Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kapitein in ruste helpt Amerikanen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kapitein in ruste helpt Amerikanen

Jaap Grootveld hoeft na vut niet achter de geraniums te gaan zitten

5 minuten leestijd

Kapitein Jaap Grootveld dacht er niet over achter de geraniums te gaan zitten toen hij vervroegd met pensioen ging. Sinds zijn afscheid bij sleepvaartbedrijf Smit Internationale is hij freelance specialist in de offshore. Wie daarover met hem praat, vraagt zich af hoe er in de wereld nog pijpleidingen versleept en booreilanden geplaatst kunnen worden zonder de kennis van deze Hollander...

"Ik werd twee jaar geleden overrompeld door mijn werkgever. Hij vertelde me dat ik gebruik kon maken van de 57,5-jaarregeling. Direct. Ik was plotseling gepensioneerd. Stel je voor, je hebt je hele leven gevaren en dan word je overvallen door het moment waarop je thuis kunt gaan zitten. Ik was nog heel fit. En het water en de zee blijven trekken".

Grootveld -in de offshore geen onbekende- werd op zekere dag opgebeld uit Australië. De Amerikaanse oliemaatschappij Esso had daar twee betonnen booreilanden gepland in de "Bass-Straight", een gebied 600 mijl uit de kust van Port Kembla. Dit gebied is in scheepvaartkringen berucht vanwege de vaak barre weersomstandigheden.

Esso gunde de plaatsing aan "Rockwater", een Amerikaans bedrijf dat veel met Nederlanders werkt. En Rockwater klopte aan bij de Groninger kapitein in ruste.

Monsterproject

Jaap Grootveld: "Mijn bloed begon sneller te stromen. Ik stelde als voorwaarde dat mijn vrouw Liny mee mocht. Ik heb per slot van rekening in mijn leven lang genoeg op zee gezeten zonder vrouw. Dat kon. De beslissing was toen snel genomen". Grootveld had vervolgens meer dan een halfjaar de leiding over het monsterproject, dat uit verschillende fasen bestaat: "Let wel, we hebben het over enorme gevaartes. In de haven hadden we de beschikking over de twee grootste mobiele kranen ter wereld. Eerst moesten die booreilanden naar hun bestemming gesleept worden. We hadden daarvoor vier Australische sleepboten van 150 ton bollard-pull. Zelf zat ik op een van de slepers en gaf van daaruit leiding over het transport. Niemand mocht op het eiland aanwezig zijn uit veiligheidsoverwegingen. Zo'n platform heeft geen lekstabiliteit".

"Daarna moesten de eilanden worden geplaatst. Je legt daarvoor de vier sleepboten in een ster om het eiland, om het gevaarte in positie te houden. Vervolgens hebben we de eilanden naar beneden geballast. Na pakweg drie dagen hadden we het geheel op 62 meter diepte op de grond gezet, met een nauwkeurigheid van tien meter! Tot slot hebben we de pijpleiding vanaf de wal over de zeebodem naar het booreiland gesleept".

En werkte het weer in de Bass-Straight mee? Grootveld: "Tijdens het project hadden we twee meteorologen in dienst. We hadden alle geluk van de wereld: het was schitterend weer".

Pijpen verslepen

Grootveld heeft vooral in het verslepen van pijpleidingen veel expertise opgedaan: "Vanuit de Schotse plaats Wick heb ik veel gewerkt voor Shell, Elf en Occidental. In het noorden van Schotland is een terrein waar pijpen aan elkaar worden gelast. Het is immers veel goedkoper om pijpen op de wal te maken dan op zee. Getest en al gaat de pijp het water in".

"Het is dan de kunst om de pijp in het water te laten zweven; de Noordzee ligt namelijk zo vol met scheepswrakken dat je niet over de bodem kunt slepen. Je laat door een sleepboot de pijp met kettingen zweven. Achteraan zet je een kleine sleepboot voor koerscorrecties. Gaat de pijp scheef staan dan trek je wat harder, dan krijg je hetzelfde opwaartse effect als bij een vliegtuig. Tijdens het transport controleer je de leidingen met een kleine duikboot. Het moeilijkste van dit vak is het naar boven trekken van de pijp. Je krijgt dan te maken met de "motion" van de zee, de grillige bewegingen aan de oppervlakte. De langste pijpen die ik zo versleept heb waren zes tot zeven kilometer".

Scheveningen

De Grootvelds kunnen nu zelf plannen wanneer er wel en wanneer er niet gewerkt wordt: "Voor het geld hoef ik nu niet meer te werken, ik heb een goed pensioen. Liny en ik sprongen een tijdje geleden bij in een gezin uit onze gemeente. De moeder verbleef enige tijd voor een ernstige operatie in het ziekenhuis". Onlangs werd Grootveld gevraagd om in een dienst een preek te lezen. "Dat soort dingen, daar kom je nu meer aan toe". Als echte nautische man las hij een preek over Jona, die op weg naar Ninevé door de bemanning van het schip overboord werd gezet.

De kapitein en zijn vrouw wonen aan boord van m/s Rival, een binnenschip van het type "luxe motor". Met een 40 pk Brons-motor is de Rival nog steeds mobiel. Jaap Grootveld: "Eerst hebben we ermee in Delfzijl gelegen, maar een paar jaar geleden kregen we een prachtige plek aan de Groninger Emmasingel aangeboden, vlak bij het centraal station. We liggen hier gewoon "op stand"".

Visser

Onlangs was Grootveld opnieuw in Australië om pijpleidingen te trekken, nu voor de Amerikaanse oliemaatschappij Apache. Eerst een maand voorbereidende werkzaamheden op kantoor, daarna het eigenlijke werk op zee. "De zee trekt altijd. Mijn vader was al visser in Scheveningen en de broers van mijn moeder ook. Het zal moeite kosten afscheid te nemen van de zee. Gelukkig kan ik langzaam afkicken".

191

5

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 januari 1998

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Kapitein in ruste helpt Amerikanen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 januari 1998

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken