Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zorgopleidingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zorgopleidingen

3 minuten leestijd

De ontwikkelingen in de gezondheidszorg nemen een enorme vlucht. Vandaar dat vanaf I augustus ook het onderwijs In de zorg: sector op een andere manier Is georganiseerd. Wilde een verpleegkundige de overstap maken van een algemeen naar een psychiatrisch ziekenhuis, dan moest ze voorheen een nieuwe opleiding volgen. In het onlangs gevormde opleidingenstelsel voor verplegende en verzorgende beroepen, lijkt dit probleem tot de verleden tijd te behoren.

Door de veranderingen In de zorgsector, zoals de toenemende vergrijzing chronische aandoeningen, psychische problemen, complexiteit van de zorgvraag de groeiende mondigheid van patiënten en het persoonsgebonden budget, komt er een meer vraaggerichte zorg en zien we ‘ontschotting’ in de gezondheidszorg optreden.

Dat laatste wil zeggen: de traditionele grenzen tussen de verschillende werkvelden en zorginstellingen vervagen. Daardoor ontstaat er behoefte aan beroepskrachten die niet meer opgeleid worden voor één specifiek werkveld, maar breed Inzetbaar zijn.

In het nieuwe stelsel zijn de Inserviceopleidingen van de zorginstellingen en de zorgopleidingen uit het leerlingwezen, het middelbaar en hoger beroepsonderwijs bij elkaar gebracht. In plaats van de lappendeken van twaalf opleidingen blijven er nog maar vier over: de opleiding helpende (niveau 2), verzorgende (niveau 3), verpleegkundige mbo (niveau 4) en verpleegkundige hbo (niveau 5).

Vermeldenswaard is dat er binnen de opleiding verzorgende gekozen kan worden voor de uitstroomvariant verzorgende IG (individuele gezondheidszorg), die in de plaats is gekomen van de oude inserviceopleiding voor ziekenverzorgende. De studenten kunnen zelf bepalen hoe zij hun opleiding volgen. Er zijn twee leerwegen: de beroepsopleidende en de beroepsbegeleidende leerweg. Beide leerwegen leiden tot een gelijkwaardig diploma, alleen de weg waarlangs het doel wordt bereikt, is verschillend. De beroepsopleidende leerweg is 70 procent school, 30 procent stage. De beroepsbegeleidende leerweg bestaat voor 70 procent uit leren in de praktijk en 30 procent leren op school.

Het landelijk samenhangend stelsel is een goede zaak. Er ontstaat een overzichtelijk geheel van opleidingen en er is een betere doorstroming mogelijk. Studenten kunnen met vrijstellingen makkelijker naar een hoger of lager niveau doorstromen. Zo wordt voorkomen dat studenten zonder beroepskwalificatie het onderwijs verlaten.

Het Hoornbeeck College heeft binnen de nieuwe Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) een uitzonderingspositie. Daardoor kan het als landelijk reformatorisch opleidingencentrum voor middelbaar beroepsonderwijs blijven functioneren. Het college heeft een opleiding voor helpende, verzorgende en verzorgende IG. Helaas ontbreekt de opleiding voor verpleegkundige nog.

’Hoornbeeck’ zou samen met de Christelijke Hogeschool Ede, die een hbo-opleiding verpleegkunde verzorgt, een volledig reformatorisch samenhangend stelsel kunnen vormen. Wat jammer dat minister Ritzen van onderwijs nog geen toestemming geeft om met een mbo-opleiding verpleegkunde te starten. De leerlingen van de toeleveringsscholen zien ernaar uit. Ze weten dat er voldoende werkgelegenheid is in de verpleegkunde.

Overigens, binnen de hele gezondheidszorg zal de vraag naar gekwalificeerd personeel alleen maar toenemen. De verwachting op middellange termijn is dat er 80.000 vacatures per jaar ontstaan. Aangezien zowel binnen de gezondheidszorg als binnen het onderwijs levensbeschouwing een grote rol speelt, zijn er ook heel wat instellingen die belang hechten aan bijbels-confessioneel opgeleide mensen.

J. Bakker, sectormanager Hoornbeeck College in Amersfoort.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 november 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Zorgopleidingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 november 1997

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's