Bekijk het origineel

Kunstuitleen voor klanten van Aly Schutte

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kunstuitleen voor klanten van Aly Schutte

5 minuten leestijd

Details laat Aly Schutte-Borneman aan de kijker zelf over. Van de bloemen die zij op het doek of papier zet, zijn alleen de contouren en de -meestal zachte- kleuren te zien. De schilderes biedt nu ook de mogelijkheid haar werk te lénen.

Aly Schutte uit Giethmen komt uit een creatieve familie. Daar kreeg ze haar deel van mee. Lang geleden verzorgde ze als verpleegkundige de tekeningen in het personeelsblad. Na haar huwelijk illustreerde ze de blaadjes van de camping die ze met haar man runde.

Haar penseel wordt vooral gedreven door natuurtalent. Voor het volgen van intensieve opleidingen was, gezien de werkzaamheden op de camping en in het gezin met zes kinderen, nooit gelegenheid. Een serie van vijftig lessen aan de DACA-academie (een opleiding voor amateurschilders), lang geleden, vormt haar enige educatie op schildergebied. De rest van de inspiratie haalt de schilderes uit het mooie Overijsselse landschap rond de oude boerderij waarin ze woont.

Vooral bloemen vormen het thema van Aly Schuttes werk; soms ook een enkel landschap, dat altijd wordt getypeerd door een wijde wolkenlucht. "Mijn man maakte vroeger ochtendwandelingen met de campinggasten. Als hij terugkwam, vertelde hij wat ze gezien hadden. Eens beschreef hij het veengebied waar hij met zijn groep had gewandeld. Ik was er nooit geweest, maar heb het geschilderd zoals hij vertelde dat het was. Kort daarna zeiden bezoekers die het schilderij zagen: Daar heb je de Engbertsdijksvenen!

Ik vind deze omgeving prachtig. Je leert zo veel in de schepping. Vaak valt me op dat mensen niet eens weten hoe een paardebloem bloeit of welk blad bij de papaver hoort. Door het schilderen krijg je daar oog voor. Als ik tijdens een cursus een vaas met kastanjetakken vol knoppen op tafel zet, vraagt iemand soms: O, zijn ze buiten alweer zover? Jammer dat veel mensen dat zelf niet zien".

Olieverf

Aanvankelijk werden de meeste schilderijen 's nachts geboren, als de camping in diepe rust lag en ook de kinderen sliepen. "Op een gegeven moment dacht ik dan ineens: Oei, hoe laat is het eigenlijk? Dan bleek het al tegen vieren te zijn".

De meeste bloemen van de Giethmense worden met olieverf gemaakt, soms werkt ze met aquarel. Daar koos ze niet bewust voor, het was het materiaal dat op de cursus werd gebruikt. Wel past ze de verf anders toe dan veel anderen, door op een aquarelachtige manier met olieverf om te gaan: "Ik schilder vlug en dun en werk een bloem nooit helemaal uit. Mijn schilderijen zijn dus niet fotografisch. Ik denk dat ik op een vrouwelijke manier werk, hoe moet ik dat zeggen... een man zal niet gauw zo schilderen. Dat zit 'm in de zachte kleuren en in het thema: bloemen. Als hier een man komt kijken, vraagt die algauw: Heb je ook landschappen?"

Wat het werk van anderen betreft gaat Aly Schuttes hart vooral uit naar Van Gogh en naar de kunstenaars van de Haagse School: "Die sfeer spreekt mij aan. Er ligt iets in dat je ontroert. Voor het werk van de impressionisten geldt dat ook. Werk van hedendaagse schilders spreekt me minder aan. Laatst zat ik nog zo'n catalogus door te bladeren met allemaal van die verschrikkelijke gedrochten. Ik vind het jammer dat mensen zulke nare dingen schilderen".

Cursussen

Bijna ongemerkt werd haar werk snel in het hele land bekend, constateert de schilderes achteraf. De campinggasten zorgden voor verspreiding. Ze kochten zo veel van de kleine olieverfjes die Aly toen maakte, dat ze ze bijna niet aan kon slepen.

De bekendheid en de verkoop namen een nog hogere vlucht toen ze in 1991 door het familieblad Terdege gevraagd werd een cursus aquarelleren te geven. De belangstelling was enorm en het bleef niet bij één cursus: "Er waren zo veel deelnemers dat we verschillende dagen moesten houden. In diezelfde tijd werd mijn man door een hersenbloeding getroffen, die hem invalide maakte. We moesten de camping aan de kant doen en hielden alleen de kampeerboerderij over. Toen ben ik begonnen met het geven van cursussen. Daar is nog steeds veel animo voor".

Kunstuitleen

Sinds vorig jaar doet de schilderes ook aan kunstuitleen. Het initiatief ligt bij haar man. "Soms hebben we een behoorlijke voorraad schilderijen in huis", vertelt hij. "Dan ga dat economisch bekijken en vraag je je af hoe je de verkoop kunt bevorderen. Niemand neemt zomaar even een schilderij van duizend gulden onder de arm mee. We wilden de mensen gelegenheid bieden om erover na te denken.

Meestal heeft kunstuitleen een andere vorm. Je betaalt dan per jaar een bedrag en krijgt daarvoor net als boeken in de bibliotheek telkens een nieuw schilderij mee. Zo kunnen wij dat niet doen, want wij worden tenslotte niet gesubsidieerd. Bij ons betaal je maandelijks dertig gulden. Vijf gulden daarvan is voor de administratiekosten, de rest spaar je op om er uiteindelijk het schilderij van te kopen dat je het mooist vindt. Tot die tijd kun je elk kwartaal een schilderij komen ruilen. Het lijkt alsof je een schilderij op afbetaling koopt, maar daar gaat het niet om. De gemiddelde deelnemer is echt wel bovenmodaal. Het grote voordeel is dat je er langer over kunt denken of je een schilderij werkelijk hebben wilt. Je moet minimaal een jaar meedoen, maar het mag natuurlijk ook langer".

In de praktijk houden de meeste mensen het schilderij dat ze het eerst meenamen, is de ervaring van de Schuttes. "Soms twijfelt de man bijvoorbeeld nog terwijl zijn vrouw al weet: dit is 'm. Dan is het prettig als je er nog een tijdje over kunt denken voordat de koop definitief wordt". De horeca maakt van het ruilen wel dankbaar gebruik: "Bedrijven passen hun interieur vaak regelmatig aan. Ze gaan bijvoorbeeld met de seizoenen mee. Het is leuk als je dan zelfs de schilderijen in stijl kunt houden. De meeste deelnemers zijn echter nog steeds particulieren".

Voor meer informatie: Atelier/galerie De Stalkaars, Dalmsholterweg 6 in Giethmen, 0529-456361.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1998

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Kunstuitleen voor klanten van Aly Schutte

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1998

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken