juf of meester die hetzelfde verhaal afsteekt”.

Gebed

Kees Mijnster is gebiedsgebonden politiefunctionaris („zeg maar dorpsagent”) in de politieregio ZuidHolland-Zuid, district Alblasserwaard/Vijfheerenlanden. Vanmiddag stond hij voor het eerst van zijn leven voor de klas. Op de School met de Bijbel in Bleskensgraaf stond les 1 (Wat doet de politie?) op het programma. Zijn collega Jan Waterham draaide al enkele uren op de Groen van Prinstererschool in Oud-Alblas. „Hij begon de eerste les gelijk met gebed. Het was voor de kinderen des te meer duidelijk dat een agent deel uitmaakt van de dorpsgemeenschap”.

De beide agenten zijn enthousiast over het Rotterdamse project, hoewel ze niet al het materiaal op christelijke dorpsscholen kunnen gebruiken. „Soms laten we onderdelen die niet toepasbaar zijn weg. Je moet tenslotte geen slapende honden wakker maken”. Mijnster vindt dat de politie tegenwoordig wel op deze manier te werk moet gaan. „Vroeger kwamen we alleen om problemen op te lossen. Onze taak is nu veel breder. Preventiever. Dat redden we niet meer alleen. Hulp van de burger, en dus ook van jonge burgers, is hard nodig”. ’ - 1

Mijnster kreeg in welgeteld een uur zijn didactische vorming. Tijdens een evaluatie kunnen problemen worden besproken. „Ik heb als voordeel de lessen van collega Waterham te hebben bijgewoond. Bovendien zit bij iedere les de leerkracht van de kinderen erbij. Het lesprogramma wordt vooraf met hen doorgesproken”. Om pijnlijke situaties te voorkomen is het voor de schooladoptieagent handig om op de hoogte te zijn van de privé-situatie van de leerlingen. Als een van de ouders alcoholist is of in de gevangenis zit, kan daar rekening mee worden gehouden. De kinderen krijgen dan bijvoorbeeld geen spreekbeurt over dat onderwerp of worden vooraf of naderhand apart genomen.

De mensen in Wijngaarden, OudAlblas en Bleskensgraaf die Mijnster en Waterham niet kennen, zijn op de vingers van één hand te tellen. Het zijn agenten die lief en leed met de dorpen delen. „Ik voetbal met de jongens op straat als dat zo uitkomt”, zegt Mijnster. „Doe gewoon effe mee, dat vinden ze leuk. Daardoor ontstaat een band en laten ze het misschien om rotzooi te trappen”.

Mijnster vindt het verkeerd dat de politie de rol als opvoeder op zich neemt. „We kunnen er als politie aan bijdragen dat kinderen niet de verkeerde kant opgaan. Maar de opvoeding hoort thuis bij de ouders. Kinderen hebben recht op een goede opvoeding. Deze lessen zouden eigenlijk niet nodig moeten zijn. Maar de realiteit is anders”.

Signaleren de dorpsagenten met het project “Doe effe normaal” nu ook de boefjes in het dorp? Mijnster lacht. „Die jongens heb je toch wel in de peiling. Baldadigheid gaat vanzelf over als ze verkering krijgen. Want neem van mij aan: een meid kan nog altijd meer doen dan twintig agenten”.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 oktober 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Meester of juf van de politie

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 oktober 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken