Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tv-reclame bederft politieke zeden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Tv-reclame bederft politieke zeden

Partijen moeten waken tegen circusachtige campagne

5 minuten leestijd

In de verkiezinnde gen van de achterligge jaren is de persoon van de lijsttreldcer steeds belangrijlier en de ideologie van een politieke partij steeds onbelangrijker geworden. Die tendens wordt fors versterkt wanneer partijen gebruik gaan maken van politieke tv-reclame. Dit soort reclame bederft de politieke zeden.

De televisiezender SBS6 liet onlangs weten te denken aan het aanbieden van reclamespotjes aan de politieke partijen, uiteraard tegen betaling. Daarmee is de discussie aangezwengeld over de manier waarop partijen hun kandidaten en vooral hun ideeën aan de man of vrouw moeten brengen. In het verlengde hiervan komt opnieuw het begrip sponsoring van partijen door bedrijven om de hoek kijken.

Minister Dijkstal van binnenlandse zaken heeft recent een wetsvoorstel bij de Kamer ingediend waarmee politieke partijen iets meer subsidie van het Rijk krijgen. In die subsidie is echter geen bedrag opgenomen om reclame te maken of om kiezers te winnen. Daarvoor moeten partijen op andere manier geld zien te vinden.

Ontaarding

Ruim twee jaar geleden liet Dijkstal al weten dat hij niet tegen sponsoring is, mits die zou voldoen aan enkele simpele regels. Intussen is het nodige gebeurd in landen als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waardoor Nederlandse politici wat voorzichtiger zijn geworden. In die landen is sponsoring van partijen gewoon, maar tegelijk is de ontaarding ervan duidelijk geworden.

Zo is de Democratische Partij van de Amerikaanse president Clinton het onderwerp van een parlementair onderzoek. Deze partij heeft op onwettige manier sponsorgelden van bedrijven met een twijfelachtige reputatie aangenomen. President Chnton is, zei D66campagneleider E. Cassee dinsdag voor de EO-radio, nu vier jaar lang bezig uit te leggen hoe hij aan de 110 miljoen dollar is gekomen die hij nodig had voor zijn herverkiezing. Ook de reputatie van vice-president Gore is door deze fondswerving aangetast.

Autoraces

In Groot-Brittannië stortte de Labour-partij ijlings een forse hoeveelheid Engelse ponden terug in de kas van ene B. Ecclestone, de hoogste baas van het Formule-1-circus dat autoraces beheerst. Met dat geld poogde Ecclestone van de nieuwe regering gedaan te krijgen dat in zijn branche de tabaksreclame mocht blijven bestaan.

Overigens is het bepaald niet zo dat alleen de Democratische Partij in de Verenigde Staten en de Labour-partij in Groot-Brittannië zich tot ‘slaaf van het sponsorend bedrijfsleven dreigden te maken. De concurrenten van beide partijeuy de Republikeinse Partij in de VS en de Conservatieve Partij in Groot-Brittannië, hebben op dit gebied ook enkele wagenvrachten boter op hun hoofd. Anders geformuleerd: de partijen in deze landen kunnen gewoon niet zonder sponsoring om de gigantische reclamecampagne via de conmierciële media te bekostigen.

Naamsbekendheid

Die kant moet het in Nederland in elk geval niet op. Want laat het duidelijk zijn: nergens geldt het spreekwoord “voor niets gaan de zon op” meer dan in het bedrijfsleven. Naamsbekendheid, verkrijging van faciliteiten, het tegenhouden van onwelgevallige maatregelen of wetten; het zijn allemaal factoren die voo( bedrijven gelden en waarvoor ze bereid zijn (fors) te investeren, zelfs in sponsoring van politieke partijen.

De bedrijven zijn zelfs bereid reclamespotjes van partijen op SBS6, een commerciële zender van bedenkelijk, allooi, te betalen. Die kant moet het beslist niet op. Kortom, het plan van Cassee om binnenkort de campagneleiders van de grote partijen bij elkaar te roepen om afspraken te maken over het mijden van reclamespotjes op televisie, is toe te juichen.

Zendtijd

Zo’n afspraak zou wel voor een veel breder gebied moeten gelden. Het gaat om de totale reclamecampagne en niet alleen de reclame op de commerciële zenders. Het gaat ook over afspraken om geen STERreclamezendtijd te kopen op de publieke zenders. Op die zenders kunnen partijen al reclame maken in de zendtijd voor politieke partijen.

Er is al een convenant gesloten tussen overheid en politieke partijen om giften van bedrijven van 10.000 gulden of hoger openbaar te maken. Daarnaast kunnen best nog Wat extra afspraken worden gemaakt, zoals het publiceren van de ‘tegenprestaties’ die bedrijven verlangen. Er zou ook een convenant denkbaar zijn over openbaarmaking van de reclamebudgetten die partijen voor een campagne beschikbaar hebben en over de herkomst van geld dat daaraan wordt besteed.

Belangenverstrengeling

Wil de politiek en daarmee verbonden de overheid het nodige respect houden bij de bevolking, dan zullen politieke partijen zich verre moeten houden van de geur van belangenverstrengeling. Zelfs geruchtenvorming op dit gebied is al funest voor het aanzien van de politiek. Bovendien gaat het in de Nederlandse politiek altijd nog om de ideologie of identiteit van een partij en veel minder om de politieke leider. Althans, zo was het tot het aantreden van Van Agt en Lubbers (CDA), Den Uyl en Kok (PvdA), Wiegel en Bolkestein (VVD) en Van Mierlo (D66). Zo moet het maar blijven, of: weer worden. Amerikaanse toestanden passen absoluut niet in de cultuur van ons; land. Het is aan de politieke partijen om te waken te-; gen import van een circusachtige campagne met een’, hoge amusementswaarde, maar met uitermate weinig 1 politieke inhoud. Tv-reclame bederft de goede zeden. ‘

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 november 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Tv-reclame bederft politieke zeden

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 15 november 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken