Lovers Rail raakt wc-lucht beetje kwijt
AMSTERDAM/LISSE - De verwachte regen vanuit het westen valt echt en is zeer doordringend. Het feestje van Lovers Rail valt een beetje in het water, maar directeur Sul is in de wolken. Al was het alleen maar omdat de verkeersleiders van NS niet staken, want dan was de openingsrit van de Keukenhof Expres gisteren pas echt in het honderd gelopen.
De staking van de verkeersleiding werd op het laatste moment afgeblazen. Kort voordien, woensdagavond laat, belde Peter Sul nog even met de directie van het NS-onderdeel, met vertwijfeling in z'n stem. Dát zouden ze hem toch niet aandoen? Een werkonderbreking op zijn feestdag? Mocht de concurrentie op de rails ooit echt gestalte krijgen en zou de verkeersleiding zelfstandig worden -een mogelijkheid die de laatste dagen veel is geopperd- dan zou bij een staking van één spoorwegbedrijf in elk geval bij alle andere berijders van het spoorwegnet ook narigheid uitbreken. Alleen aan het verhalen van onderlinge claims kunnen bosjes advocaten dan een flinke boterham verdienen.
Sinds directeur Sul van Lovers Rail een machtige bondgenoot kreeg in de Franse vervoersgigant CGEA, raakt hij stukje bij beetje zijn imago van spoorcowboy kwijt. Dat haalde hij zich op de hals met z'n Kennemerstrand-Expres (Amsterdam-IJmuiden, sinds '96) en zijn vele mooie plannen en snelle data van invoering voor steeds veelbelovender producten. De zeelucht die hij in de toeristentrein naar de kust als 'extra' opvoerde, bleek voor de neuzen van de passagiers meer een wc-lucht te zijn. "Dat luchtje blijft ons achtervolgen, maar door het solide karakter van onze plannen en van onze Franse partner raken we dat imago langzaam kwijt", zegt Sul. Voor zijn Keukenhof Expres begint hij niet aan luchtjes, al zijn de wc-verfrissers met hyacinten of fresia-geur toch overal voordelig verkrijgbaar.
Vertraging
Haarlemse bloemenmeisjes spelden alle reizigers voor de feestrit een frisse narcis op, die, mogelijk dankzij de overvloedige regen, de hele middag z'n frisheid behoudt. Om half drie komt de trein voorrijden op spoor 4a van Amsterdam-CS. Met een vertraging van precies een jaar. Daaraan kan Sul weinig doen, de benodigde vergunningen voor de Keukenhof Expres kwamen in '97 pas binnen, drie weken voor de dag waarop de trein moest gaan rijden.
Wat betreft de beloofde forensentreinen van Lovers Rail kan Sul melden dat met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS, op 24 mei aanstaande, de lijn Amsterdam-Haarlem naast NS door zíjn maatschappij wordt bediend. De andere trajecten waarvoor hij toestemming heeft, Hilversum-Utrecht en Leiden-Den Haag, komen na de zomer, "aan het begin van het forensenseizoen", op de rails, belooft de rasoptimist. Amsterdam-Haarlem krijgt één rijtuig met gereserveerde plaatsen, staanplaatsen aan een bar, plek voor de eventueel via Lovers te leasen fiets én ontbijt-tv. Want Lovers Rail is er alles aan gelegen het zorgelijke mensenbestaan te doorbreken met 'fun'.
Nu Lovers Rail de CGEA achter zich heeft staan, is het opeens allemaal heel serieus geworden. Sul heeft professor A. Heertje, vroeger dé Nederlandse econoom, ingehuurd voor een flinke portie peptalk. Volgens Heertje wordt de Nederlandse treingebruiker slechts dolgelukkig door de komende concurrentie op het spoor. "De reizigers hebben recht op een beter product voor een lagere prijs", orakelt de hoogleraar, alsof hij iets vertelt wat de afgelopen jaren nog niet honderden keren is gezegd en vooral nagebauwd.
Catering
Marktwerking of niet: de waxinelichtjes achter de treinramen van de oude Belgische rijtuigen branden gezellig, verankerd in een glaasje met zand. Nootjes, een laatste slokje champagne uit het glas dat meekwam van het perron, en daar is de huiscateraar alweer met z'n karretje. Bart Bijster heet de aardige man van de Eurest-keten. Je zult Bijster heten en bij het spoor werken. De goudgetreste uitdossing van het cateringpersoneel belooft weinig goeds. Als er een aapje op hun schouder zou zitten, konden ze zo het circus in. Voor 11,95 kun je een echte Lovers-stropdas afnemen, voor 29,95 een shawl.
Veel hout, ouderwetse klapdeuren die niet zo hinderlijk vanzelf dichtgaan, en pluche zittingen. De vette plekken van veel hoofden en veel handen, de kale plekken van veel schurende zweterige zitvlakken: je moet de nostalgie en de romantiek willen zien, dan kom je bij Lovers Rail echt aan je trekken. De kachel staat ook op deze voorjaarsdag op de winterstand, maar de narcis houdt het.
Dat Sul niet met het beloofde Franse materieel de baan op kan, daar kan hij niets aan doen, zegt hij. Dat heeft te maken met de strenge keuringseisen voor het Nederlandse spoor, waarvoor het beoogde materieel niet zo snel kon worden omgebouwd. Nu is de Keukenhof Expres toch meer een museumtrein, al is hij volgeschilderd met vrolijke tulpen en met de mededeling "Hop on... tickets here" boven de deuren. "Voor hetzelfde tarief", zegt Sul trots. Dat kunnen ze bij NS niet zeggen, met hun hogere boordtarief.
De verloren koffer
Na de Haarlemse protestantse St.-Bavokerk en de roomse St.-Bavobasiliek in de vette maartregen, nadert de trein de eindbestemming Lisse. Bij het fraaie restaurant "De verloren koffer", letterlijk in the middle of nowhere, houdt de trein halt bij een perronnetje van steigerbuizen en stroef gemaakte planken. Een verregende fietsverhuurder deelt foldertjes uit voor zijn nering. Vijf bussen staan klaar voor de genodigden. De gewone reiziger moet de "1200 meter" (Sul) of "1500 meter" (bordje Keukenhof) naar de ingang vanaf vandaag te voet overbruggen. "Geen probleem", volgens Sul, "want de treinhalte grenst aan het parkeerterrein van de Keukenhof. Die mensen moeten dat eind ook lopen".
Sul verwacht tot de sluiting van de hof op 24 mei per dag 800 tot 1000 mensen te vervoeren in zijn Expres. Een retourtje vanaf Amsterdam-CS naar Lisse plus een ticket Keukenhof komt op 35 gulden, kinderen een tientje minder. "De vraag moet eerst groeien. Op de museumboot in Amsterdam zaten de eerste dag twee mensen, nu zijn het er 300.000 per jaar". Na mei gaan de tulpen-stickers van de trein af, komen de strandballen er weer op en verhuist het materieel naar IJmuiden.
Doortrekken van die diesellijn tot aan zee is nog slechts een kwestie van tijd, zegt Sul. Provincie en gemeente zouden graag de benodigde zes miljoen willen dokken voor de aanleg van de resterende drie kilometer tussen visafslag en strandbad.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1998
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1998
Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's